Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-27, 23:13
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det här är bara löjligt. En rysk agent träffar sin FSB-kurator mitt i stan på en restaurang, med datorväska och anteckningsbok. Medan de äter dikterar kuratorn vad han vill ha för uppgifter och agenten flitigt antecknar i blocket. Man undrar om de känner till att det finns elektronisk mail eller telegram. Konstigt att agenten inte åt upp anteckningarna vid gripandet. 😂😂😂😂

Verkar ju skumt. Ingen riktig spion skriver ju ned något som helst vid möten med sin handledare. Och man sitter inte på resturang och diskuterar sådant här eftersom det är fullt med folk runt om.
Antingen är det uppgjort eller så är den svenska spionen ett riktigt klantarsel. Hur ryssarna kan acceptera att samarbeta med en klåare verkar ju i och för sig märkligt, bara som idé...
Citera
2019-02-27, 23:29
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
på vilket sätt blir de motarbetade anser du ?

Vad är det för fråga?
Det är väl knappast någon hemlighet?
Hur menar du att det inte skulle ske?
Låt mig bara ta några få exempel:

Det finns noll kontroll på vilka som kommer in i landet, vapen och sprängmedel flödar in i landet, gränsövervakningen är obefintlig (Sverige är faktiskt ett land som utgör EUs-yttregräns), de som skall utvisas utvisas inte (behöver jag påminna om Akilov), man tillsätter en idiot (DE) som rikspolischef, man lägger ut TS IT-system till främmande makt, fortifikationsverkets digitalisering av kartor och ritningar över skyddsobjekt skickas till Kina, man daltar med islamister, SÄPO får för små anslag, osv. osv..
Citera
2019-02-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Spionen verkar vara en kvinna.

Spiondrömmen är en klassisk "voluptuous blonde", en storskrattande brysk kvinna som både slukar män och förvrider sanningar till oigenkännlighet. Innan de drabbade männen hunnit förstå vad som hänt är spionen flygtimmar bort i ett Ilyushin-plan med destination något nedlagt flygfält på tundran där en motorcade tar vid.

Diamonds are forever, they are all I need to please me
They can stimulate and tease me
They won't leave in the night
I've no fear that they might desert me
Diamonds are forever, hold one up and then caress it
Touch it, stroke it and undress it
Citera
2019-02-27, 23:32
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ryssland har försökt vara kompis med EU och USA. Till och med lämnade Warszawa-pakt länder och Baltikum. Vad har Ryssland fått i gentjänst? NATO-baser i närheten av sina gränser och hot att egen flotta slängs från Krim. Ryssland har haft alldeles för stor tålamod. Nu har NATO väkt den stora björnen och blir förvånad att björnen slår tillbaka. Hur dum får man vara?

Du måste vara ett tvättäkta ryss-troll....
Citera
2019-02-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Inte NI. Mer troligt SSI eller Span.

SSI har inte hetat SSI på snart 30 år, och är inte heller en del av SäPo. De kan ha varit inblandade, men jag ställer mig oerhört skeptisk till att de skulle låta nån därifrån genomföra själva gripandet så här öppet.
Citera
2019-02-28, 00:56
Avstängd
Hela grejen verkar för banal. Tror Ryssarna ville att hon skulle åka dit och så får Säpo känna sig smarta. Bakom kulisserna pågår samtidigt något annat.
Citera
2019-02-28, 00:57
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Hela grejen verkar för banal. Tror Ryssarna ville att hon skulle åka dit och så får Säpo känna sig smarta. Bakom kulisserna pågår samtidigt något annat.

Japp. Det är väl så det brukar sluta.
Citera
2019-02-28, 01:10
Avstängd
MrBabyBoys avatar
Hur mycket tjänar en spion?
Citera
2019-02-28, 01:20
Medlem
Citat:
Det här är bara löjligt. En rysk agent träffar sin FSB-kurator mitt i stan på en restaurang, med datorväska och anteckningsbok. Medan de äter dikterar kuratorn vad han vill ha för uppgifter och agenten flitigt antecknar i blocket. Man undrar om de känner till att det finns elektronisk mail eller telegram. Konstigt att agenten inte åt upp anteckningarna vid gripandet. 😂😂😂😂

Jag kanske är gammeldags men i min värld är det nog betydligt säkrare att skriva ner ett (kodat?) meddelande på papper än att skicka ett mail. Ett mail som säkerligen kan läsas av de flesta säkerhetstjänster.

Telegram? Möjligen att ett lyxtelegram från 60-talet skulle fungera.
Citera
2019-02-28, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Verkar ju skumt. Ingen riktig spion skriver ju ned något som helst vid möten med sin handledare. Och man sitter inte på resturang och diskuterar sådant här eftersom det är fullt med folk runt om.
Antingen är det uppgjort eller så är den svenska spionen ett riktigt klantarsel. Hur ryssarna kan acceptera att samarbeta med en klåare verkar ju i och för sig märkligt, bara som idé...

Du menar att det skrivs rent ut och talas rakt ut när det kommer till väsentligheter? Det kan mycket väl både skrivas ner och talas i kodform.

"Peter har tvättid 18:00. Blanda inte ihop kulör och vittätt. Viktigast är att Sandra får det kulöra innan 16:00 på tisdag. Hon ska ut på galej senare samma dag."

"Det ska visst bli sol imorgon. Prognoserna skiljer sig åt men vi lär slippa regnväder. Paraplyväder till helgen men det ser betydligt bättre ut vid västkusten."

"56437 34218 70657 54376 12867"

För dig eller mig ger sådana nedskrivna eller uttalade meningar förmodligen ingenting men för de invigna kan jag tänka mig att de har betydelse.
Senast redigerad av Konrad 2019-02-28 kl. 01:48.
Citera
2019-02-28, 01:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej de är inte duktiga överhuvudtaget. De är däremot kända internationellt för att vara totalt odugliga och jättekassa. De är verkligen urusla.

Jag antar att du tycker FBI är bäst för de har du sett på film.
Citera
2019-02-28, 02:12
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag kanske är gammeldags men i min värld är det nog betydligt säkrare att skriva ner ett (kodat?) meddelande på papper än att skicka ett mail. Ett mail som säkerligen kan läsas av de flesta säkerhetstjänster.

Telegram? Möjligen att ett lyxtelegram från 60-talet skulle fungera.
Du är verkligen en gammaldags gubbe. 😂 😂 Telegram messenger app är samma som twitter fast är krypterad version. Mail program kan man också kryptera - det handlar ju om en spion som jobbar i högteknologisk bransch eller hur? 😁😁
Senast redigerad av loislois 2019-02-28 kl. 02:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in