2019-02-27, 12:18
Medlem
CarolusXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tänkte först på Ericsson, men vid närmare eftertanke - vad har Ryssland för intresse av industrispionage mot ett telekomföretag?

Skillnad förstås mot Kina som har Huawei och ZTE, men vet inte om det finns några ryska spelare inom mobil infrastruktur?
Ericsson har byggt FM's huvudsakliga radiosystem ute på förbanden (RA180). Även system till JAS tror jag.
Citera
2019-02-27, 12:20
Medlem
hieroboams avatar
Det behöver inte alls handla om ett militärt mål, utan det kan handla om vilken högteknologisk teknik som helst, eller bara känslig data. Till exempel kan de vara intresserade av Googles information om användare eller typ nya sorters plast som de då slipper betala för. Bra mycket lättare att spionera på kommersiella företag än skyddsobjekt.
Citera
2019-02-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej de är inte duktiga överhuvudtaget. De är däremot kända internationellt för att vara totalt odugliga och jättekassa. De är verkligen urusla.
På vilket sätt är de odugliga och jättekassa? Sett till hur mycket isis-anhängare som finns i Sverige samt de senaste gripanden inom försvarsmakten gentemot att det bara skett ett terrordåd i Sverige borde det anses som att SÄPO är mycket duktiga på vad de gör.
Citera
2019-02-27, 13:00
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextio
På vilket sätt är de odugliga och jättekassa? Sett till hur mycket isis-anhängare som finns i Sverige samt de senaste gripanden inom försvarsmakten gentemot att det bara skett ett terrordåd i Sverige borde det anses som att SÄPO är mycket duktiga på vad de gör.

Det finns många uppslag på SÄPOs mindre lyckade arbete, hur andra länders underrättelsetjänster kritiserat SÄPO för att inte ha agerat, alls, på inkomna uppgifter. Det har lett till att främmande makts underrättelsetjänster opererat på svensk mark.
Citera
2019-02-27, 13:06
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Berätta gärna mer om dina kontakter med internationella säkerhetstjänster.

Har du missat all kritik de fått av andra länder och deras underättelsetjänster? Google, nu nära dig...
Citera
2019-02-27, 13:08
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Radarn i JAS 39 Gripen?
Italiensk tror jag
Citera
2019-02-27, 13:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merode67
HPM High Power Microwave.

Låter som att möjligheterna för att värma lunchen i bandvagnarna tagit ett steg framåt...
Citera
2019-02-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Radarn i JAS 39 Gripen?

Nej, den görs av Saab. Ericsson har endast civil verksamhet nu för tiden, deras militära verksamhet togs över av Saab för många år sedan.
Citera
2019-02-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Har ingenting att göra med SÄPO:s påstådda kompetens. Har mer och göra med att ISIS är på upphällning sen 2017. 2015-17 var tungan på vågen rörande islamofascistisk terrorism i Europa. 2018 var mycket lugnare i hela Europa. Men hur du nu får ihop att det på nått sett ändå är positivt att släppa in så pass många radikaliserade männsikor i landet på så kort tid som Sverige gjort och sen bara häva ur dig "men hurr durr det har ju bara skett ett terrordåd" övergår mitt förstånd. Hur jävla naiv kan man bli? Ett terrordåd är ett för mycket. Speciellt i lilla Sverige.
Det är väl ändå inte SÄPO som beslutar huruvida vi ska släppa in radikaliserade människor i landet, det är ju politiker, migrationsverket mfl. På vilket sätt är jag naiv? Stipulerar enkom det faktum att Sverige har högsta antalet IS-rekryteringar i Europa (delat med Belgien) samt att med tanke på hur högt antal muslimer Sverige har, att det enbart skett ett terrordåd, samt att SÄPO med stor sannolikhet har avvärjt ett flertal. Jag skulle inte klassa det som att SÄPO är "jättekassa".
Citera
2019-02-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
Det finns många uppslag på SÄPOs mindre lyckade arbete, hur andra länders underrättelsetjänster kritiserat SÄPO för att inte ha agerat, alls, på inkomna uppgifter. Det har lett till att främmande makts underrättelsetjänster opererat på svensk mark.
När då? Om du kommer med ett påstående kan du likväl ge källor i samma veva istället för att jag ska behöva replikera och be om det.
Citera
2019-02-27, 15:11
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vi har mycket högteknologiskt samarbete med USA så detta tillslag är säkert på deras eller israels uppdrag.
De inkvoterade feministerna och bögarna på SÄPO har fullt upp med att välkomna IS-terroristerna tillbaka till Svedistan.

Israel och Ryssland är ju bros. Hur tänkte du nu?
Citera
2019-02-27, 16:31
Medlem
intruders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Jag vet man har gjort styrboxar till flygplan och radarsystem, detta var 10 år sedan. Vet ej hur det är nu.

Ericson är nog ute ur bilden för länge, länge sedan. Omsprungen av nya företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in