Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Sluta sprida falska uppgifter.

Ännu ett inlägg som skriver utan källa och vrider på sanningen. Det enda han försökt jobba med som har med virus att göra är datorvirus.

Som tack för allt skit som sprids så tänker jag skriva ett samlat inlägg med alla falskheter som spridits och sammanfatta det vi vet och misstänker baserat på den fakta som finns.
Då finns det en annan KD på Chalmers som under ett antal års tid har publicerat artiklar om lipida vesikler.

Menar du att det är fel KD?

https://research.chalmers.se/person/krdi
Senast redigerad av byggare bob 2019-03-01 kl. 16:37.
Citera
2019-03-01, 16:34
Medlem
Citat:
I Sverige livstidsfänglsar vi inte människor över alla spionbrott, t.ex. fotning av enklare skyddsobjekt.
Det känns som läge att du taggar ned ditt skitsnack.

Du vet inte ens vilka lagrum som reglerar vad eller vilka straffen är för respektive brott. Du pestar bara ned tråden med dina one liners med faktafel.
Citera
2019-03-01, 16:36
Medlem
Citat:
I Sverige livstidsfänglsar vi inte människor över alla spionbrott, t.ex. fotning av enklare skyddsobjekt. I Nordkorea avrättar man dem. Straffskala beror på brottet. Det skulle kunna röra sig om ett mindre straffbart brott.

Är det mycket allvarligt så kan han lika gärna sitta där hur länge som helst.

Ok det är det jag tycker är fel isåfall. Är det medvetet spioneri för en främmande makt så bör det vara livstid oavsett vad det är för information man ger ut.

Det är själva företeelsen som sig som borde rendera i livstid i min bok. Inte typ av information som ska styra.
Citera
2019-03-01, 16:40
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Tror mer på att sådant gör honom till lätt mål: snubben tror mer på konspirationsteorier än på nyheterna, därför mer benägen att spionera på nationen han tillhör. Det är ju liksom hans grej, att kämpa mot "osanningar" på nätet, genom att posta videor och sprida sina dumheter.

Finns han med på nån video själv där hans beteende kan uppfattas som psykotiskt?

Han verkar vara lite av en osnuten brat. Han har bilder på facebook med whiskey, cigarrer och varje bild ger han ifrån sig ett narcissistiskt leende. Inte konstigt att han åkte fast heller.

Om YT-kanalen är hans eget verk så verkar han minst sagt antingen riktigt slug eller så tampas han med psykisk ohälsa. Mani och schiztypala tendenser skulle jag tro isåfall. En liten släng av asperger också kanske. Eventuellt stolt öststatare också, "cooking some delicious balkan food ".

Hans bilder är mycket kavajer, festande, fiskande och beskrivningar med "Dr. xxx... föreläser ..".

En självinsjunken karaktär verkar han vara iallafall.

Vilt gissat men skulle tro att han har problem med familjen.
Citera
2019-03-01, 16:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Då finns det en annan KD på Chalmers som under ett antal års tid har publicerat artiklar om lipida vesikler.

Han har 2 kopplingar till Chalmers:
2000-2006 resp 2007-2011
Antingen rent påhitt eller en man med många strängar på sin lyra.

Project Leader
FöretagsnamnChalmers University of Technology
Anställningsdatumaug 2007–maj 2011
Anställningsperiod3 år 10 månader
OrtGöteborg, Sverige
Computational Physics / Biophysics Research at Dept of Applied Physics

och

PhD Studies
Anställningsdatummar 2000–feb 2006
Anställningsperiod6 år
OrtGöteborg, Sverige
Title of PhD thesis: "Monte Carlo Simulations of Supported Biomembranes and Protein Folding".

https://www.linkedin.com/in/kristian-dimitrievski-0761157b/?originalSubdomain=se
Citera
2019-03-01, 16:49
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob

Försök inte, vi tar det igen: "Ännu ett inlägg som skriver utan källa och vrider på sanningen. Det enda han försökt jobba med som har med virus att göra är datorvirus."

Du skrev att hans spioneri säkert hade att göra med "virusprojektet" och du angav ingen källa. Exakt de två fel jag anklagade dig för. Att du åter igen försöker vrida det till att dessa två fel skulle ha någonting överhuvudtaget med förneka hans publiceringar förstärker bara bilden av att du inte är här för en seriös diskussion.

Så du menar att Chalmers inte finns? https://en.wikipedia.org/wiki/Chalmers_University_of_Technology Lägg inte orden i munnen på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av vond
Han är häktad för olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige enligt BB10:19. Straffet är fängelse högst två år, vid grovt brott max 4 år.

För spioneri och grovt spioneri kan man dock dömas till 6-18 år eller livstid enligt BB19:5-6.

Ja, definitivt. Så vad är ditt problem? Inte ger vi livstid för att fota en skjutbana på militärt område i Sverige. Däremot kan allvarligare spioneri självklart ge livstid. Du skulle inte ha citerat mig, du skulle ha citerat din kollega som jag citerade - du instämmer ju med det jag skrev. Eftersom att du uppenbarligen bara avser sprida förvirring och spinna på saker så tänker jag även där komma med en motreaktion som du inte kommer att tycka om.
Citera
2019-03-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han har 2 kopplingar till Chalmers:
2000-2006 resp 2007-2011
Antingen rent påhitt eller en man med många strängar på sin lyra.

Project Leader
Anställningsdatumaug 2007–maj 2011
Anställningsperiod3 år 10 månader
OrtGöteborg, Sverige
Computational Physics / Biophysics Research at Dept of Applied Physics

och

PhD Studies
Anställningsdatummar 2000–feb 2006
Anställningsperiod6 år
OrtGöteborg, Sverige
Title of PhD thesis: "Monte Carlo Simulations of Supported Biomembranes and Protein Folding".

https://www.linkedin.com/in/kristian-dimitrievski-0761157b/?originalSubdomain=se
Biofysik och biomembran. Bägge stämmer ypperligt med det han publicerat om vesikler.

Jag sätter min guldtia på att han jobbat med virusprojektet på den där firman. Någonstans i gränslandet mellan konkret biokemi och datorsimuleringar.

Edit: den första anställningen är hans doktorandstudier fram till 2006. Efter det får han anställning som forskningsledare på avd för Applied Physics där han jobbar till 2011. Inget märkligt alls med detta vad jag ser.
Senast redigerad av byggare bob 2019-03-01 kl. 17:24.
Citera
2019-03-01, 16:53
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ok det är det jag tycker är fel isåfall. Är det medvetet spioneri för en främmande makt så bör det vara livstid oavsett vad det är för information man ger ut.

Det är själva företeelsen som sig som borde rendera i livstid i min bok. Inte typ av information som ska styra.

En tonåring som fotar en skjutbana på svenskt militärt område för att skryta för grabbarna på facebook ska ha livstid och samhället ska sedan betala hans fängelsevist livet ut? Det finns grader. Det här är off-topic, ta det till juridikforumet. Klart slut.
Citera
2019-03-01, 17:07
Medlem
GNOMDSs avatar
Om det nu är denna GM som har jobbat med biologiska virus.Varför är Ryssarna intresserade av virus ? Dom har egen forskning inom detta område.Stämmer denna GM ?
Citera
2019-03-01, 17:16
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Efternamnet som det spekuleras om i tråden, D*m*tr*evsk* låter inte etniskt ryskt.
Ryska namnet Dmitrij skulle ligga till grund för efternamnet, och då skulle man skippat första "i" efter "D". Förnamnet är absolut icke-ryskt, och ganska icke-slaviskt. Om något, skulle jag tippa på röster i västliga slaviska länder. Typ Polen, speciellt med "ski" som ändelse i efternamnet. Polacker stavar det redan så, och de polacker som bor i väst brukar inte heller böja kvinnors efternamn efter genus (Walew[/b]ski[/b]/Walew[/b]ska[/b]). Däremot de som bor i Polen brukar böja efternamnen, och har inte heller ryska patronymer.

Ryska efternamn brukar inte avslutas med "ski" utan "skij", och de böjer kvinnors efternamn annorlunda efter genus: Grebinskij/Grebinskaja.

Det väsentliga är väl ändå att snubben är svensk medborgare, tror på konspirationsteorier, och var lätt mål för en rysk spion att rekrytera?

Nej det är inte etniskt ryskt, antagligen polskt som du säger, men ursprung är likväl i ryskan/slaviskan. Tumregel är:

Skij - ryssland
Ski och kombinationer av detta - polen
Sky resten av länderna med slaviskt språk (forna jugoslavien/tjeckoslovakien/ukraina/vitryssland m.m.)
Citera
2019-03-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Om det nu är denna GM som har jobbat med biologiska virus.Varför är Ryssarna intresserade av virus ? Dom har egen forskning inom detta område.Stämmer denna GM ?
Ryssland har nog toppforskning inom alla områden men de kommer inte på ALLT först så de har nog inget emot att stjäla andra länders toppforskning om de kan.
Citera
2019-03-01, 17:37
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS

En ren gissning är att han sysslat med avancerade datormodeller. Den typen av kunskap går säkert att tillämpa inom vitt skillda områden. Dock är det ju intressant om han aktivt sökt sig mot just ett område som är intressant för exempelvis ryssarna...

Sedan kan det kanske vara så att man kan tillämpa samma matematiska modeller för spridning av biologiska virus som datavirus? Litet fascinerande om så är fallet.

Får ju se om han blir dömd, om så sker undrar man ju om han inte kunde hittat en annan väg att dra in stålar? Eller har han haft annan motivation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in