2019-02-27, 08:42
Medlem
Har någon varit med om att störningsjouren åker ut 07.30 på morgonen. För att konstatera att en hund skäller sen att man får betala för ”störning” vid den tiden pga att en granne vill sova?

Hoppas det är inom rätt tråd.
Det är hyreslägenhet vi talar om
Citera
2019-02-27, 08:48
Medlem
Eller om någon har kunskap om vilka tider som gäller? Vad störning är? ”Sunt förnuft” i frågan med.. svårt att förklara. Men jag vill bestrida hyresvärden.
Så råd och tips och fakta motages gärna
Citera
2019-02-27, 08:57
Medlem
herrstorks avatar
Givetvis skall det vara tyst. Tumregel är att man inte skall störa sina grannar.
Det är bara att dra på munkorg på hunden så är den tyst. Finns i tyg, de fungerar utmärkt.
Citera
2019-02-27, 09:02
Medlem
Det är ditt ansvar att din hund inte stör grannarna.

Du kommer få en bot och/eller varning.
Citera
2019-02-27, 09:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
Eller om någon har kunskap om vilka tider som gäller? Vad störning är? ”Sunt förnuft” i frågan med.. svårt att förklara. Men jag vill bestrida hyresvärden.
Så råd och tips och fakta motages gärna
Det finns inga tider som man kan hänvisa till. Stör man så mycket att grannen tröttnar och ringer störningsjouren och dom kommer ut och konstaterar störningen så får man betala för utryckningen.
Jag menar om ens hund skäller så säger man väl till den att vara tyst inom en minut och då finns det ingen störning att rapportera eller hur tänkte du?
Citera
2019-02-27, 09:03
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Har någon varit med om att störningsjouren åker ut 07.30 på morgonen. För att konstatera att en hund skäller sen att man får betala för ”störning” vid den tiden pga att en granne vill sova?

Hoppas det är inom rätt tråd.
Det är hyreslägenhet vi talar om

Beror ju på hur länge hunden skäller, står den och skäller 30min till 1tim så hade jag ringt. Är det du som har en hund du inte lärt att va tyst? Bara för att kl är 13 på en eftermidda så betyder det inte att du får föra oväsen som stör dina grannar, även hundar som skäller
Citera
2019-02-27, 09:08
Medlem
Om inte Securitas störningsjouren har hand om de område du bor i hänvisar de än till att ringa polisen.
Citera
2019-02-27, 09:15
Medlem
Vansterpartiets avatar
Vad TS troligtvis utelämnar är att hunden skäller i tid och otid och detta var vad som fick bägaren att rinna över.
Citera
2019-02-27, 09:22
Medlem
Nej. Hunden har varit ensam i 90 minuter om dagen. En valp på 5 månader. Vi höll på att ensamträna den.
Vi har lyssnat utanför när vi gått och när vi kommit hem. Då har det varit knäpptyst.
Hunden är väck. Så den delen behövs inte diskuteras.
Varning/bot har vi fått redan.
Det jag undrar är om det räcker med 1 gång bevisad störning genom dom som kom hit. Eller om det krävs mer? Vi har inte fått några bevis uppvisade. Ingen har pratat med oss av grannarna.
Ska vi bara acceptera att någon klagat. Fått sin vilja igenom utan bevis mer än en gång. Och att vi ska betala bara o vara tysta?
Citera
2019-02-27, 09:31
Avslutad
Citat:
Nej. Hunden har varit ensam i 90 minuter om dagen. En valp på 5 månader. Vi höll på att ensamträna den.
Vi har lyssnat utanför när vi gått och när vi kommit hem. Då har det varit knäpptyst.
Hunden är väck. Så den delen behövs inte diskuteras.
Varning/bot har vi fått redan.
Det jag undrar är om det räcker med 1 gång bevisad störning genom dom som kom hit. Eller om det krävs mer? Vi har inte fått några bevis uppvisade. Ingen har pratat med oss av grannarna.
Ska vi bara acceptera att någon klagat. Fått sin vilja igenom utan bevis mer än en gång. Och att vi ska betala bara o vara tysta?

Det låter mer som en snål värd som vill få kostnaden täckt av "någon annan", i detta fall du. Givet att situationen är som du beskriver. Bestrid den genom att skicka tillbaka fakturan med "bestrides" skrivet över den.
Citera
2019-02-27, 09:33
Medlem
Det vdn sa till mej va ”om inte ni betalar, vem ska betala den då? Alla andra hyresgäster?”

Det är precis som jag skrivit.
Hela sanningen. Annars skulle jag inte be om råd osv.
Citera
2019-02-27, 09:37
Medlem
Citat:
Det är ditt ansvar att din hund inte stör grannarna.
Blir så trött på hundägare som inte kan sköta sin hund eller som kanske inte ens borde ha hund.
Den som blir störd kan ju ha ett skiftarbete och behöver sova under denna tid.
Då går inte det om en hund börjar skälla, har själv varit med om detta.
Det finns alltså inga speciella tider som gäller.
Senast redigerad av bosseriks 2019-02-27 kl. 09:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in