2019-02-26, 15:46
Bannlyst
Är det inte riktigt korkat att köpa ett hus/lägenhet nu när boräntorna kommer gå upp och troligen lågkonjuktur väntar ?

Har jag fel? Har pratat med 2 vänner som jobbar med just bolån på Swedbank och Handelsbanken. Även dom säger samma sak.

Jag är ingen expert på ämnet men ni som är pålästa. Vad tror ni ett hus som idag kostar 4 miljoner kommer det hålla sitt värde om 3 år?
Citera
2019-02-26, 15:50
Medlem
note-its avatar
Ja, jag tror det håller i sig eftersom det inte blir billigare att bygga nytt. Räntor kan man alltid låsa om man känner oro inför en eventuell mycket avlägsen lågkonjunktur. Bo måste man ju liksom göra och det är avgörande.
Citera
2019-02-26, 15:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Är det inte riktigt korkat att köpa ett hus/lägenhet nu när boräntorna kommer gå upp och troligen lågkonjuktur väntar ?

Har jag fel? Har pratat med 2 vänner som jobbar med just bolån på Swedbank och Handelsbanken. Även dom säger samma sak.

Jag är ingen expert på ämnet men ni som är pålästa. Vad tror ni ett hus som idag kostar 4 miljoner kommer det hålla sitt värde om 3 år?

Jag vet inte vad skillnaden är mot att köpa för säg 2-3 år sedan direkt? Ingen trodde väl för säg två år sedan att vi för alltid skulle ha minusränta och högkonja? Köper man en bostad, oavsett om det är i dag eller för tre år sedan, får man förstås kalkylera med att räntan kommer stiga, oavsett om det sker inom en månad eller inom fem år.

En lågkonjunktur bör innebära lägre eller fortsatt låga räntor. Kolla exempelvis på bankernas femårsräntor - de är jättelåga.
Citera
2019-02-26, 15:53
Medlem
RegiliusIVs avatar
Antagligen köper man för att bo och inte för att spekulera. På sikt är det förmodligen ändå lönsamt. Definitivt bättre än att slänga pengar i fattigfällan.
Citera
2019-02-26, 16:09
Medlem
Om man tycker att det är fel läge då får man ju pruta därefter och sen låsa räntan och vänta tills det vänder.

Jag vet inte om det nånsin varit läge för att låsa räntan iofs.
Citera
2019-02-26, 16:28
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Regel nummer ett närä du investerar: horisont är allt. Om du ändå tänkt bo i bostaden i 10+ år och har plats i hushållsekonomin för räntehöjningarna så är det ju lugnt. Ett eventuellt värdetapp är ändå bara det man tjänat på att äga sin bostad hittills. Men har man maxbelånat sig som en idiot ligger man självklart pyrt till, men det gäller ju oavsett vad du investerat i: är du en sopa som tar dåliga beslut så kommer du självklart straffas för det.
Citera
2019-02-26, 16:31
Medlem
Ptja. Spelar ingen roll om man maxbelånat sig nu eller med ett lägre ränteläge. Du sitter i skiten oavsett.

Sen köper de flesta en bostad för att bo en längre tid och ränteläget spelar ingen större roll.
Citera
2019-02-26, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Ptja. Spelar ingen roll om man maxbelånat sig nu eller med ett lägre ränteläge. Du sitter i skiten oavsett.

Sen köper de flesta en bostad för att bo en längre tid och ränteläget spelar ingen större roll.

Spelar roll när det blir lågkonjuktur och folk som har lån på 50.000 i månaden och blir av med jobbet och har 7500:- i inkomst
Citera
2019-02-26, 17:02
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:

Den som har råd kommer att köpa. Framförallt den som kan betala hela beloppet.
Citera
2019-02-26, 17:15
Medlem
HotPopcorns avatar
Jadu, en vän till mig köpte nyligen en ny lägenhet. Ca 50m^2 och det kostade honom över 4 miljoner. Riktigt fin lägenhet och utmärkt läge, men ändå hiskeligt mycket pengar för en lägenhet i min mening. Han ville bort från sin gamla (mycket mindre) lägenhet utan att göra avkall på närhet till jobb osv.

De som köper är de som behöver eller vill ha ett nytt boende.

Att man upplever det som hög risk att köpa nu tror jag inte stoppar så många. Det behövs nog en rejäl smäll på marknaden innan folk "slutar köpa", och även då kommer det fortfarande köpas bostäder.

Att priserna går ner på kort sikt gör ju inte så mycket för en som köper för att bo på lång sikt.
Citera
2019-02-26, 17:29
Medlem
Citat:

Ehmmm.... jag? Men vi bor också lite trångt och jag räknar med att vi kan bo i mitt nya ställe i minst 10 år till. Livet stannar inte av bara för att bomarknaden är svajjig.
Citera
2019-02-26, 17:30
Medlem
Citat:

Då är det snarare absolut köpläge med tanke på att man faktiskt kan låsa räntor....

Ett hus/en lägenhet är inte bara investering men även ett boende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in