2019-02-26, 12:36
Medlem
Kaustis avatar
Kort sammanfattat ska jag sälja min, hyfsat välrenoverade, lägenhet. Jag har även kvar bilderna på hur lägenheten såg ut när vi fick tillgång till den (fula skåpluckor i köket, ingen disk/tvättmaskin, ful färg på väggarna i sovrummet, ingen platsbyggd garderob och sen är lägenheten omöblerad på bilderna också). Allt det där har nu fixats till och lägenheten ser betydligt bättre ut idag än förut.

Men då kommer min fråga: ska man kanske försöka visa upp dom här bilderna på något vis? Typ att man ber mäklaren skriva ut dom i fotoformat och lägga dom på t.ex. köksbordet (så att eventuella köpare ska kunna se vilken skillnad det är idag mot för 5 år sedan)? Eller är det en dålig idé?

Exempel på skillnaden mellan vardagsrummet när jag köpte lägenheten, och idag. Min idé är då alltså att bara lägga fram den första bilden (jag har liknande bilder på alla rum) så att folk sen kan jämföra med hur lägenheten ser ut idag.
Citera
2019-02-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kort sammanfattat ska jag sälja min, hyfsat välrenoverade, lägenhet. Jag har även kvar bilderna på hur lägenheten såg ut när vi fick tillgång till den (fula skåpluckor i köket, ingen disk/tvättmaskin, ful färg på väggarna i sovrummet, ingen platsbyggd garderob och sen är lägenheten omöblerad på bilderna också). Allt det där har nu fixats till och lägenheten ser betydligt bättre ut idag än förut.

Men då kommer min fråga: ska man kanske försöka visa upp dom här bilderna på något vis? Typ att man ber mäklaren skriva ut dom i fotoformat och lägga dom på t.ex. köksbordet (så att eventuella köpare ska kunna se vilken skillnad det är idag mot för 5 år sedan)? Eller är det en dålig idé?

Exempel på skillnaden mellan vardagsrummet när jag köpte lägenheten, och idag. Min idé är då alltså att bara lägga fram den första bilden (jag har liknande bilder på alla rum) så att folk sen kan jämföra med hur lägenheten ser ut idag.

Jag hade inte gjort det alls . Renovering gör ju så att marknadspriset går upp
Citera
2019-02-26, 12:42
Medlem
SophieNeveus avatar
Hör med din mäklare, men i mina öron låter det som en dålig idé. Varför skulle köparen vilja se vilken skit lägenheten såg ut som tidigare? Desto mindre dom vet, ju bättre pris kommer du att få.
Citera
2019-02-26, 12:44
Medlem
AX64s avatar
Förstår din tanke men inte varför det verkligen skulle kunna vara relevant. En köpare köpare inte lägenheten för den insats du gjort där, utan för skicket på lägenheten just när du säljer. Det spelar ingen roll om det såg ut som ett bombnedslag innan. Det drar heller inte upp priset såvida inte köparen är genomkorkad och låter sig imponeras av den wow-faktor du hoppas på så pass att denne vill betala mer. Köparen får ju inget mer än lägenheten i det skick den är idag. Ditt tilltag kan snarare minska viljan att betala då det kan ge intryck av att det eventuellt kan finnas bortsopade defekter under din nya fina fasad.

Att det sedan kan vara en kul kuriosa att visa på de förändringar man gjort, kanske i rent informationssyfte, är just en annan femma. Givetvis ska man efterlämna både papper och annat på större arbeten såsom köksrenovationer då dessa kommer tillhands vid reklamationer och garantiärenden, alternativt om man t.ex. vill beställa ersättningsdelar.
Citera
2019-02-26, 12:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Jag har svårt att se poängen med det. De betalar ju för hur lägenheten ser ut i dag - inte hur mycket den har förvandlats. Om något kanske det är negativt - om en intresserad köpare ser hur mycket du har gjort kanske de börjar fundera på er kompetens, om allt är renoverat nu - hur mycket problem kommer då dyka upp längre fram o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in