Citat:
Det lönar sig inte under några omständigheter att på egen hand göra ett frivilligt kapitaltillskott till sin förening. Du ska ju avvara/låna upp pengarna på banken och ”tjänar” i bästa fall ränteskillnaden, eller ränteavdraget om det är samma ränta. Det blir väl en pizza i månaden du sparar, för att du ska gå i personlig borgen för ett lån på 600.000 kr som föreningen annars skulle vara gemensam garant för? Och om du flyttar inom de närmsta 20 åren lär investeringen gå förlorad, p.g.a. de hårdare reglerna för privatlån vs. föreningslån. En osannolikt dålig affär om du frågar mig.
Nej, det enda skälet till att göra ett kapitaltillskott är om föreningen har dålig ekonomi, och t.ex. inte får låna pengar för att göra fastighetsunderhåll för att man redan har stora lån. Men det behöver inte du oroa dig för, eftersom dina grannar så vänligt bjussat dig på det.
Det bästa är väl egentligen att bo i en förening där man själv slipper betala av föreningens lån, samtidigt som alla grannarna gör det. Skanska är ju inte dumma, det var därför de valde bort det tillvalet för sin lägenhet.
Så jag säger, sluta stirra på grannarnas avgift och njut av att du har tak över huvudet. Och om du har för mycket pengar så kan du väl lägga det på något vettigt istället. Jag tar Swish.