2019-02-25, 07:45
Medlem
Förut kändes det enkelt att göra skillnad på människor som har Asperger syndrom och Autism. Men nu när Asperger syndrom är borttaget, så undrar jag hur gör man skillnaden på dessa två. Och människor som inte är insatta i detta, kan ju ha tendens till att kalla Autism på båda nu när AS är borta. Hur skall man ens där riktigt förstå vad de menar.

Är Asperger syndrom högfungerade Autism eller är det tvärtom? Det som man bara kallade för Autism, så säger man högfungerade Autism för att vara tydlig?

Tack för svar!
Citera
2019-02-25, 07:52
Medlem
PingPongGlasss avatar
Vem, var och varför är Asperger syndrom är borttaget?
Citera
2019-02-25, 07:57
Medlem
FlyingBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/09/Autismspektrumsyndrom-ersatter-Aspergers-syndrom-och-autism/
Citera
2019-02-25, 08:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Förut kändes det enkelt att göra skillnad på människor som har Asperger syndrom och Autism. Men nu när Asperger syndrom är borttaget, så undrar jag hur gör man skillnaden på dessa två. Och människor som inte är insatta i detta, kan ju ha tendens till att kalla Autism på båda nu när AS är borta. Hur skall man ens där riktigt förstå vad de menar.

Är Asperger syndrom högfungerade Autism eller är det tvärtom? Det som man bara kallade för Autism, så säger man högfungerade Autism för att vara tydlig?

Tack för svar!
Aspergers är högfungerande autism. I princip autism utan utvecklingsstörning, däremot kunde man förut ha aspergers med utvecklingsstörning också.
Citera
2019-02-25, 08:04
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass

Man benämner det nu istället som en del av autismspektrum. Det är faktiskt lite luddigt kan man tycka. Men asperger är högfungerande autism.
Citera
2019-02-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Man benämner det nu istället som en del av autismspektrum. Det är faktiskt lite luddigt kan man tycka.
Hur gör man skillnaden?
Vad kallar man Asperger syndrom istället för?

Det som förut var Autism är det fortfarande Autism eller har man förlängd det på något vis, som högfungerade Autism?
Citera
2019-02-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Man benämner det nu istället som en del av autismspektrum. Det är faktiskt lite luddigt kan man tycka.

Man pratar väl om olika nivåer av AST? Det som förut benämndes aspergers motsvarar nivå ett. Så har jag förstått det i alla fall.

Men jag tror aspergers kommer att finnas kvar i folkmun under lång tid, och varför inte eftersom de flesta har nån sorts bild om vad asperger innebär till skillnad från autism som är en mycket bred diagnos.
Senast redigerad av Mirini 2019-02-25 kl. 08:55.
Citera
2019-02-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Aspergers är högfungerande autism. I princip autism utan utvecklingsstörning, däremot kunde man förut ha aspergers med utvecklingsstörning också.
Såg ditt svar nu. Så det är så det fungerar? Tack för ditt svar!

Så man säger istället högfungerade autism?

Men jag har en kompis som har autism. En kompis innan Asperger syndrom försvann. Då sa han att han hade högfungerade autism. Han hade inte asperger syndrom.

Så då har man bara förflyttat hela ordet högfungerade Autism till Asperger syndrom.

Och det som förut kallades för Högfungerade Autism säger man bara Autism?
Citera
2019-02-25, 08:10
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Hur gör man skillnaden?

Det som förut var Autism är det fortfarande Autism eller har man förlängd det på något vis, som högfungerade Autism?

Det kallas för ASD. Detta står för Autism Spectrum Disorder.

Jag tror inte begreppet kring autism har förändrats.
Citera
2019-02-25, 08:13
Medlem
Citat:
Hur gör man skillnaden?

Jag vet inte om jag missförstår dig men det är ju ett spektrum.

Jämför det med att vara fet. Du kan ha ett BMI på 31 eller ett BMI på 65, men det är i olika delar i spekrat.

Autismspekrat kan vara allt mellan Lionel Messi till Rainman.
Citera
2019-02-25, 08:13
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Man pratar väl om olika nivåer av AST? Det som förut benämndes asbergers motsvarar nivå ett. Så har jag förstått det i alla fall.

Men jag tror asbergers kommer att finnas kvar i folkmun under lång tid, och varför inte eftersom de flesta har nån sorts bild om vad asberger innebär till skillnad från autism som är en mycket bred diagnos.

Jo, exakt jag tror du har helt rätt.

Begreppet asperger lär nog finnas kvar bland folkmun, det tror jag också.
Citera
2019-02-25, 08:20
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Såg ditt svar nu. Så det är så det fungerar? Tack för ditt svar!

Så man säger istället högfungerade autism?

Men jag har en kompis som har autism. En kompis innan Asperger syndrom försvann. Då sa han att han hade högfungerade autism. Han hade inte asperger syndrom.

Så då har man bara förflyttat hela ordet högfungerade Autism till Asperger syndrom.

Och det som förut kallades för Högfungerade Autism säger man bara Autism?
Högfungerande autism betyder i princip att du har en normal begåvningsnivå. Du har sociala problem men kan klara skola och arbete på ett bra sätt. Du kanske behöver lite stöd som tex lugnare miljöer men du klarar dina uppgifter som alla andra. Många är dessutom väldigt begåvade när det gäller logik som tex matematik och programmering.

Jag skulle tro att många fått lite luddiga diagnoser. Dvs en del blivit aspergers, en del blev adhd och en del blev autism trots att de har haft liknande svårigheter. En som är bråkig som sjutton när diagnosen ställs får tex adhd medans en lugnare person får aspergers...

Nu är väl tanken att man ska få ”rätt” diagnos så då paketerar man in allt i samma. ADHD finns ju kvar som diagnos och är inte autism men problemen är ju likartade.
Senast redigerad av Sook 2019-02-25 kl. 08:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in