2019-02-24, 20:44
Medlem
nodextros avatar
God kväll! Osäker ifall jag la i rätt kategori men det handlar ju om fysik och sen behöver jag allmänt kunniga personer, mod får gärna flytta ifall det är fel.

Jag håller på med ett litet experiment för att fördriva tiden. Det är en slang med diameter ca 5mm och hålet är 3mm är kopplad till en annan behållare som innehåller vatten. Hela poängen är att behållaren ska göra så slangen fylls med vatten och sedan kan man släppa ut vattnet när det behagas. Slutet av slangen är täppt igen. Men såklart så fylls ju inte slangen med vatten då det är täppt, men den rinner utmärkt när pluggen till slangen är borttagen. Man skulle ju kunna göra ett mindre hål någonstans men vill inte ha läckage.

Frågan är då, hur ska jag göra så behållaren med vatten fyller slangen med vatten, och när det behagas skall pluggen tas bort och vattnet ska då rinna ut?
Citera
2019-02-24, 20:58
Medlem
Låt det rinna ner vatten i slangen innan du pluggar den?
Citera
2019-02-24, 20:58
Medlem
ost-e-knarks avatar
Bubblar inte luften upp och låter vattnet komma ner i slangen om du har den neråt?
Citera
2019-02-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodextro
Frågan är då, hur ska jag göra så behållaren med vatten fyller slangen med vatten, och när det behagas skall pluggen tas bort och vattnet ska då rinna ut?
Du letar rätt på en ventil med vattentätt membran som släpper igenom luft?
Citera
2019-02-24, 21:07
Medlem
Skulle kunna ha två slangar i varann . Den ena läcker å den andra skvätter. Nått sånt.
Man tar bort korken på den ena så fylls den andra .
Kan man inte ha en vikt i där man har vattnet som.en kolv som är tät när man öppnar ökar trycket ?

Måste nog ha vatten högt som ett vattentorn. Eller är det motor på vattnet ?
Senast redigerad av troligengud 2019-02-24 kl. 21:23.
Citera
2019-02-24, 21:20
Medlem
nodextros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Bubblar inte luften upp och låter vattnet komma ner i slangen om du har den neråt?
Nej ingenting händer, allt står stilla i slangen.
Citera
2019-02-24, 21:31
Medlem
nodextros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Skulle kunna ha två slangar i varann . Den ena läcker å den andra skvätter. Nått sånt.
Man tar bort korken på den ena så fylls den andra .
Kan man inte ha en vikt i där man har vattnet som.en kolv som är tät när man öppnar ökar trycket ?

Måste nog ha vatten högt som ett vattentorn. Eller är det motor på vattnet ?
Njaaa, mera en gammal näspray flaska där slangen kopplats in på toppen, och i änden av slangen ett suddgummi skuret så den passar i hålet hahaha. Tänker att om man gör ett hål i botten av flaskan, sätter en bit slang där så borde ju det rinna ner i slangen, om jag inte har helt fel?
Citera
2019-02-24, 21:33
Medlem
Citat:
Njaaa, mera en gammal näspray flaska där slangen kopplats in på toppen, och i änden av slangen ett suddgummi skuret så den passar i hålet hahaha. Tänker att om man gör ett hål i botten av flaskan, sätter en bit slang där så borde ju det rinna ner i slangen, om jag inte har helt fel?
Aha nä jag fattar nu du vill att vattnet ska rinna fast det är täppt.
Luften måste ju iaf tillbaka så en luft slang då tilbaka
Senast redigerad av troligengud 2019-02-24 kl. 21:39.
Citera
2019-02-24, 21:38
Medlem
nodextros avatar
Citat:
Aha nä jag fattar nu du vill att vattnet ska rinna fast det är täppt
Men det hade funkat visst? Det jag skrev ovan.
Citera
2019-02-24, 21:42
Medlem
Citat:
Men det hade funkat visst? Det jag skrev ovan.
Ja om röret är tjockt så lufter går upp i flaskan.
Jag fattar att du skojar nu
Citera
2019-02-24, 22:18
Medlem
Funka det då?
Tog tejpen slut ?
Citera
2019-02-24, 22:33
Medlem
nodextros avatar
Citat:
Funka det då?
Tog tejpen slut ?
Jag skojar inte runt, jag vill seriöst veta hur jag gör för att det ska rinna även fast det är täppt, så att det direkt jag tar bort pluggen rinner det utan att behöva skaka behållaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in