Citat:
Ursprungligen postat av
mongokiller
Hej,
Nu när våren börjar närma sig och en möjlig 30 års kris så har jag börjar bli mer och mer sugen på att köpa in en cykel.
Tanken med cykeln är att köra långa sträckor på grusväg med inslag av kuperad terräng. Eftersom jag är helt ny inom området så är det en djungel för mig och har insett att det finns cyklar i alla prisklasser.
Därför hade jag behövt lite hjälp av proffsen på Flashback.
1. Vilken cykel bör man se på Mountanbike? Hyrbrid? etc...
2. Prisklass, finns allt från 3000 till 75k, vill helst "bara" lägga 7k, räcker det?
tack på förhand

Så skoj att du vill börja cykla. Jag är lite nyfiken vad du menar med långa sträckor på grusväg. Menar du att majoriteten av ditt cyklande kommer att ske på grusvägar eller att det ibland kommer att bli någon mil på en grusväg, men i övrigt mest asfalt? Sen är ju kvalitén på grusvägar väldigt olika. Ibland märker man knappt skillnad från asfalt medan det ibland är rena lösgruset man cyklar på. Detta kan påverka vilken typ av cykel du bör satsa på.
Jag håller med förra inlägget att det ofta är dumt att lägga massa pengar på att cykeln ska vara så väldigt lätt. Satsa hellre på en cykel som tål stryk. En vanlig orsak till att personer slutar cykla regelbundet och inte kommer igång igen är, förutom vinter och sämre väder, att cykeln på ett eller flera sätt går sönder, blir sämre eller kräver massa underhåll som cyklisten inte alltid inser eller upptäcker i tid.
Tänkte komma med lite tips om du vill välja en cykel som tål stryk och inte behöver så mycket underhåll. Dessa tips gäller i synnerhet om du inte är så noga med hur snabbt du cyklar, men mer ute efter motionen och det härliga att åka runt och se på fin natur och landskap.
Bra rostskydd
Icke-reducibla ekrar
Däck med omfattande punkteringsskydd (helst flera millimeter kevlar)
Rullbromsar (om det inte är viktigt att du kan stoppa väldigt snabbt)
Integrerat navväxelsystem
Sen ökar ditt behov att att underhålla cykeln ganska mycket om du cyklar mycket på sämre grusvägar, så en bra fråga att ställa sig är om det verkligen är så viktigt att cykla där så mycket. Det finns ofta väldigt bra utbud av asfalterade, mindre trafikerade landsvägar samt bra grusvägar, lite beroende på var man bor i landet, som bjuder på fina naturupplevelser och stor variation på vilka rundor man kan ta. Är det mycket viktigt för dig just det med att cykla mycket på sämre grusvägar eller mer eller mindre i skogen kanske du bör satsa mer i mountainbikehållet, om inte kanske en Pilen eller en Hybrid?