2019-02-24, 07:49
Medlem
cocaineducks avatar
Håller på att försöka bilda mitt okunniga själv om saker jag kanske kommer ge mig in i, innan det är för sent. Hoppas någon här kan hjälpa mig för jag är helt oförmögen att tolka sånt här; har aldrig sysslat med aktier eller ens tänkt på skatten utöver att skicka in ett SMS en gång om året och få tillbaka ett par tusen. Allt det här är med andra ord en helt ny värld i sig själv och krypto verkar, rent spontant, vara 10 gånger värre än "normala" grejer som aktiehandel.

Det är nämligen så att jag har haft planer på att stake:a i Ethereums PoS kedja när den kommer, men nu börjar jag skaka lite i knäna när jag läser på om skatteverkets perspektiv på det hela gällande krypto.

Den enda referensen till något liknande jag kan hitta är ju mining av bitcoin på deras sida och där pratas det ju mycket om hobby-aspekten av mining iom att det är näst intill omöjligt att göra vinst på det i det stora hela iom elpriser, utrustning osv. Något som inte kommer vara ett hinder i stakeing på samma sätt. Kommer det hela då per automatik handla om "näringsverksamhet" och vad i hela friden innebär det isåfall?
Citera
2019-02-24, 09:27
Medlem
KahlanAmnells avatar
Har liknande problem själv, mailade skatteverket med denna fråga för ca två veckor sedan. Inget svar än så vet inte exakt, men som jag fattar det så räknas det som mining och ska då deklareras som mining.

Ingen större fara just nu när marknaden är låg, men man kan ju få sig en skattesmäll om man har otur i framtiden. Hoppas bara man är smart nog att sälja av lite för att täcka upp skatten på den passiva inkomsten. Eller att vi helt enkelt kan betala våran skatt med krypto, det känns inte troligt dock.
Citera
2019-02-28, 00:07
Medlem
KahlanAmnells avatar
Alright. glada nyheter för oss stakeare. Fått svar att den passiva inkomsten inte behöver deklareras då den anses vara en "air drop" och inte mining. När den passivt intjänade delen säljs så ska den beskattas som 100% vinst.
Citera
2020-05-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Alright. glada nyheter för oss stakeare. Fått svar att den passiva inkomsten inte behöver deklareras då den anses vara en "air drop" och inte mining. När den passivt intjänade delen säljs så ska den beskattas som 100% vinst.

Ska man inte ta värdet på det "air droppade" den dagen man får det och använda som omkostnadsbelopp för framtida säljning

Sen skatta om man gör en ev. vinst då man säljer det.

Ett annan fråga till nån som vet

Om en kompis ger mig 1 btc i present med dagsvärde 10000 som han köpt för 15000.
1 vecka senare säljer jag den för 5000 kr då värdet är det då. Då borde jag ha gjort en förlustaffär på 10000 kr. Enligt skatteverket, omkostnadsbeloppet är det som kompisen köpte det för.
För förlusten på 10000 kan jag dra av 7000 på mina ev. Andra vinster..
Citera
2020-05-26, 22:38
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Fel post
Senast redigerad av Trollsajtmedlem 2020-05-26 kl. 22:43.
Citera
2020-05-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotstunga
Ska man inte ta värdet på det "air droppade" den dagen man får det och använda som omkostnadsbelopp för framtida säljning

Sen skatta om man gör en ev. vinst då man säljer det.

Omkostnadsbeloppet har inget med nuvarande marknadspris att göra, utan är det belopp som du själv betalade vid förvärv av dina coins. Air drops och staking ger m.a.o. ett omkostnadsbelopp på 0. Du får tyvärr räkna med att betala 30% i skatt på hela beloppet av dina air drops och stakes.
Citera
2020-05-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowaWei
Omkostnadsbeloppet har inget med nuvarande marknadspris att göra, utan är det belopp som du själv betalade vid förvärv av dina coins. Air drops och staking ger m.a.o. ett omkostnadsbelopp på 0. Du får tyvärr räkna med att betala 30% i skatt på hela beloppet av dina air drops och stakes.

Det är ju livsfarligt...

Har man krypto som är värt 100 000 kr och stakar det och sen unstakar det för att få ut en liten bonus. Då blir det 30 000 i skatt om man väljer att staka samma krypto igen för att kunna unstaka och få ut bonus..

Gör man en stake/unstake i veckan i ett år för att få veckobonusen så är man skyldig skattverket 1 560 000 kr och man har kvar sin krypto som är värd 100 000 samt ev bonusen från staken.

Eller om man gör stake/unstake på 100 000 kr 4 gånger.. Så ska skattverket har 120 000 kr och man har gått back och allt är skit....

Hur fan kan det vara möjligt?
Senast redigerad av Morotstunga 2020-05-28 kl. 15:52.
Citera
2020-05-28, 17:57
Medlem
Citat:
Det är ju livsfarligt...

Har man krypto som är värt 100 000 kr och stakar det och sen unstakar det för att få ut en liten bonus. Då blir det 30 000 i skatt om man väljer att staka samma krypto igen för att kunna unstaka och få ut bonus..

Gör man en stake/unstake i veckan i ett år för att få veckobonusen så är man skyldig skattverket 1 560 000 kr och man har kvar sin krypto som är värd 100 000 samt ev bonusen från staken.

Eller om man gör stake/unstake på 100 000 kr 4 gånger.. Så ska skattverket har 120 000 kr och man har gått back och allt är skit....

Hur fan kan det vara möjligt?

Förlåt, jag var nog lite otydlig. Det är enbart bonusen (tack vare staking) som du behöver betala 30% skatt på, inte hela ditt innehav.

Exempel: Låt säga att du köper 100 st kryptovaluta XYZ för totalt 100 000 kr. Ditt genomsnittliga omkostnadsbelopp är då 1000 kr, d.v.s. det du betalade per XYZ vid köpet.

Säg att du efter ett år har 105 st XYZ, tack vare staking rewards som du har tilldelats under året. Eftersom du inte har betalat något för dina 5 nya XYZ så är det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för dem 0, samtidigt som det fortfarande är 1000 kr för dina ursprungliga XYZ. Ditt nya genomsnittliga omkostnadsbelopp för dina 105 XYZ blir därför:

Det du har betalat: 100 000 + 0 = 100 000 kr
Totala antalet XYZ: 100 + 5 = 105
Genomsnittligt omkostnadsbelopp: 100 000 / 105 = ca 952 kr.
Citera
2020-05-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowaWei
Förlåt, jag var nog lite otydlig. Det är enbart bonusen (tack vare staking) som du behöver betala 30% skatt på, inte hela ditt innehav.

Exempel: Låt säga att du köper 100 st kryptovaluta XYZ för totalt 100 000 kr. Ditt genomsnittliga omkostnadsbelopp är då 1000 kr, d.v.s. det du betalade per XYZ vid köpet.

Säg att du efter ett år har 105 st XYZ, tack vare staking rewards som du har tilldelats under året. Eftersom du inte har betalat något för dina 5 nya XYZ så är det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för dem 0, samtidigt som det fortfarande är 1000 kr för dina ursprungliga XYZ. Ditt nya genomsnittliga omkostnadsbelopp för dina 105 XYZ blir därför:

Det du har betalat: 100 000 + 0 = 100 000 kr
Totala antalet XYZ: 100 + 5 = 105
Genomsnittligt omkostnadsbelopp: 100 000 / 105 = ca 952 kr.

Ok tack,
Men om man avslutar sin stake 1 ggn i veckan för att få ut bonusen, bonus och det jag satte in från början kommer tillbaka till min wallet.
Sen så stakar man om igen i en vecka osv.
Då måste det bli som i exemplet jag skrev ovan

Detta står på koinly.io

"Staking är inom världen av krypto detsamma som att låna ut din kryptovaluta och enligt skatteverket ska dessa beskattas som försäljning vid utlåning och som köp när du själv lånar eller får tillbaka utlånad krypto."
Citera
2020-05-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ok tack,
Men om man avslutar sin stake 1 ggn i veckan för att få ut bonusen, bonus och det jag satte in från början kommer tillbaka till min wallet.
Sen så stakar man om igen i en vecka osv.
Då måste det bli som i exemplet jag skrev ovan

Detta står på koinly.io

"Staking är inom världen av krypto detsamma som att låna ut din kryptovaluta och enligt skatteverket ska dessa beskattas som försäljning vid utlåning och som köp när du själv lånar eller får tillbaka utlånad krypto."

Om du pratar om Ethereum så kommer det inte att gå att göra så som du beskriver. Dina stakade coins + staking bonus kommer att ligga låsta i ett smart kontrakt fram till dess att Ethereum 2.0 fas 2 inleds. Det beräknas ta 2-5 år.

Du kan avsluta din stake, men du kommer inte att få tillgång till varken dina stakade coins eller bonus på flera år.

Källa
Senast redigerad av bagge1 2020-05-29 kl. 12:29.
Citera
2020-05-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om du pratar om Ethereum så kommer det inte att gå att göra så som du beskriver. Dina stakade coins + staking bonus kommer att ligga låsta i ett smart kontrakt fram till dess att Ethereum 2.0 fas 2 inleds. Det beräknas ta 2-5 år.

Du kan avsluta din stake, men du kommer inte att få tillgång till varken dina stakade coins eller bonus på flera år.

Källa

Det är fullt möjligt att göra så idag, Det är ett erc20 token
Citera
2020-05-29, 21:15
Medlem
Citat:

Detta står på koinly.io

Jag tror att koinly.io har fel info från flera år sedan. Om man tittar på andra länders regel när det gäller staking, det räknas inte som utlåning, eftersom ingen har lånat de, de ligger fortfarande helt under din egen kontrol. Det är samman för DAI, där man pantsatt egen coin för att få lån, ingen skatt behöver betalas på samman princip som man pantsatt bostad och få lån från banken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in