• 1
  • 2
2019-02-24, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Den uppfattningen jag får av vad du beskriver är att det rör sig om mental hälsa och inte fysisk. De symtomen du beskriver överensstämmer med symtomen av ångestsyndrom, av vilket det finns olika sorter. Det är som du själv säger att det är ganska otroligt att du har hjärtproblem som 21-åring.

Kika runt lite på den här Wikipedia-sidan och se om något av ångestsyndromen stämmer överens med ditt liv: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anxiety_disorder

Om generellt ångestsyndrom står bl.a det här: Generalized anxiety disorder is "characterized by chronic excessive worry accompanied by three or more of the following symptoms: restlessness, fatigue, concentration problems, irritability, muscle tension, and sleep disturbance".

Man ska inte säga så rakt av, utan är en person orolig för sin hälsa ska den besöka vårdcentralen. Låt läkaren bedöma om det är ångest.
Citera
2019-02-24, 04:16
Medlem
Joomlas avatar
Logga in med mobilt bank-id på 1177.se eller ring och boka ett besök på en vårdcentral. Du kommer i samband med detta få ange kontaktorsak där du kan beskriva dina symptom. Om de anser att du behöver ta ett EKG så kommer de att göra det. Du får helt enkelt lita på läkarens bedömning och om det hjälper dig uppnå tillräcklig tillit så kan du tänka på att ingen läkare vill missa en sån sak som ett hjärtfel.

Jag tycker inte det låter som att du har hjärtfel, utan som andra skrivit som ångest, men det har ingen större betydelse eftersom du söker vård på exakt samma sätt och anger exakt samma kontaktorsak. Om läkaren du träffar delar den bedömningen så kommer du (förhoppningsvis) få tid hos en psykolog.

Börja motionera och konditionsträna också så stärker du både hjärta och psyke.
Citera
2019-02-24, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Ja men asså frågan är ju......"Hur gör man för att boka tid"? Jag är ganska lost just nu och vet inte hur man går till väga.
Sök på VÅRDCENTRAL i Google,
- du får en lista med vårdcentraler som ligger nära där du är
Gå in på deras hemsida
- notera telefonnummer och telefontider
Ring under telefontiden, följ de instruktioner du får för att få kontakt, oftast ger de dig en tid då de ringer dig
- se till att du är tillgänglig på telefon när de ringer
Berätta för sköterskan om dina besvär, skriv gärna ner i förväg det du vill säga. Du får en tid för besök
- infinn dig den dag och tid du fått
Anmäl dig i receptionen så att de vet att du är där, du får nu också betala patientavgiften, ofta 200 kr
- sätt dig i väntrummet
En sköterska kommer att ropa upp dig och följer dig till ett undersökningsrum, du kan ibland få vänta där ensam till dess läkaren kommer.
Citera
2019-02-24, 08:55
Medlem
Sen är ju EKG inte det enda sättet att kolla hjärtat och man ser inte allt på ett EKG. Du vill göra ett UKG också och lite blodprover (Tnt och pro-BNP) för att vara helt säker.
Citera
2019-02-24, 08:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Som rubriken lyder så vill jag göra ett EKG men jag har noll aning om hur man ska gå tillväga och hur hela skiten går till.

Jag har postat här innan då jag haft massa ångest osv och har det fortfarande, tryck i bröst men inte smärtor.......get it? INTE SMÄRTOR, utan endast en känsla av ett tryck i bröstet som gör det tyngre att andas, andnöd, hjärtklappning och svimmningskänslor och jag är orolig över att jag ska ha fått någon hjärtsjukdom och jag vill ju liksom aa....göra ett EKG för att lugna ner mig så att säga och få bekräftat att inget är fel på mig,

Jag hoppas iallafall inte att det är något fel med mig, jag är ju bara 21 och det är alldelles för tidigt att dö och jag klarar inte av tanken att bara försvinna ur existens, det skrämmer skiten ur mig och jag är inte redo för det och det föder upp panikattacker för mig. Jag är sjukt fysiskt inaktiv och har varit det sen jag blev 19 och jag fyller snart 22.

Kostar det mer än 1000kr eller vad brukar priserna för sånt här vara om man ska göra ett EKG eller är det gratis? Loggar man in på någon sida eller hur gör man? Jag är inte intresserad av att kolla blodtryck osv utan endast EKG.
Gå till vårdcentralen. Vissa vårdcentraler gör själva EKG. Läkaren kan du besöka antingen på en bokad tid eller på de akuta dropin-tider som finns. Kolla vårdguiden eller hemsida
Citera
2019-02-24, 09:04
Medlem
Berätta om dina åkommor och säg att du är orolig över hjärtat. Har du en vettig läkare ordinerar han EKG.
Citera
2019-02-24, 10:02
Medlem
aftrmths avatar
Boka tid på vårdcentral. Överdriv/ljug (som alla andra patienter) och säg att du har hjärtklappning (och att du vill få ett EKG utfört). Oftast kan en sköterska utföra ett EKG innan själva läkarbesöket.

Tolkningen av det är en annan femma. Vissa distriktsläkare är rätt bra på det, andra har inte en susning och läser bara upp maskinens tolkning.
Citera
2019-02-24, 11:28
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftrmth
Boka tid på vårdcentral. Överdriv/ljug (som alla andra patienter) och säg att du har hjärtklappning (och att du vill få ett EKG utfört). Oftast kan en sköterska utföra ett EKG innan själva läkarbesöket.

Tolkningen av det är en annan femma. Vissa distriktsläkare är rätt bra på det, andra har inte en susning och läser bara upp maskinens tolkning.

En distriktsläkare kan garanterat tolka ett EKG, tom en underläkare skulle kunna tolka lättare EKG.

Citat:
Ursprungligen postat av Tristared
Sen är ju EKG inte det enda sättet att kolla hjärtat och man ser inte allt på ett EKG. Du vill göra ett UKG också och lite blodprover (Tnt och pro-BNP) för att vara helt säker.

Hade han haft en hjärtinfarkt hade han inte suttit här och skrivit (vilket Tnt, ckmb, pro bnp indikerar).
Citera
2019-02-24, 13:55
Medlem
Bongomans avatar
Vart har vi egentligen kommit med utbildningen i Sverige? En vuxen människa som kan ägna flera timmar på att fråga okända personer hur man bokar en läkartid. Jag kan tipsa om en hemsida som är mycket bättre på att svara på sådana frågor, Google. Bara att skriva in "läkare (hemstad)" och man får fram lite olika alternativ.

Många har missuppfattat vad Flashback är. Det är inte ett allmänt hjälpforum där man ska få andra att söka på Google. De flesta som frågar (tror de) vet redan exakt vad de behöver! Sedan tjafsar de när folk påpekar att de har fel och idiotförklarar alla andra. Det finns redan ett antal nättjänster som är inriktade på att vägleda folk till specifika tjänster.

Att man inte vet att det behövs en läkare/vårdcentral/sjukhus för att göra ett EKG är konstigt. Vem skulle annars göra det? En elektriker? Här ligger troligen en bokstavsdiagnos bakom, något som inte ännu är utrett. En psykiatriklinik tror jag blir bättre än en hjärtläkare.
Senast redigerad av Bongoman 2019-02-24 kl. 14:19.
Citera
2019-02-24, 15:18
Medlem
jontebojs avatar
Tack för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto