2019-02-23, 17:16
Bannlyst
Hur vanligt är detta? Särskilt i storstäderna, och är det inte fult gentemot svenskar att göra så? Svenskar har byggt upp detta landet och ändå byter dom invandrarna namn bara så rakt av.

Jag själv är assyrisk, har utländskt namn men tycker det är fel att en muslim går runt med svenskt namn och tror sig vara helt etnisk svensk.

Vad säger ni andra?
Citera
2019-02-23, 17:20
Bannlyst
Tvärtom!

Att en invandrare vill byta sitt namn och få en mer svensk identitet genom ett namnbyte tyder på att vederbörande på riktigt vill bli en del av det svenska samhället, det är väl det yttersta tecknet på att man vill göra slut med sitt förflutna, det man lämnat eller flytt ifrån.

Jag har inga problem med det, och en sammansättning av olika namn ägs inte av en nation, område eller kultur....
Citera
2019-02-23, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Tvärtom!

Att en invandrare vill byta sitt namn och få en mer svensk identitet genom ett namnbyte tyder på att vederbörande på riktigt vill bli en del av det svenska samhället, det är väl det yttersta tecknet på att man vill göra slut med sitt förflutna, det man lämnat eller flytt ifrån.

Jag har inga problem med det, och en sammansättning av olika namn ägs inte av en nation, område eller kultur....

Detta gör att fler invandrare kommer till Sverige, och begår brott. De som gillar invandrare är oftast invandrarna själva och byter dom till svenskt namn tar de emot fler av sina egna.

Har du tänkt på det?
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel222
Hur vanligt är detta? Särskilt i storstäderna, och är det inte fult gentemot svenskar att göra så? Svenskar har byggt upp detta landet och ändå byter dom invandrarna namn bara så rakt av.

Jag själv är assyrisk, har utländskt namn men tycker det är fel att en muslim går runt med svenskt namn och tror sig vara helt etnisk svensk.

Vad säger ni andra?

Det är inte särskilt vanligt, men mycket förståeligt om man nu vill bli integrerad. För mig signalerar ett namnbyte god vilja att anpassa sig. Det finns dock undantag, t ex bilskojare som tar svenska namn för att locka kunder
Citera
Medlem
En blatte är väl en blatte varesig han heter Olle, Pelle eller Ahmed? Spela roll
Citera
2019-02-23, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargenkommer
En blatte är väl en blatte varesig han heter Olle, Pelle eller Ahmed? Spela roll

Byter man till svenskt namn, kan man hävda att man är etnisk svensk. Juridiskt också?
Citera
2019-02-23, 17:26
Medlem
SophieNeveus avatar
Arbetade en gång med en kille som hette Ahmad, men presenterade sig som Adam. Har egentligen inga synpunkter på fenomenet i sig. Har ingenting emot det.
Men det är ju ett tecken på att han försöker att försvenska sig för att få acceptans av omgivningen.
Citera
2019-02-23, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Arbetade en gång med en kille som hette Ahmad, men presenterade sig som Adam. Har egentligen inga synpunkter på fenomenet i sig. Har ingenting emot det.
Men det är ju ett tecken på att han försöker att försvenska sig för att få acceptans av omgivningen.

Problemet är att muslimer tar emot fler muslimer till landet, och förändrar bilden av Sverige, det blir mer arabiskt och fult, svenska tjejer är både trevligare och snyggare än muslimska kvinnor.

Jag har inget emot negrer med svenskt namn, dom är ju för roliga bara.
Senast redigerad av Snigel222 2019-02-23 kl. 17:33.
Citera
2019-02-23, 17:33
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Problemet är att muslimer tar emot fler muslimer till landet, och förändrar bilden av Sverige, det blir mer arabiskt och fult, svenska tjejer är både trevligare och snyggare än muslimska kvinnor.
Har dålig uppfattning om det där eftersom att jag själv inte rör mig i den kretsen. Men jag kan hålla med om att svenska kvinnor är mer attraktiva än arabiska, tror att samma gäller för killar också för den delen.
Citera
2019-02-23, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Har dålig uppfattning om det där eftersom att jag själv inte rör mig i den kretsen. Men jag kan hålla med om att svenska kvinnor är mer attraktiva än arabiska, tror att samma gäller för killar också för den delen.

Jag umgås inte heller med muslimer, men vem som helst märker ju att dom håller ihop, samt vill ta emot fler av sina egna till Sverige, till och med ett barn kan förstå detta.

Varför ta emot dom när Sverige redan har bra befolkning?
Citera
2019-02-23, 17:40
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Jag umgås inte heller med muslimer, men vem som helst märker ju att dom håller ihop, samt vill ta emot fler av sina egna till Sverige, till och med ett barn kan förstå detta.

Varför ta emot dom när Sverige redan har bra befolkning?
Ingen aning, försvarar inte det heller.
Men antagligen vill de väl flytta hemlandet till Sverige. Hade jag bott i Afghanistan hade jag gärna sett att mitt område var fyllt med svenskar istället för afghaner.
Citera
2019-02-23, 18:01
Medlem
Citat:
Byter man till svenskt namn, kan man hävda att man är etnisk svensk. Juridiskt också?
Grejen är att det går inte att ändra sin etnicitet.
Men det är inte etnicitet som räknas, utan att man blir kulturellt svensk. Då skiter jag fullständigt i hur du ser ut.

Tänk dig ett adoptivbarn från andra sidan jorden som vuxit upp i en Svensk familj. De brukar vara skittrevliga, pratar helt ren svenska, firar midsommar och jul, har jobb precis som en vanlig svensson, samma värderingar. Då är det ju inte viktigt vilket land man kommer ifrån. Om alla var så så skulle ingen ha någonting emot invandring
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in