Citat:
Ursprungligen postat av
Petrucci
Lust att berätta mer om vilka regler som fanns, hur uppstyrt är det angående vad och hur ni fick bygga och bo med mera?
Det som inte visades i första avsnittet var att vi kom till ön rätt sent, och vi blev informerade om att det skulle bli becksvart inom någon timme (och när det blev mörkt såg man inte handen framför sig, aldrig varit med om något liknande). Därav bestämde vi att vi skulle bygga något väldigt provosoriskt som skulle i bästa fall skydda mot regnet. Det som visas av vindskyddet vi byggde i TV var inte det som vi nyttjade under natten då det som visades i TV var vad vi byggde de första 20 minuterna. Det färdiga vindskyddet var helt täckt i palmblad ett par timmar senare. Vi byggd det väldigt tight så att folk skulle sova sked med varandra. Problematiken var bara att mörkret kom på en sekund och man kunde inte se ett dyft. Vi hade ingen eld eller annan ljuskälla så alla sprang omkring som yra höns och på någon vänster lyckades Åsa och Adnilson försvinna iväg och spendera natten tillsammans i någon buske.
En av deltagarna fick för sig att vi skulle använda plankor som golv för att komma upp från marken och undvika insekter osv, om jag minns rätt var detta Bonnie, för hon tjaffsade konstant om hur hemskt det var att insketer kröp på henne. (som en cm i markskillnad skulle göra någon som helst skillnad).
Det vi blev informerade om var att vi inte fick fälla några träd osv utan enbart använda det som låg på marken (det låg en uppsjö av material överallt på ön). Därför var jag lite chockad när jag såg lag Nord på TV fälla träd när de byggde sitt vindskydd.
Det mest humoristiska med byggandet av läger var dagen efter när det röstades om att vi istället skulle bygga lägret på stranden. Sen klagades det istället på att det var för kallt vid stranden och ännu mera insekter.
Jag och Anna var mer av åsikten att vi skulle konservera våra krafter inför tävlingarna och inte slösa dem på massa triviala och onödiga saker så som att släpa runt stora ihopspikade plankor som Adnilson hittade i dungeln för att bygga (en kiosk och ett gästrum).
Det fanns inte särskilt mycket att göra på ön. Spenderade en hel del tid genom att söka genom terrängen men det fanns verkligen noll. Vi hittade lite sporadiskt kasava men annars var det helt tomt.
/C