2019-02-21, 12:36
Medlem
Hej! Det är så att jag köpt en lägenhet, får tillträde 29onde april. Jag har idag andra krediter (blancolån) på cirka 200 000kr. Hade tidigare en betalningsanmärkning, därav är det inte så bra ränta på dessa lån. Min betalningsanmärkning är borta, därför passade jag på att köpa en bostad. Försökte även flytta över dessa lån till samma bank där bolånet kommer vara, men de nekade mig. Därför undrar jag om det är möjligt för mig att flytta dessa till en annan bank? Det medför att den nya banken tar kreditupplysning på mig (såklart), men kommer detta påverka mitt bolån? Har betalt handpenning, men resterande betalas ut 29onde april. Kommer de ta ytterligare kreditupplysning på mig innan tillträdet? Eller hur går det till? Vill verkligen få ner min ränta, den är idag cirka 20% så jag tror ni förstår mig! Någon som kan rekommendera någon annan storbank som kanske kan ta över lånen? Där de inte är lika hårda.. har idag Danske Bank
Citera
2019-02-21, 13:00
Medlem
Har du helt missat Lendo och liknande tjänster. De kan sannolikt hjälpa dig att få ner räntan.

Gällande hur en ny kreditupplysning påverkar villkoren för ditt bolån så föreslår jag att du frågar banken du tar ditt bolån ifrån.
Citera
2019-02-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Har du helt missat Lendo och liknande tjänster. De kan sannolikt hjälpa dig att få ner räntan.

Gällande hur en ny kreditupplysning påverkar villkoren för ditt bolån så föreslår jag att du frågar banken du tar ditt bolån ifrån.

Vet om lendo och liknande, men trodde de tog en högre räntesats eftersom även lendo måste tjäna på det? Men kanske är värt att testa det. Vill helst inte ta detta med banken då de känns väldigt oseriösa/virriga, har fått flera olika uppgifter från min bankman, vill inte förvirra henne ytterligare. Men i värsta fall avvaktar jag tills 1a maj, det är endå bara två månader. Hade dock varit bra för mig att kunna spara in pengar asap.
Citera
2019-02-21, 13:22
Medlem
Conceptions avatar
Den banken som ger dig bolånet (Danske Bank?) vet väl om dina blancolån och att du har 20% ränta på dem? Detta fanns med när de gav dig lånelöftet?

Du får ge lite mer information också. Vad kostade lägenheten? Hur mycket betalade du i handpenning? Hur mycket har du i inkomst och övriga utgifter?

Endast då kan du få ett bra svar.

Lendo är en möjlighet som ovanstående skriver men du ska försöka undvika dem och istället ha dina lån på en enda bank.
Citera
2019-02-21, 13:32
Medlem
Avvakta med det. Danske tog ytterligare en UC på mig samma dag som slutbetalning av lgh
Citera
2019-02-21, 13:41
Medlem
Ja, det vet om att jag har blancolån, dock inte vilken ränta. Men jag pratade med dem om att flytta lånen till dem, de lät positiva till det. Men endå gick det inte igenom. Har haft ganska mycket strul med banken, ex har min bankman inte haft koll på min inkomst när hon skulle kolla om kalkylen funka för ett objekt jag var intresserad av.. (efter jag skickat in lönespec mm). Men iaf förra årets årsinkomst ligger på 550 000kr, objektet jag har köpt kostar 3,500 000 (lägger cirka 600 000 i handpenning). Mina totala fasta utgifter (för mig och min sambo) är cirka 20 000kr, där står blancolånen för cirka 7000kr.
Citera
2019-02-21, 14:00
Medlem
Conceptions avatar
Ok, ditt svar säger ju inte hur mycket din sambo tjänar?

För din sambo står väl med på lånet på 3.5 miljon?

Nu låter det väldigt struligt med banken men får ni ett lån på 3.5 miljon så bör banken kunna bevisa att ni har en bra ekonomi. Att ni lyckas dölja ett blancolån som har så pass stor inverkar på er ekonomi känns det konstigt att bankmannen missar. De brukar vara noggranna att få se uppgifter över andra lån så länge de inte är CSN.

Ligger din inkomst på 550k så har du ca 30k efter skatt antar jag. Att ni/du då har fasta utgifter på 20k är ju inte bra om ni även ska bekosta ett bolån på det.

När de gjorde beräkningen på mitt lån så skulle jag vid en ränta på 7% ha 14k kvar när allt var betalt.

Detta innebär i runda släng att du och din sambo (om ni båda står på lånet) ska ha en gemensam inkomst på 51k efter skatt. Har ni inte det så känns det som både din bankman och du är i blåsväder om något skulle komma fram.
Citera
2019-02-21, 14:09
Medlem
Bolånet kommer ligga på 2,900 000kr, handpenningen är ju 600 000kr.

Bankmannen vet om blancolånet, de har frågat vad pengarna har gått till och vi pratade ju till och med om att flytta de till dem.

Idag har vi ett bolån som kostar 2 500kr, hyra 4 500kr, bil 3000kr, så bara dessa plus blancolånet blir ju 17 000kr, sen är de småutgifter som el, mobil mm..

Jag får ut 28 000kr och min sambo 20 000kr i snitt skulle jag tro.. Dock ska inte min sambo stå på blancolånen då det är jag som tagit dem.
Citera
2019-02-21, 14:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappapaya
Bolånet kommer ligga på 2,900 000kr, handpenningen är ju 600 000kr.
Jo, men räknar man ett bolån på (2 900 000 x 0.07)/12 + 20 000 + 14 000 så blir det 51 000.

Sen ska man inte förringa småutgifterna. Dessa är oftast större än vad man tror.

Nu vet inte jag hur DB räknar men har ni en gemensam inkomst på 48 000 så skulle nog jag vara försiktig om jag var bankman.

I vilket fall som helst så kanske ni kan dölja detta faktum för er bankman men skulle räntan vandra uppåt så kan det bli tufft för er.
Citera
2019-02-21, 18:25
Medlem
Hade jag varit dig hade jag inte rört om något i grytan fram tills bolånet var utbetalat och tillträdet avklarat. 2 månader ska du väl klara?
Citera
2019-02-23, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappapaya
Vet om lendo och liknande, men trodde de tog en högre räntesats eftersom även lendo måste tjäna på det? Men kanske är värt att testa det. Vill helst inte ta detta med banken då de känns väldigt oseriösa/virriga, har fått flera olika uppgifter från min bankman, vill inte förvirra henne ytterligare. Men i värsta fall avvaktar jag tills 1a maj, det är endå bara två månader. Hade dock varit bra för mig att kunna spara in pengar asap.

Nej, företag som Lendo tar betalt av långivaren för att förmedla lånet. Långivaren konkurrerar mot andra partners/långivare om detta så räntan du som kredittagare betalar blir då mer marknadsanpassad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in