2019-02-21, 09:32
Medlem
Hej.

Jag funderar på att köpa en bil värde ca 50.000 kr.
Hos vilken bank eller lånegivare skulle vara bäst att låna? Vill ha en möjlighet att ibland ändra månadskostnader så man kan snabbare betala av lånet om möjligheten ska finnas.

Jag själv är kund hos Handelsbanken och många försäkringar är kund hos Länsförsäkring.

Är bynk, lendo etc någåt värt att fundera på?
Citera
2019-02-21, 09:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjoollaa
Hej.

Hos vilken bank eller lånegivare skulle vara bäst att låna? Vill ha en möjlighet att ibland ändra månadskostnader så man kan snabbare betala av lånet om möjligheten ska finnas.

Jag själv är kund hos Handelsbanken och många försäkringar är kund hos Länsförsäkring.

Lendo är ju bara förmedlare av lån. Du tar ju lånet på en bank ändå. När jag kollade på lendo slutade det med att jag blev spammad av reklam för lån. Inget att rekommendera alltså. Men kolla vad din egen band erbjuder för ränta. På ett lån på 50 000 är räntan inte jätteavgörande ändå. Bekvämligheten att ha det på sin egen bank kan vara värt lite också om skillnaden inte är jättestor.
Citera
2019-02-21, 11:00
Medlem
Nej inget av dom exemplaren är bra att låna hos dom du skriver..

Du tar helt enkelt ett privatlån eller Medlems lån (LO lån) Hos din nuvarande bank..
Och ja du kan betala mer pengar än vad du har valt som betalning, bara meddela banken att dom ska dra mer från ditt konto för den månaden om du nu har autogiro.

Däremot är det jävla besvär om du önskar att betala mindre nån månad, då måste du till banken och fylla i massa papper på ansökning.

Sök inte på LENDO!! Jag gjorde misstaget en gång för att se bara hur mycket man skulle kunna få låna, bara ren nyfikenhet.. Fick massor av kreditupplysningar hemskickade till mig.. Ett halvår senare skulle jag ta billån hos min bank, jag blev nekad direkt på grund av alla kreditupplysningar om förfrågningar från banker!! Banken tyckte det såg oroväckande ut trots att jag förklara vad jag hade gjort..
Senast redigerad av Noccofocus 2019-02-21 kl. 11:03.
Citera
2019-02-21, 11:45
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Nej inget av dom exemplaren är bra att låna hos dom du skriver..

Du tar helt enkelt ett privatlån eller Medlems lån (LO lån) Hos din nuvarande bank..
Och ja du kan betala mer pengar än vad du har valt som betalning, bara meddela banken att dom ska dra mer från ditt konto för den månaden om du nu har autogiro.

Däremot är det jävla besvär om du önskar att betala mindre nån månad, då måste du till banken och fylla i massa papper på ansökning.

Sök inte på LENDO!! Jag gjorde misstaget en gång för att se bara hur mycket man skulle kunna få låna, bara ren nyfikenhet.. Fick massor av kreditupplysningar hemskickade till mig.. Ett halvår senare skulle jag ta billån hos min bank, jag blev nekad direkt på grund av alla kreditupplysningar om förfrågningar från banker!! Banken tyckte det såg oroväckande ut trots att jag förklara vad jag hade gjort..

Väldigt konstigt det där med Lendo. De skriver på sin hemsida att de bara tar en UC, så det borde strida mot deras regler att det skickas flera. Det kan ju varit annorlunda när.du tog lånet iofs men om det tydligt står att de bara tar en UC borde man kunna anmäla dem för att inte hålla sitt avtal eller nåt.
Citera
2019-02-21, 11:50
Medlem
Citat:
Hej.

Jag vet inte vart gränserna går på Handelsbanken men du kan ju ev bli uppgraderad ett snäpp beroende på hur mkt sparat (eller skulder) du har i samma bank. Så hade jag på Nordea och har nu även på nuvarande banken

Det är ju alltid enklare om man får ekonomiska problem eller nåt annat oförutsett händer.

Alltid trevligt med kortare telefonköer och trevligare bemötande...
Citera
2019-02-21, 12:04
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Hej.

Lendo är en sammanslutning av sms låneföretag vad du än lånar där så får du garanterat lånet billigare hos din bank.
Du kan kolla upp lonify där kan du hitta billiga lån om du har tur men smidigast är din vanliga bank.
Ett annat tips.
Om du byter bank till LF bank och spara 500kr i månaden så får du 15% rabatt på dina försäkringar.
Citera
2019-02-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av this isn't me
Väldigt konstigt det där med Lendo. De skriver på sin hemsida att de bara tar en UC, så det borde strida mot deras regler att det skickas flera. Det kan ju varit annorlunda när.du tog lånet iofs men om det tydligt står att de bara tar en UC borde man kunna anmäla dem för att inte hålla sitt avtal eller nåt.

Kanske borde tala om att detta skedde kanske 8 år sedan. Förhoppningsvis är det väl annat idag.
Citera
2019-02-21, 12:56
Medlem
Räntan hos Bynk är ganska rejält tilltagen, ta aldrig ett lån hos något liknande företag, räntan är orimligt hög. Ju längre tid du väljer att betala av lånet på, desto mer får du betala. Har du en vanlig inkomst utan betalningsanmäkningar ska det inte vara några problem att ta ett lån hos din bank.

Hos Bynk som exempel: betalar du av 50.000 kr på tre år har du totalt betalat 59400kr. Skulle du välja att betala av ditt lån på 50.000 kr över 10 år har du istället betalat 83280 kr.

Kolla Handelsbankens lånekalkylator så får du svar direkt på vad lånet kostar dig, brukar oftast vara billigare. Senaste bilen jag köpte tog jag dock lån hos Santander som bilfirman erbjöd mig, räntan på 1.95% var bra mycket lägre än Handelsbanken ville ge mig. Effektiv ränta nånstans runt 5%, kontra Handelsbanken som var nästan 7%.
Citera
2019-02-21, 12:59
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Kanske borde tala om att detta skedde kanske 8 år sedan. Förhoppningsvis är det väl annat idag.

Ok, ja det var nog annorlunda då. Tråkigt, bra om de ändrat på det nu.
Citera
2019-02-21, 13:02
Medlem
Pudersockers avatar
Billån som hos Santander är bara betala in mer pengar när man vill, inga problem.
Citera
2019-02-21, 13:42
Medlem
RobotSantas avatar
Citat:
Hej.

Hur många månader tar det för dig att spara ihop till 50.000, under förutsättning att du anstränger dig lite? Om inte bilbehovet är ett akut behov för att kunna arbeta så är det såklart ett bra alternativ till att belåna dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in