2019-02-20, 23:56
Medlem
Jag är så sjukt sugen på att plugga1-2 år på New York Filming academia school. Är det någon som har erfarenhet av att plugga såhär länge? Jag vet att man kan få csnbidrag men vad jag har förstått så är det inte mer än 1800 kr?? Jag kommer ju säkert behöva ta lån på minst 250k totalt då skolans totala avgifter är 160 k på 2 år och sen tillkommer det ju egna avgifter med.
Min fråga är det värt det?
Är det så att ni knappt klarar er ekonomiskt nu efter studierna eftersom ni behöver betala tillbaka lånet varje månad?
Och gur hög är räntan? Jag har själv inte hittat något om detta.
Och jag undrar också över boenden. Jag vill ju helst bo helt själv med eget kök och badrum men det kostar väl antagligen hur mycket som helst.
Så det jag kan tänka mig är korridorrum, att man har eget rum men delat kök och badrum med andra. Hur mycket kostar det ungefär/månad?Finns det isåfall wi-fi eller behöver man fixa sånt själv med?
Citera
2019-02-21, 00:17
Medlem
clipstirlings avatar
Att plugga ekonomi är som att kasta pengar i sjön.
Citera
2019-02-21, 00:23
Medlem
cramuss avatar
Alla jag känner som har studerat utomlands har täta föräldrar som har finansierat utbildningen. Kostnaden är skyhög och ska du dessutom inte jobba i USA finns det inget mervärde utöver din personliga upplevelse.
Citera
2019-02-21, 00:29
Medlem
SophieNeveus avatar
Den genomsnittliga hyran för en 1a i New york ligger på 2831 dollar/månad. Om du kan hyra rum räkna med ungefär hälften - 2 tredjedelar.
Du kan ta en del CSN lån om det är utbildning som är berättigad, annars får du bekosta studierna privat alternativt att dina föräldrar betalar för utbildningen, det är det vanligaste alternativet för svenskar som studerar i USA.
Citera
2019-02-21, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cramus
Alla jag känner som har studerat utomlands har täta föräldrar som har finansierat utbildningen. Kostnaden är skyhög och ska du dessutom inte jobba i USA finns det inget mervärde utöver din personliga upplevelse.

Så är det.

Att bo i New York som student är ingen dans på rosor rent ekonomiskt. Min vän pluggade i NYC och delade boende med 2 killar. De betalade drygt 30 000 SEK/månaden totalt för sin 3:a på runt 50 kvadrat. Harlem/Norra Manhattan. Helt okej standard, men inte mer. Detta var 15 år sedan.

Trådskaparen kan nog glömma att bo själv, det blir snordyrt. Att bo tillsammans med någon eller några är ett absolut måste, så länge man inte har täta föräldrar.

Min kompis pluggade där i 4 år. Enligt honom ett kul äventyr, men sen flyttade han hem till Sverige igen.

Är du ung och nyfiken så kör på! Det är då man ska testa sina vingar! Testa ett år, annars är det bara att flytta hem igen.
Citera
2019-02-21, 12:21
Medlem
Paris24s avatar
NY är USAs dyraste stad, alla priser är 25-100% högre än i Sverige som i sig är ett av världens dyraste länder. NY är även USAs mest opraktiska stad, med bilkaos, världens dyraste och sämsta tunnelbana, hustlers på gatan osv. Låter coolt, men ta en vanlig USA-stad istället.
Citera
2019-02-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clipstirling
Att plugga ekonomi är som att kasta pengar i sjön.

Läs trådskaparens frågeställning en gång till.
Citera
2019-02-21, 12:43
Medlem
Pershagen76s avatar
Kul ide, du ska givetvis försöka göra det.

Dock så är ju ust NY väldigt dyrt och det kommer att bli lättare för dig om du väljer en annan stad/land. Jag studerade 4 år i Paris/Sydney och betalade ungefär samma tution som den du nämner.

Jag hade inga pengar hemifrån men arbetade 50-100% genom hela studietiden och bodde sunkigt, jag tror att det är lite det uppläget som du får tänka dig. Du kan/kunde få ett mindre extralån varje termin för tuition men det täcker väldigt lite.

Jag läste ekonomi och jag hade en fantastisk tid som jag aldrig skulle vilja ha ogjord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in