2019-02-20, 14:05
Medlem
Tjena!

Såg ett reportage om en vilsen amerikan som alltid bar skottsäker väst, jag googlade runt lite och tydligen var detta lagligt i Sverige också! Men hur skulle det bli om man skulle få för sig att ha en skottsäker väst på ett flyg till ett annat land där det också är lagligt?
Citera
2019-02-20, 14:11
Medlem
ZyClaves avatar
Det är nog inte en fråga om "lag" utan om flygplanens/flygplatsernas säkerhetsregleringar, som kanske har viss koppling till lagstiftning också förvisso.

Troligen finns det såväl skottsäkra västar som är konsekventa med detta regelverk som det finns skottsäkra västar som inte är det, beroende på vilket material de är gjort av etc, men det är bara spekulation å min sida.
Citera
2019-02-20, 18:18
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschmun
Tjena!

Såg ett reportage om en vilsen amerikan som alltid bar skottsäker väst, jag googlade runt lite och tydligen var detta lagligt i Sverige också! Men hur skulle det bli om man skulle få för sig att ha en skottsäker väst på ett flyg till ett annat land där det också är lagligt?
Ingår skottsäker väst i transportstyrelsens lista över förbjudna föremål?

Räknas en skottsäker väst som farligt gods?

Kan en skottsäker väst komma till användning vid brott som utgör fara för säkerheten vid luftfart?
Citera
2019-02-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschmun
Tjena!

På flyget ha kevlanväst på sig varför.
Citera
2019-02-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Ingår skottsäker väst i transportstyrelsens lista över förbjudna föremål?

Räknas en skottsäker väst som farligt gods?

Kan en skottsäker väst komma till användning vid brott som utgör fara för säkerheten vid luftfart?

Varför skulle den ses som farligt gods eller utgöra någon fara för säkerheten?

En skottsäker väst väger 1-2 kg och består till stor del av tyg. En iPad skulle göra mer skada om man använt den som ett tillhygge.
Citera
2019-02-20, 22:30
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Varför skulle den ses som farligt gods eller utgöra någon fara för säkerheten?
Läs om texten i morgon bitti när du sovit ut och låt bli att svara mer i natt, tack.
Citera
2019-02-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Läs om texten i morgon bitti när du sovit ut och låt bli att svara mer i natt, tack.

Sorry. Missuppfattade att du skrev ditt svar i upplysande syfte.
Citera
2019-02-21, 04:04
Medlem
Skall dock påpekas att flygbolag har rätt att "förbjuda" fler saker än det som nämns på transportstyrelsens listor.
De listar saker som är reglerat i lag. Flygbolag kan utöver dessa saker ha regler för andra saker.

Så bara för att det är lagligt att flyga med skottsäker väst så det inte samma sak som att alla flygbolag tillåter det.

Skall tilläggas att jag har ingen aning om ifall något flygbolag har några regler mot det. Aldrig hört talas om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in