2019-02-20, 17:07
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Frågan är bara vad gränsen för förmögenhetsskatten kommer att bli? Har för mig att den låg på 2-3 miljoner när den avskaffades år 2007.

Fast egentligen är det ju horribelt att någon som jobbar hårt i hela sitt liv, och lyckas spara ihop några miljoner för att trygga ålderdomen, ska behöva betala skatt igen på sina redan skattade och surt förvärvade pengar. Det om något är stöld!

Typiskt sosse- och kommunistfasoner!

1,5% skatt på allt över 1,5 miljoner.
Citera
2019-02-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det är inte skatt på bankmedel eller aktier som är problemet. De brukar ha råd att betala men också råd att skatteplanera. Vad som kommer att hända är att fastigheter kommer att beskattas dubbelt. Först fastighetsskatt som man pratar om och sedan förmögenhetsskatt på lika mycket. En ganska ordinär villa i Stockholm kan taxeras 4 miljoner och då kommer skatten som ett brev på posten. Fastighetsmarknaden i de heta områdena kommer att krascha.

Är det inte så att dessa villor är belånade precis som i resten av landet? Då blir det ju ingen förmögenhet och ingen skatt.
Citera
2019-02-21, 10:19
Medlem
Vekrusets avatar
Man betalar redan skatt för alla sina försök att hålla sig i takt med inflationen (d v s aktieinvesteringar). Om man dessutom ska betala en skatt för allt man redan skattat för en gång och sedan skattar för igen när man går med "vinst", så är det bara för mycket. D v s ytterligare en skatt för allt man bara äger, som Skatteverket kan registrera.

Svenska kronans avgrundsdjupa fall är tillräckligt oroande. Det finns stor risk för att vi blir inlåsta i landet med en värdelös valuta. Det finns också stor risk för haircuts och bail ins.

Jag hoppas på tillräckligt lång förvarning, men sånt här kan klubbas snabbt tyvärr.
Citera
2019-02-21, 10:33
Medlem
Om MP och sossarna försöker norpa åt sig det kapital jag sparat till pensionen, skulle jag definitivt överväga en flytt. Alternativt får man väl omfördela investeringarna till något dom inte kommer åt.
Citera
2019-02-21, 10:40
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Man betalar redan skatt för alla sina försök att hålla sig i takt med inflationen (d v s aktieinvesteringar). Om man dessutom ska betala en skatt för allt man redan skattat för en gång och sedan skattar för igen när man går med "vinst", så är det bara för mycket. D v s ytterligare en skatt för allt man bara äger, som Skatteverket kan registrera.

Svenska kronans avgrundsdjupa fall är tillräckligt oroande. Det finns stor risk för att vi blir inlåsta i landet med en värdelös valuta. Det finns också stor risk för haircuts och bail ins.

Jag hoppas på tillräckligt lång förvarning, men sånt här kan klubbas snabbt tyvärr.

Angående klubbande av beslut, så var ju någon form av otäck flyttskatt uppe på bordet ganska nyligen. D v s att man skulle skatta en procentsats för all sin egendom, om man flyttade från Sverige. Stoppades tack och lov på grund av att det fick orimliga konsekvenser för alla svenskar som placeras utomlands tillfälligt för något av våra multinationella företag.

Men jag tror att 10 års-gränsen fortfarande ligger fast, d v s att du måste skatta i Sverige för aktieförsäljningar inom 10 år, för aktier du ägde när du flyttade från Sverige.
Citera
2019-02-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Angående klubbande av beslut, så var ju någon form av otäck flyttskatt uppe på bordet ganska nyligen. D v s att man skulle skatta en procentsats för all sin egendom, om man flyttade från Sverige. Stoppades tack och lov på grund av att det fick orimliga konsekvenser för alla svenskar som placeras utomlands tillfälligt för något av våra multinationella företag.

Men jag tror att 10 års-gränsen fortfarande ligger fast, d v s att du måste skatta i Sverige för aktieförsäljningar inom 10 år, för aktier du ägde när du flyttade från Sverige.

Helt ratt.
10 skattear efter du registrerats (kom ihag det) som utflyttad skall svensk kapitalskatt betalas
Dock far utlandsk skatt avraknas enl skatteavtal.

Men utflyttad blir du inte innan SKV godkannt din anmalan och vidimerat att vesantlig anknytning till sverige saknas.
Har du ett ruckel till fritidshus kvar kan du anses bo har och darmed vara obegransat skatteskyldig.

I mitt fall forsokte SKV havda att jag kunde vara bostadslos/inneboende.
De gav dock med sig men det tog nara 2ar.

Vad galler kapitalbegransningar vid utflytt är det bara en tidsfraga tror jag.
Lagg dessutom till en katastrofal utveckling pa SEK. Da blir mojligheten att realisera en utlandsflytt omojlig for de allra flesta
Citera
2019-02-24, 16:02
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Helt ratt.
10 skattear efter du registrerats (kom ihag det) som utflyttad skall svensk kapitalskatt betalas
Dock far utlandsk skatt avraknas enl skatteavtal.

Men utflyttad blir du inte innan SKV godkannt din anmalan och vidimerat att vesantlig anknytning till sverige saknas.
Har du ett ruckel till fritidshus kvar kan du anses bo har och darmed vara obegransat skatteskyldig.

I mitt fall forsokte SKV havda att jag kunde vara bostadslos/inneboende.
De gav dock med sig men det tog nara 2ar.

Vad galler kapitalbegransningar vid utflytt är det bara en tidsfraga tror jag.
Lagg dessutom till en katastrofal utveckling pa SEK. Da blir mojligheten att realisera en utlandsflytt omojlig for de allra flesta

Detdär S ocv V förslaget om reavinstskatt vid utlandsflytt var horibelt! Vad blir nästa steg?
Citera
2019-02-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Detdär S ocv V förslaget om reavinstskatt vid utlandsflytt var horibelt! Vad blir nästa steg?

Nasta steg ar redan har men de flesta ignorerar/ser det inte.

SEK har fallit hur mycket mot USD DKK NOK EUR THB YEN REMBI AUD etc de senaste 10aren?
Blir inget kvar nar sek ska vaxlas...
For de allra flesta kommer det racka att stoppa ev emigration.
Citera
2019-02-24, 19:46
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
1,5% skatt på allt över 1,5 miljoner.

Kommer den siffran från någon sossepolitiker eller är det din uppskattning?
Citera
2019-02-24, 19:50
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Kommer den siffran från någon sossepolitiker eller är det din uppskattning?

Det var nivån på förmögenhetsskatten precis innan den slopades, sedan fanns det ju regler för hur förmögenheten skulle beräknas.

Svarade på det eftersom du inte visste.
Citera
2019-02-24, 19:58
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Det var nivån på förmögenhetsskatten precis innan den slopades, sedan fanns det ju regler för hur förmögenheten skulle beräknas.

Svarade på det eftersom du inte visste.

Ok, tack för svaret. Det låter ju väldigt mycket måste jag säga.
Citera
2019-02-24, 20:20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ok, tack för svaret. Det låter ju väldigt mycket måste jag säga.

Ja men onoterade aktier beskattades inte och noterade aktier endast till 80% och lite andra begränsningar som varierade över åren.

Men det var ändå en rätt hög skatt som fick många att flytta från Sverige och därmed helt sluta betala skatt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in