2006-02-24, 08:58
Medlem
Med stigande förvåning har jag under de senaste månaderna sett att det är en helt godtagbar
ursäkt att "någon annan använt ens konto". Man lämnar login till kompisar, man är full,
man går ifrån datorn och jag vet inte allt vad man säger sig ha hittat på.

Det som förbluffar mig är att FB-administrationen ö h t intresserar sig för dessa användares
ointressanta historier om hur de hanterar sina konton och datorer, och varför. Ett sanslöst
tidsslöseri.

För mig är det helt självklart att om jag skulle låta andra använda mitt login så ansvarar
användaren "Kickan2" ändå fullt ut för vad som sägs/görs på kontot. Det är komplett ointressant
hur mitt "intressanta" privatliv och sätt att hantera datorer lett till att det någon annan som
jag påstår skall stå för det skrivna. Och att administrationen skall intressera sig för att det
är en annan fysisk person. Och varför. Och om jag verkligen utsatts för dataintrång
så är det jag och ingen annan som får avsluta kontot och se till att agera på ett så säkert
sätt i hanteringen av ett nytt konto som möjligt i fortsättningen.

Min fråga är alltså: vilket ansvar har man i praktiken för sitt konto?
Citera
2006-02-24, 09:54
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Med stigande förvåning har jag under de senaste månaderna sett att det är en helt godtagbar
ursäkt att "någon annan använt ens konto". Man lämnar login till kompisar, man är full,
man går ifrån datorn och jag vet inte allt vad man säger sig ha hittat på.

Det som förbluffar mig är att FB-administrationen ö h t intresserar sig för dessa användares
ointressanta historier om hur de hanterar sina konton och datorer, och varför. Ett sanslöst
tidsslöseri.

För mig är det helt självklart att om jag skulle låta andra använda mitt login så ansvarar
användaren "Kickan2" ändå fullt ut för vad som sägs/görs på kontot. Det är komplett ointressant
hur mitt "intressanta" privatliv och sätt att hantera datorer lett till att det någon annan som
jag påstår skall stå för det skrivna. Och att administrationen skall intressera sig för att det
är en annan fysisk person. Och varför. Och om jag verkligen utsatts för dataintrång
så är det jag och ingen annan som får avsluta kontot och se till att agera på ett så säkert
sätt i hanteringen av ett nytt konto som möjligt i fortsättningen.

Intressant frågeställning i skenet av timade händelser. Jag anser att oavsett vem och hur som använt någon annans konto så måste innehavaren ställas till ansvar (och ta det) för vad som skett. Borde ju vara den grundförutsättningen man skall agera efter.
Citera
2006-02-24, 10:05
Medlem
_killahs avatar
jag håller med ovanstående talare.
Självklart ska den som är ansvarig för kontot vara ansvarig i alla lägen.
Säg att du lånar ut ditt Visa-kort till din kompis o han gör nånting, lik förbannat är de du som åker dit, inte kan du skylla ifrån dig inte.
Citera
2006-02-24, 11:46
Medlem
rebbans avatar
Om man varit oförsiktig med sitt lösen och ens konto blivit missbrukat så bör man ju straffas enligt gällande regelverk.
Citera
2006-02-24, 12:29
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Användaren har självklart 100% ansvar för sitt eget konto och vi får väldigt ofta höra att det är en kompis, bror, lillasyster eller liknande som har skrivit det som kanske var anledningen till en varning eller liknande. Detta tar vi ingen som helst hänsyn till eftersom det är precis som jag skrev ovan, att användaren har 100% eget ansvar för sitt konto.
Citera
2006-02-24, 12:31
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Om man varit oförsiktig med sitt lösen och ens konto blivit missbrukat så bör man ju straffas enligt gällande regelverk.
Men vilken regel bryter man mot då egentligen? Jag läste just igenom reglerna och i regel 1.06 finns ju ett rätt lösligt hållet "förbud" mot att skriva med flera konton:

"Det kan finnas godtagbara orsaker att en användare har flera konton, så detta är acceptabelt så länge man inte missbrukar det. Endast vid missbruk ska detta avslöjas."

Men jag kan inte hitta något förbud för flera användare att dela på ett konto. Pilleriller berättade ju nyligen i detta inlägg:

"Kanske svårt att begripa, men vi är sex personer som delar på en lokal. 4 av oss är FB-användare. De flesta datorer står alltid på och användarna är inloggade på FB i ett fönster bakom det de arbetar med. Vi har känt varandra över 10 år och skriver ibland med varandras användare. Det brukar gå problemfritt. ... Som ett exempel kan du gå och kolla på graffitiforumet, där jag skrivit 2-3 inlägg. Resten har min man skrivit i mitt namn."

Om detta är sant eller om det bara är ett led i en bortförklaring av inlägg som hon postat och skäms för kan man ju ha olika åsikter om. Men det väcker hursomhelst en intressant principiell fråga: Är det ok för flera användare att dela på ett konto eller att låna ut sitt konto för andra att skriva med? Jag hittar som sagt inget i FBs regelverk om detta.
Citera
2006-02-24, 12:33
Medlem
Snövits avatar
Självklart anser jag att man är ansvarig för allt som skrivs med det kontot man är ägare till.

Visst kan man be om ursäkt om det en gång skulle hända att ens konto blev missbrukat av en vän eller på en allmän plats. Men har någon blivit drabbad av dyligt så borde denne i fortsättningen vara extremt försiktig.

edit la in ett till svar

Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Är det ok för flera användare att dela på ett konto eller att låna ut sitt konto för andra att skriva med? Jag hittar som sagt inget i FBs regelverk om detta.

Jag tycker det är ok så länge som de användare som delar står för varandras åsikter och inte gör gällande att nej det var inte jag det var den andra.
Citera
2006-02-24, 12:34
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Men vilken regel bryter man mot då egentligen? Jag läste just igenom reglerna och i regel 1.06 finns ju ett rätt lösligt hållet "förbud" mot att skriva med flera konton:

"Det kan finnas godtagbara orsaker att en användare har flera konton, så detta är acceptabelt så länge man inte missbrukar det. Endast vid missbruk ska detta avslöjas."

Men jag kan inte hitta något förbud för flera användare att dela på ett konto. Pilleriller berättade ju nyligen i detta inlägg:

"Kanske svårt att begripa, men vi är sex personer som delar på en lokal. 4 av oss är FB-användare. De flesta datorer står alltid på och användarna är inloggade på FB i ett fönster bakom det de arbetar med. Vi har känt varandra över 10 år och skriver ibland med varandras användare. Det brukar gå problemfritt. ... Som ett exempel kan du gå och kolla på graffitiforumet, där jag skrivit 2-3 inlägg. Resten har min man skrivit i mitt namn."

Om detta är sant eller om det bara är ett led i en bortförklaring av inlägg som hon postat och skäms för kan man ju ha olika åsikter om. Men det väcker hursomhelst en intressant principiell fråga: Är det ok för flera användare att dela på ett konto eller att låna ut sitt konto för andra att skriva med? Jag hittar som sagt inget i FBs regelverk om detta.

Tänkte mest på ifall den som använder det bryter mot nån regel och får varning/ban eller nått pga det.
Har man varit oförsiktigt så bör man inte få den hävd va så jag menade..

Att va fler att dela på ett konto borde väl va godkänt iaf som jag tolkar reglerna.
Citera
2006-02-24, 12:47
Medlem
Nacho: vad jag menade är att man får räkna med att bli betraktad som en och samma person.
Det är inte någons annans uppgift att bekymra sig om alla dessa oidentifierade
personer som skriver på ens konto.
Citera
2006-02-24, 13:42
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:

Det viktigaste måste vara att man inte försöker svära sig fri från vad andra gjort med ens konto. Som a2 sa, vad som skrivs med ditt konto står du som kontoinnehavare för, oavsett vilken fysisk person som gjort det. PillerIllers förklaring kan man ju tycka vad man vill om, men det fråntar ju naturligtvis inte henne något ansvar för vad som postas med hennes konto, vilket jag är säker på att hon också inser.

Sedan fattar jag inte vitsen med att skriva inlägg i annans namn, det låter väldigt juvenilt. Men det är väl en forskellig diskussion.
Citera
2006-02-24, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2

Intressant fråga! Själv anser jag att man ska hålla sitt eget konto för sig själv och aldrig låta någon annan skriva med det.Vad gäller ansvar så är det väl inte precis samma sak som att jag skulle låna ut bilen till en polare,och han sedan lattjar kamikazeförare på en cykelbana.Det är isf min polare skyldig till inte jag.

Men en person( rättare sagt andvändare ) som hela tiden "är andra personer" får dock i mina ögon en trovärdighet som lämnar mycket övrigt att önska.
Citera
2006-02-24, 15:10
Medlem
PiLLerILLers avatar
Självklart är man ansvarig för sitt eget konto och får skylla sig själv om man låter andra skriva saker i ens namn. Skulden för det som skrevs om exempelvis Snövit är givetvis min och för det har jag självklart bett om ursäkt. Att jag sedan berättar att sanningen är att det inte var jag som skrev det utan en annan lustigkurre är givetvis för att hon inte skall tro att jag går omkring och ogillar henne utan anledning.
Dock kan jag inte riktigt se hur det skulle vara otillåtet att upplåta sitt konto till andra så länge de inte skriver något som bryter mot lagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in