Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Men jag kan inte hitta något förbud för flera användare att dela på ett konto. Pilleriller berättade ju nyligen
i detta inlägg:
"Kanske svårt att begripa, men vi är sex personer som delar på en lokal. 4 av oss är FB-användare. De flesta datorer står alltid på och användarna är inloggade på FB i ett fönster bakom det de arbetar med. Vi har känt varandra över 10 år och skriver ibland med varandras användare. Det brukar gå problemfritt. ... Som ett exempel kan du gå och kolla på graffitiforumet, där jag skrivit 2-3 inlägg. Resten har min man skrivit i mitt namn."
Om detta är sant eller om det bara är ett led i en bortförklaring av inlägg som hon postat och skäms för kan man ju ha olika åsikter om. Men det väcker hursomhelst en intressant principiell fråga: Är det ok för flera användare att dela på ett konto eller att låna ut sitt konto för andra att skriva med? Jag hittar som sagt inget i FBs regelverk om detta.
Det viktigaste måste vara att man inte försöker svära sig fri från vad andra gjort med ens konto. Som a2 sa, vad som skrivs med ditt konto står du som kontoinnehavare för, oavsett vilken fysisk person som gjort det. PillerIllers förklaring kan man ju tycka vad man vill om, men det fråntar ju naturligtvis inte henne något ansvar för vad som postas med hennes konto, vilket jag är säker på att hon också inser.
Sedan fattar jag inte vitsen med att skriva inlägg i annans namn, det låter väldigt juvenilt. Men det är väl en forskellig diskussion.