2019-02-19, 16:46
Medlem
kakelpannas avatar
https://i.imgur.com/OwoEol3.png

Vad är det som händer mellan 11:30 och 12:10 som gör att aktien går upp tre kronor? Vad är det som gör att den sedan går ner igen? Vid 10:00-snåret så händer någonting liknande.

Går det att säga vad som hände där bara genom att titta på kurvan?
Citera
2019-02-19, 16:48
Medlem
SophieNeveus avatar
Det beror inte på någon specifik händelse utan priset köpare/säljare är villiga att köpa/sälja för.
Citera
2019-02-19, 16:50
Medlem
Haloperidols avatar
Vilken aktie är det till att börja med?

Jag är ingen finansanalytiker direkt, men det torde kunna bero på lite vadsom. Det kan ha släppts någon nyhet som i sin tur leder till att aktiens värde gått upp, till exempel.

Att enbart analysera grafen ger bara priset i korrelation till tid, och även om det säkert finns typiska mönster i grafer som exempelvis hur en ”bubbla” ser ut, så krävs andra faktorer för att du ska kunna vara säker.
Citera
2019-02-19, 16:51
Medlem
Haloperidols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Det beror inte på någon specifik händelse utan priset köpare/säljare är villiga att köpa/sälja för.

Men att vara villig att köpa en aktie för ett högre kurspris kan ju i sin tur bero på en särskild händelse.
Citera
2019-02-19, 16:58
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloperidol
Men att vara villig att köpa en aktie för ett högre kurspris kan ju i sin tur bero på en särskild händelse.
Givetvis, men inget i den grafen tyder på att något sådant skett under dagens lopp. Då skulle aktien antingen sjunkit eller stigit mer om det hänt något markant. Sedan är det ju inte så att alla börsnoterade företag informerar om alla små detaljer som händer inom företaget.
Mest kvartalsrapporter, presskonferens etc.
Citera
2019-02-19, 17:16
Medlem
Haloperidols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Givetvis, men inget i den grafen tyder på att något sådant skett under dagens lopp. Då skulle aktien antingen sjunkit eller stigit mer om det hänt något markant. Sedan är det ju inte så att alla börsnoterade företag informerar om alla små detaljer som händer inom företaget.
Mest kvartalsrapporter, presskonferens etc.

Jag fattar. Det är alltså en för liten förändring i aktiekursen för att det skulle vara rimligt att tro att någon viktig rapport skulle ha släppts som står för denna förändring, om jag förstår det rätt.
Citera
2019-02-19, 17:17
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloperidol
Jag fattar. Det är alltså en för liten förändring i aktiekursen för att det skulle vara rimligt att tro att någon viktig rapport skulle ha släppts som står för denna förändring, om jag förstår det rätt.
Ja, exakt
Citera
2019-02-19, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
https://i.imgur.com/OwoEol3.png

Vad är det som händer mellan 11:30 och 12:10 som gör att aktien går upp tre kronor? Vad är det som gör att den sedan går ner igen? Vid 10:00-snåret så händer någonting liknande.

Går det att säga vad som hände där bara genom att titta på kurvan?

Några ser att den går upp och köper för att rida på vågen. Säljer när den peakar lite och säljer av. Sen köper några andra när den går ner för att den blivit billig igen eller något.

Säkert en ny aktie? Dom har en tendens att svänga mycket i början.
Citera
2019-02-19, 17:59
Medlem
Flugzeugs avatar
Såklart omöjligt att säga exakt vad det beror på men många aktier har en "dagsrytm" som jag tror beror på hur mångas arbetsdag ser ut. Ofta är kursen volatil timmen efter öppning, för att sedan lugna sig tills efter lunchtid – inte sällan vid klockan 13 – då brukar det bli mer volatilt igen. Sista timmen/halvtimmen är ofta svängig också. Volatilitet vid öppning och stängning tror jag beror på att folk lagt ordrar över natten samt att folk stänger sina positioner inför stängning.
Citera
2019-02-19, 18:23
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugzeug
Såklart omöjligt att säga exakt vad det beror på men många aktier har en "dagsrytm" som jag tror beror på hur mångas arbetsdag ser ut. Ofta är kursen volatil timmen efter öppning, för att sedan lugna sig tills efter lunchtid – inte sällan vid klockan 13 – då brukar det bli mer volatilt igen. Sista timmen/halvtimmen är ofta svängig också. Volatilitet vid öppning och stängning tror jag beror på att folk lagt ordrar över natten samt att folk stänger sina positioner inför stängning.

Det har jag märkt, att det skjuter upp eller ner på morgonen, sedan svänger det upp och ner under dagen och hamnar på någon halv procent åt ena eller andra hållet på kvällen av morgonvärdet.

Är det inte lite farligt att göra så som du skrev? Kan ju hända att man lägger ordern, går och lägger sig, kommer tillbaka två dagar senare och ser att man förlorat tjugotusen kronor.
Citera
2019-02-19, 19:22
Medlem
Flugzeugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Är det inte lite farligt att göra så som du skrev? Kan ju hända att man lägger ordern, går och lägger sig, kommer tillbaka två dagar senare och ser att man förlorat tjugotusen kronor.

Är man orolig för det så kan man använda sig av Stop Loss – d.v.s ett verktyg som automatiskt säljer ditt innehav om kursen går ner (eller upp) till en nivå som du bestämt.

De ordrarna som lagts över natten och som sedan flyttar marknaden tror jag ofta är så stora att de siktar på att vara i aktien i veckor/månader.
Citera
2019-02-19, 19:41
Medlem
Gissningsvis levererad rapport lite bättre än väntat efter öppning, sedan positiva tongångar på presentation innan 12, därefter nedgång när börsen tankar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in