2021-11-19, 20:02
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har varit på inspelning av programmet - de är en inspelningsledare som hypar upp publiken och säger till när alla ska klappa händer/skratta osv.

Ja det har jag också flera gånger och hypar upp är överdrivet och det är ju inte det publikljudet som är med i sändningen. De visar bara när man ska applådera och ingen brukar skrika eller tjoa. Vid ett tillfälle var vi sammanlagt kanske 15 pers i publiken, jag och de två jag var där med satt ensamma på ena läktaren. Det var väldigt tunna applåder då. De har ju tagit in väldigt begränsat med publik när de spelat in under pandemin.
Citera
2021-11-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Inte bara är det konstigt, det är också en skittråkig fråga. Precis samma som när de väljer personer ingen känner till (Magnus Ladulås, Anne Boleyn etc) under dödskalendarium-delen. Fine om man väljer att ha med exempelvis Gustav Vasa eller Isaac Newton, men i övrigt är personer som levde för 500-1000 år sedan helt ointressanta för man har ingen aning. Då är det mycket roligare att gissa på personer/föremål man ändå har ett hum om.
Tja det är inte förbjudet att kunna en del. Prova att läsa litet historia ibland. Det är riktigt kul.
Citera
2021-11-19, 21:22
Medlem
FarbrorAdolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Linnea Henriksson. Kan man finna något mindre attraktivt av det kvinnliga könet? Och då menar jag i första hand inte utseendet.

Petrina Solange finner jag väldigt oattraktiv både till sätt och utseende.
Citera
2021-11-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Tja det är inte förbjudet att kunna en del. Prova att läsa litet historia ibland. Det är riktigt kul.

Fel. Historia är kul när det kommer till saker som Columbus upptäcktsfärd 1492 eller hur egyptierna klarade av att bygga de första pyramiderna. Historia är fullständigt ointressant vad gäller vilken kung som dog vilket år, eller vilket slag denne var med i.
Citera
2021-11-19, 21:43
Medlem
Citat:
Inte bara är det konstigt, det är också en skittråkig fråga. Precis samma som när de väljer personer ingen känner till (Magnus Ladulås, Anne Boleyn etc) under dödskalendarium-delen. Fine om man väljer att ha med exempelvis Gustav Vasa eller Isaac Newton, men i övrigt är personer som levde för 500-1000 år sedan helt ointressanta för man har ingen aning. Då är det mycket roligare att gissa på personer/föremål man ändå har ett hum om.

Skämtar du? Så "ingen" känner till Anne Boleyn eller Magnus Ladulås? Det är verkligen inga obskyra namn.
Citera
2021-11-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Skämtar du? Så "ingen" känner till Anne Boleyn eller Magnus Ladulås? Det är verkligen inga obskyra namn.

Nej, såklart inte på Flashback, här är alla allsmäktiga och vet vilka alla är. Men frågar du 10 godtyckliga personer på gatan så sätter jag min ena testikel på att 9 av dem inte kommer kunna redogöra för vilka dessa två personer var. Och det var också det jag menade.

Om du såg avsnittet med Anne Boleyn så hade ingen av burarna, och inte ens Filip & Fredrik själva, hört talats om henne. Fredrik erkände själv att han fick det berättat i öronsnäckan i realtid vem hon var. Det säger en del..
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2021-11-19 kl. 22:13.
Citera
2021-11-19, 23:35
Medlem
Citat:
Nej, såklart inte på Flashback, här är alla allsmäktiga och vet vilka alla är. Men frågar du 10 godtyckliga personer på gatan så sätter jag min ena testikel på att 9 av dem inte kommer kunna redogöra för vilka dessa två personer var. Och det var också det jag menade.

Om du såg avsnittet med Anne Boleyn så hade ingen av burarna, och inte ens Filip & Fredrik själva, hört talats om henne. Fredrik erkände själv att han fick det berättat i öronsnäckan i realtid vem hon var. Det säger en del..

Det är givetvis massvis med frågor i programmet som Filip & Fredrik inte själva kan svaret på. Filip sade så för att stötta Petrina som uppvisat en helt bedrövligt usel kunskapsnivå inom historia & det mesta som rör bildning.

Henrik VIII bröt med katolska kyrkan för att kunna gifta om sig med Anne Boleyn, detta i en tid då katolska kyrkan betraktades som den enda sanningen. Det är en historiskt helt extrem händelse att en stormakt som England, i en religiöst fanatisk tid, bröt med katolicismen. Förmodligen större än Brexit idag. Att en kung sedan låter halshugga sin drottning måste vara fullkomligt extremt. Vi snackar stormakten England. Tänk om Boris Johnson mördar sin nya fru. Det hade varit rätt stort. Kanske seklets snackis.

I ett svenskt sammanhang är Magnus Ladulås hyfsat stor. Det var den tiden Sverige började bli ett etablerat rike.

Vad 10 slumpvis utvalda på gatan kan & inte kan tror jag inte är så talande. Kan bli vilka 10 typer som helst.
Citera
2021-11-20, 07:59
Medlem
danmacks avatar
Citat:
Fel. Historia är kul när det kommer till saker som Columbus upptäcktsfärd 1492 eller hur egyptierna klarade av att bygga de första pyramiderna. Historia är fullständigt ointressant vad gäller vilken kung som dog vilket år, eller vilket slag denne var med i.

Fan vad skönt att få förklarat vad som är intressant historia och vad som inte är det. Då slipper man fundera på det nåt mer.
Att känna till hur tex Sveriges och andra länders gränser ser ut som det gör idag är givetvis enbart snömos.
Citera
2021-11-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danmack
Fan vad skönt att få förklarat vad som är intressant historia och vad som inte är det. Då slipper man fundera på det nåt mer.
Att känna till hur tex Sveriges och andra länders gränser ser ut som det gör idag är givetvis enbart snömos.

Bra att vi är överens.
Citera
2021-11-20, 10:09
Medlem
Citat:

Jo att de inte hört talas om Henrik VIII:s fruar eller Elisabet I:s mamma. Flitigt omnämnd i historiska verk och olika dramatiseringar. Om man antar att att den som ska ha alla rätt i en historisk frågesport ,dödskalendariet är det, ska ha litet bara litet mer allmänbildning än snittet så var frågan helt adekvat. Och ursäkta när du nämde Magnus Ladulås också då gick det för långt.
Citera
2021-11-20, 10:21
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Historia är kul när det är saker du vet alltså. Man märker i program som vem tror du att du är att många kändisar har dålig koll på historia.
Citera
2021-11-20, 10:26
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att veta vilket år den betydesefulle kungen Magus Ladulås, framför allt känd för sin lag om gårdsfrid, dog. Det handlar om veta att han levde under tidig svensk medeltid och därmed kunna komma upp med en rimlig gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in