2021-09-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterskalvet
Hög fallhöjd på sossekulturchefen Karin Pettersson sa dem, och fall får vi se. Förra veckan föll hon i korinter över att Jerka kunde ”sociolekt” och nu bommar hon Ho Chi Minh, Taubes sommarställe och Floyd (inte för att jag bryr mig om det sistnämnda men hon gör det nog).

Ho Chi Minh var en riktig luring. De frågade vem som var premiärminister 1945-55. Ho Chi Minh var president när han dog 1969 under Vietnamkriget & är väl därför för svenskar idag mest förknippad med 60-talet. Formuleringen premiärminister till 1955 lurar hjärnan att tro att det är någon som försvann från scenen 1955.
Citera
2021-09-30, 00:18
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Barnen ifrån Frostmofjället är en klassisk barnbok av Laura Fitinghoff utgiven 1907, som betraktas som Sveriges första stora realistiska barnroman. Boken handlar om en syskonskaras mödosamma vandring över fjällmarker för att slippa fattigstugan och hitta ett bättre liv.
Jag vet, men hade du kunnat det utan att kolla upp det? Selma Lagerlöf var verksam vid ungefär samma tidpunkt så om man inte kan svaret så är det ingen dålig chansning.
Citera
2021-09-30, 00:21
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Jag vet, men hade du kunnat det utan att kolla upp det? Selma Lagerlöf var verksam vid ungefär samma tidpunkt så om man inte kan svaret så är det ingen dålig chansning.

Hade ingen aning. Tycker inte heller hans gissning på Selma Lagerlöf var nåt att skratta åt.
Citera
2021-09-30, 00:21
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Ho Chi Minh var en riktig luring. De frågade vem som var premiärminister 1945-55. Ho Chi Minh var president när han dog 1969 under Vietnamkriget & är väl därför för svenskar idag mest förknippad med 60-talet. Formuleringen premiärminister till 1955 lurar hjärnan att tro att det är någon som försvann från scenen 1955.
Det finns inte så många att chansa på, men du har rätt att han förknippas med vietnamkriget som dock började 1955.
Senast redigerad av The Beach boy 2021-09-30 kl. 00:28.
Citera
2021-09-30, 00:30
Medlem
Citat:
Det finns inte så många att chansa på, men du har rätt att han förknippas med vietnamkriget.

Det luriga med en sån fråga är att man faktiskt kanske har större chans om man bara har lite kunskap än om man har medelkunskap. Med lite kunskap drar man bara till med Ho Chi Minh för det är den enda vietnames man känner till. Med lite mer kunskap börjar man tänka på USAs Vietnamkrig på 60-talet & kan villa bort sig. Bäst är såklart om man har stenkoll, men det har ju få.
Citera
2021-09-30, 04:27
Medlem
Ho Chi Min (ursäkta stavning) var väl en självklar gissning, åtminstone för mig. Sen att hon gått på Harvard måste ju innebära stora pengar i släkten ... För övrigt så är programmet rätt så bra, hade stora betänkligheter från början men med dagens tv-utbud så ... t.o.m den dryge Filip gör ju rätt bra ifrån sig. Blir spännande med grupp två!
Citera
2021-09-30, 07:32
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Nu var ju inte frågan vem som har skrivit Barnen från Frostmofjälllet. Det var 3 frågor om vilka barn är dessa personer kända för. En var Laura Fitinghoff. Karin sa då att det var Barnen från Frostmofjället men Jerka sa att det var en svensk bok och att han trodde det var Selma Lagerlöf.

Han hade alltså redan fått rätt svar av Karin men snöade ändå in på Selma Lagerlöf. Laura Fitinghoff är född som Runsten och svensk men efternamnet på hennes man kanske lurade Jerka.
Citera
2021-09-30, 08:40
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Nu var ju inte frågan vem som har skrivit Barnen från Frostmofjälllet. Det var 3 frågor om vilka barn är dessa personer kända för. En var Laura Fitinghoff. Karin sa då att det var Barnen från Frostmofjället men Jerka sa att det var en svensk bok och att han trodde det var Selma Lagerlöf.

Han hade alltså redan fått rätt svar av Karin men snöade ändå in på Selma Lagerlöf. Laura Fitinghoff är född som Runsten och svensk men efternamnet på hennes man kanske lurade Jerka.
Då förstår jag. Man kan tycka att Karin Petterson borde vara bättre på aktuella händelser eftersom hennes jobb går ut på att bevaka dessa.
Senast redigerad av The Beach boy 2021-09-30 kl. 08:45.
Citera
2021-09-30, 10:29
Medlem
Idiotiska frågor senaste tiden, typ palme frågan igår och twitter frågan där dom hade blandat ihop med 3 twittrare, man ser ju inte som tv tittare ens vad det står i texten! Eller den den frågan där man ska se vad det för händelse på ett foto.

Fan vad pascalidiou är osympatisk förresten och vad stel Peczynski är!

Mitt favoritpar är nog Jerka och Karin.
Citera
2021-09-30, 12:40
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Idiotiska frågor senaste tiden, typ palme frågan igår och twitter frågan där dom hade blandat ihop med 3 twittrare, man ser ju inte som tv tittare ens vad det står i texten! Eller den den frågan där man ska se vad det för händelse på ett foto.

Fan vad pascalidiou är osympatisk förresten och vad stel Peczynski är!

Mitt favoritpar är nog Jerka och Karin.

Ja den nya kategorin titthålet eller vad den heter är ju kass. Vi som tittar ser ju ingenting, de kunde väl åtminstone lagt upp bilden i helskärm.
Citera
2021-10-01, 14:35
Medlem
så filip hånar att dom inte kunde benjamin franklin, och sen i nästa andetag säger att han var president.
Citera
2021-10-01, 17:07
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GizMMoz
så filip hånar att dom inte kunde benjamin franklin, och sen i nästa andetag säger att han var president.
Han brukar räknas som em av ”the founding fathers”, men han var inte president däremot var han en av de som skrev på USA’s självständighetsförklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in