Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-19, 08:58
Medlem
elbels avatar
Om alla kunde välja exakt vilket jobb/företag de ville ha och få den hjärna som behövs för det, hur hade det sett ut? 40h arbetsvecka som begränsning
En större del tror jag hade blivit forskare inom allt från medicin, statistik, sociologi, psykologi, rymden etc
En del hade valt rena njutningsjobb surflärare på hawaii, formel 1 förare...

Lön är orelevant eftersom man kommer bli så bra på sitt jobb att pengar aldrig kommer vara ett problem

Om alla kunde koncentrera sig och uppnå sina mål är snarlik fråga

Vad är det första ni tänker på när ni läsaer frågan?
Citera
2019-02-19, 09:32
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Om alla kunde välja exakt vilket jobb/företag de ville ha och få den hjärna som behövs för det, hur hade det sett ut? 40h arbetsvecka som begränsning
En större del tror jag hade blivit forskare inom allt från medicin, statistik, sociologi, psykologi, rymden etc

Lön är orelevant eftersom man kommer bli så bra på sitt jobb att pengar aldrig kommer vara ett problem

Hur ska vi se till att alla får den hjärna som behövs?
Citera
2019-02-19, 09:40
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Emmanuel
Hur ska vi se till att alla får den hjärna som behövs?

off topic, det här är filsofi
Men din hjärna fattar inte att du kunde startat en tråd om det i medicin
Citera
2019-02-19, 09:42
Medlem
Rospigg1s avatar
Vilka skulle torka gamla i rumpan, vilka skulle hämta våra sopor, var skulle maten komma ifrån och hur skulle den transporteras till affären och hur skulle maten inhandlas. Tror inget av dessa jobb, är ett drömjobb om man skulle få välja fritt
Citera
2019-02-19, 10:06
Medlem
Citat:

Jag tror inte på din teori om forskning, visst skulle några välja det men jag gissade att många skulle välja någonting där man får utlopp för sin kreativitet, konst av olika slag, dans, musik, skulptur. Konsthantverk eller att odla. Det känns närmare själva meningen med att vara människa.
Citera
2019-02-19, 10:22
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
off topic, det här är filsofi
Men din hjärna fattar inte att du kunde startat en tråd om det i medicin
Ska jag starta en tråd med din fråga?

Men jag förstår och går dig till mötes. Om alla kunde göra precis vad de ville skulle vi behöva robotar till alla slitsamma låglöneyrken, eller så skulle lönerna behöva höjas betydligt. Vem skulle vilja städa toaletter för 20 000 före skatt?
Citera
2019-02-19, 10:37
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag tror inte på din teori om forskning, visst skulle några välja det men jag gissade att många skulle välja någonting där man får utlopp för sin kreativitet, konst av olika slag, dans, musik, skulptur. Konsthantverk eller att odla. Det känns närmare själva meningen med att vara människa.
Det tror jag med. Antalet kulturarbetare, musiker och konstnärer skulle öka markant. It-folket skulle också bli fler. Samhället skulle dräneras på folk som utförde klassiska och tunga arbetarklassyrken.

Jag inser nu att frågan är intressant. Politiker och elit skulle tvingas locka med morötter och omfördela resurser för att förmå folk att jobba som busschaufförer och vårdbiträden. Om alla kunde göra vad de ville skulle trycket bli för stort och konkurrensen för hög på vissa yrken.
Citera
2019-02-19, 12:17
Medlem
Av någon anledning var den första tanken som slog mig att driva och äga en privat småskalig vingård i södra Frankrike!

Men det finns en massa saker som vore väldigt spännande och kul. Fast om alla får skräddarsy sin egen hjärna för att vara optimal för det som de vill ägna sig åt, så har vi ju redan s.a.s. "klarat" livet och kan göra vad vi vill i universum, som om kosmos vore en stor sandbox simulation. Vad som vore väldigt kul annars vore ju att ha en enormt bred kompetens och samla ihop världens mest briljanta ingenjörer, forskare och akademiker, för att arbeta interdisciplinärt på s-/fr-/amtidens mest intressanta tekniska och vetenskapliga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in