• 3
  • 4
2021-06-07, 17:59
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Emil Maurice var väl näppeligen någon aktör i Whermacht?

ehh vad skrev Dr Tinnitius?
Trots detta så förekom det såklart en del folk i tyskarnas militära led som egentligen inte skulle vara där enligt nazisternas raslagar etc. Och det är inte konstigare än att det alltid finns folk som myglat sig in med falska uppgifter, missar i id-koll etc, och att vissa undantag kan ha gjorts av olika orsaker.
Men i de flesta fall så rensade nazisterna bort sådana rätt tidigt efter krigets start.

Vad jag vet så gjorde Hilter undantag och godkände "judar" av eller annan orsak. Emil Maurice tillhör en av dem som fick bli undantagen, eftersom han var god vän med A.H ..
Citera
2021-06-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Trots detta så förekom det såklart en del folk i tyskarnas militära led som egentligen inte skulle vara där enligt nazisternas raslagar etc. Och det är inte konstigare än att det alltid finns folk som myglat sig in med falska uppgifter, missar i id-koll etc, och att vissa undantag kan ha gjorts av olika orsaker.
Men i de flesta fall så rensade nazisterna bort sådana rätt tidigt efter krigets start.

Vad jag vet så gjorde Hilter undantag och godkände "judar" av eller annan orsak. Emil Maurice tillhör en av dem som fick bli undantagen, eftersom han var god vän med A.H ..
OK. Jag kanske läste litet slarvigt.

Var inte det litet grann av dubbelmoral att ha en jude i SS?
Citera
2021-06-08, 01:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffancul
Både hel och halvjudar stred i Wehrmacht. Det fanns judiska generaler och amiraler. I Hitlers personliga livvakt fanns judar. I en rekryteringsaffisch för SS är en jude modell som SS-Soldat.

Hur kunde alla dessa judar undgå att bli mördade i förintelseläger?

En sak kan man ju lugnt konstatera, för att ha blivit "utrotade" är de jävligt talrika.
Citera
2021-06-08, 05:50
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig

Härmed kan vi avliva myten om att Hitler skulle vara speciellt fördomsfull.
Citera
2021-06-08, 17:32
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Jag kanske läste litet slarvigt.

Var inte det litet grann av dubbelmoral att ha en jude i SS?

Kan tycka det, men brist på manskap så tar vad man får, eller?
Det fanns negroider och muslimer m.fl. också i SS.
Citera
2021-06-08, 17:32
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Härmed kan vi avliva myten om att Hitler skulle vara speciellt fördomsfull.

njae kan man det? Tanke på alla hans uttal om judarna?
Citera
2021-06-19, 18:28
Medlem
YlvaVes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffancul
https://kansaspress.ku.edu/978-0-7006-1358-8.html

Contrary to conventional views, Rigg reveals that a startlingly large number of German military men were classified by the Nazis as Jews or "partial-Jews" (Mischlinge), in the wake of racial laws first enacted in the mid-1930s. Rigg demonstrates that the actual number was much higher than previously thought-perhaps as many as 150,000 men, including decorated veterans and high-ranking officers, even generals and admirals.

https://en.wikipedia.org/wiki/Werner_Goldberg

https://en.wikipedia.org/wiki/Emil_Maurice

Jag vet att jag skriver det här två år försent, och din länk fungerar inte, och eftersom jag inte ids läsa igenom fyra sidor nazistiskt trams så är det möjligt att någon annan redan har påpekat det här, men - är det inte egentligen så att din källa menar att dessa var män som tjänade i militären innan nazisterna kom till makten, och att de blev av med sina jobb när Hitler fick frispel? Det fanns ju t.ex. judiska män som stred för Tyskland i första världskriget.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in