2019-02-17, 22:49
Medlem
Bara en tanke som slog mig.
Har eksemsalva hemma, receptbelagt, som tog bort mina eksem på ett kick. Dessa eksem var en biverkan på en medicin.

Nu har jag fått akne som biverkan på en annan ny medicin jag provar och det bara slog mig, kan salvan läka ut aknen också? Är det farligt att prova iallafall, vad kan hända?

Tänker att det är ju båda hudåkommor, såklart olika men ändå. Salvan gjorde verkligen underverk med min hy där jag hade eksemen.
Citera
2019-02-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letto
Bara en tanke som slog mig.
Har eksemsalva hemma, receptbelagt, som tog bort mina eksem på ett kick. Dessa eksem var en biverkan på en medicin.

Nu har jag fått akne som biverkan på en annan ny medicin jag provar och det bara slog mig, kan salvan läka ut aknen också? Är det farligt att prova iallafall, vad kan hända?

Tänker att det är ju båda hudåkommor, såklart olika men ändå. Salvan gjorde verkligen underverk med min hy där jag hade eksemen.

Går ju inte att svara på vad den har för effekt/bieffekt om du inte skriver ut vad salvan heter! Sen rek att läsa på FASS.se

Salva/kräm mot exem är oftast endera fet/återfuktade eller så är det en kortison salva.

Feta krämer är oftast inte så bra i ansiktet och kortison är väl också tveksamt i ansiktet då det kan tunna ut och göra huden väldigt skör. (Även känslighet för solljus)

Visst kan du prova om det inte är i ansiktet eller på annat känsligt omr du har acnen. En exemsalva på ryggen tex är väl ingen fara än vad det är, men låter ju rätt onödigt å dålig effekt.
Citera
2019-02-17, 23:15
Medlem
jagnickars avatar
Tyvärr så kommer det inte fungera. Om det är en eksemsalva du har så är det antagligen någon form av kortison och det ska du undvika använda när du inte har eksem, för kortison kan i sig orsaka andra hudsjukdomar och problem med för lång användning tyvärr.
Citera
2019-02-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Går ju inte att svara på vad den har för effekt/bieffekt om du inte skriver ut vad salvan heter! Sen rek att läsa på FASS.se

Salva/kräm mot exem är oftast endera fet/återfuktade eller så är det en kortison salva.

Feta krämer är oftast inte så bra i ansiktet och kortison är väl också tveksamt i ansiktet då det kan tunna ut och göra huden väldigt skör. (Även känslighet för solljus)

Visst kan du prova om det inte är i ansiktet eller på annat känsligt omr du har acnen. En exemsalva på ryggen tex är väl ingen fara än vad det är, men låter ju rätt onödigt å dålig effekt.
Jag har läst på Fass! Mina eksem satt nära ansiktet och aknen är i ansiktet så tänkte att det var nära nog. Såklart undvika ögon och sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Tyvärr så kommer det inte fungera. Om det är en eksemsalva du har så är det antagligen någon form av kortison och det ska du undvika använda när du inte har eksem, för kortison kan i sig orsaka andra hudsjukdomar och problem med för lång användning tyvärr.
Ja kortison har det i sig men tänkte inte någon lång användning just för risken för hudförtunning och allt sådant.
Varför kommer det inte fungera? Är genuint nyfiken
Citera
2019-02-18, 00:41
Medlem
Citat:
Jag har läst på Fass! Mina eksem satt nära ansiktet och aknen är i ansiktet så tänkte att det var nära nog. Såklart undvika ögon och sådant.

Ja kortison har det i sig men tänkte inte någon lång användning just för risken för hudförtunning och allt sådant.

-Tänk på att undvika att vistas i solen om du smörjer kortison i ansiktet. Har för mig det kan ge fula märken då huden blir känsligare.

-kortison hjälper mot inflammationer. Är det inte inflammation hjälper det inte. Acne beror väl på att vissa talgkörtlar i huden överproducerar va! ( är ej expert..) Om det som följd uppstår inflammation i huden kan kortison hjälpa mot det. Men inte mot grundorsaken.

(Som att säga typ ”men, varför hjälper inte hostmedicin mot nästäppa”, eller nåt)

PS. Kom på att det står en del om acne och vad som är bra å dåligt mot det på 1177.se läs där!
Senast redigerad av Siasoss 2019-02-18 kl. 00:50.
Citera
2019-02-18, 04:37
Medlem
mfmxs avatar
Skriv exakt vad det är, dvs namn på tuben, annars är det bara gissningsleken.

Men de flesta receptbelagda kortisonsalvor är för starka för att användas i ansiktet så det låter som en dålig idé.

Så ja, det är antagligen farligt och det hjälper inte mot akne heller.
Senast redigerad av mfmx 2019-02-18 kl. 04:40.
Citera
2019-02-19, 23:38
Medlem
jagnickars avatar
Citat:

För att kortison kan i vissa fall förvärra acne.

Du kan ju testa på en av dom och se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in