2019-02-17, 11:32
Medlem
Moppetiden är över sedan länge men efter att ha testat kompisens moppe så fastnade jag för det igen. Otroligt kul att puttra fram i 40 på en gammal cresent compact och köra nästan var man vill precis som en cykel.

Nu har jag haft tankar på åt köra till södra europa. Italien eller spanien.

Har dålig koll på moppar och undrar om det är nån speciell modell man borde ha som håller? Kinamoppar av scootermodell vet jag går fetbort och hört det är bättre med äldre mopeder för dom håller längre och är lättare att meka i.

Det enda kravet är väl egentligen det ska gå att köra några timmar per dag.. tänkte snitta 15-20 mil per dag. Packning kommer jag inte ha nån större av förutom ett litet tält. Mat och kläder kan man köpa efter behov längs vägen.

Just cresent compact har jag funderat på då den är så liten och lätt men finns kanske bättre modeller?

Tänker åka från Sverige i slutet av maj och sen åka hem igen i augusti nån gång så kommer ofta köra i värme.
Citera
2019-02-17, 12:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Frågan är snarare om det ens finns några lagliga alternativ du får använda nere i europa så kolla det först.
Citera
2019-02-17, 12:34
Medlem
Japanskt, gammalt eller nytt,

Kanske 4 takt honda för slippa ha med sig 2 taktsolja,

En compakt är ju iofs ok sätt dit ny kolv innan och kör in den,

Spännande projekt, återkomm gärna i tråden med bilder på hur du utrustat mopeden, och vad du har med dig för packning och reservdelar osv
Citera
2019-02-17, 12:38
Medlem
Luxuss avatar
Du skulle nog vinna en hel på att skippa resan ner.
Åk ner å köp nåt på plats..
Eller så kör du härifrån, så hinner du kanske inse hur trist det är att åka moppe i fem timmar
Citera
2019-02-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Du skulle nog vinna en hel på att skippa resan ner.
Åk ner å köp nåt på plats..
Eller så kör du härifrån, så hinner du kanske inse hur trist det är att åka moppe i fem timmar

Låter som ett riktigt vinnarförslag, vet när man gjorde "långresor" på runt två mil.. Småvägar och gator är kul, men längre på landsväg är en plåga. Med trafik som passerar förbi i hög fart rent av farligt och större vägar får man förmodligen inte ens köra moppe på.
Citera
2019-02-17, 14:11
Medlem
Kloges avatar
Jag har mopeder ifrån 50 talet, 60 talet och 80 talet samt dotterns Yamaha Neos 2018.
Den sistnämnda är klart bekvämast att åka på. Stor sadel och ett golv att ha fötterna på.
Man kan ändra sittställning i det närmaste oändliga och jag har kört ca 10 mil med den utan träsmak
Citera
2019-02-17, 14:29
Medlem
No-n-sences avatar
Tänk på att du måste hitta alternativ till de större vägarna där man inte för köra med moped.
Citera
2019-02-17, 14:33
Medlem
När man var 15 år så bodde man på sin Mustang Mamba.
Körde över 1000 mil på ett år:P
Man var bra efterbliven på den tiden.

Gårdagens mopeder luktar bensin och man var ständigt smutsig om händerna på grund av allt jäkla mekande. Rätt som det var la tändstiftet av och man fick skruva ur det o göra rent det. Kanske knacka rätt avståndet lite på elektroden.
Det är inte så charmigt att stinka soppa.
Ska du åka långt så köp en modern moped. Du är inte 15 år längre.
Köp en av scootermodell med stänkskydd fram och lastutrymme under sadeln.
Det är skönt att vara torr om benen när man kör.

Sedan att åka på vägarna nu och åka på vägarna förr. Det är vissa skillnader.
Idag har de vajerräcken ta mig tusan överallt.
Det finns ingen vägren för mopeden att vara på.
Det är småvägar som gäller för mopeder idag.

Köp en moped som är välkänd i hela Europa eller var du nu kan tänkas åka.
Det är inte så skoj o bli ståendes någonstans för att man måste flyga in en ny motor med helikopter.

Åk genom Ryssland o till Kina. Det lär vara en upplevelse utan dess like.
Glöm inte o söka visum och sådant i tid.
Kolla även upp om man ens får bruka ditt motorfordon i de länder du tänker åka genom/till

Kanske en kärra med packningen på är att föredra?
Köra med ryggsäck blir snabbt jobbigt.
Citera
2019-02-17, 15:34
Medlem
INTPs avatar
Crescent Compact och samtliga andra svenskbyggda mopeder skulle jag avråda från bestämt. Här hemma går det kanske skaka fram modellspecifika reservdelar på några dagar, men i ett land där det kanske aldrig ens funnits en sån moppe kan det bli betydligt svårare att få fram grejer man behöver. Och även om du inte planerar att ha med någon nämnvärd packning är det lämpligt att ha med ett grundläggande reparationskit med reservdelar och verktyg.
Sedan har du frågan om en svensk 30-moppe alls är laglig i den delen av världen, jag är tveksam - med våra grannländer finns väl något samarbete men så långt bort är en helt annan femma.

En EU-moped kanske kan vara ett bättre val? Får köras inom EU, 50% snabbare än 30-moppen, ofta bättre stötdämpning vilket kan vara trevligt om man ska sitta på den länge, sannolikt enkelt att få fatt i reservdelar lokalt om man väljer en modell som sålts i landet man ska åka i.
Citera
2019-02-17, 15:47
Medlem
Forzos avatar
Kul idé! Saknar min gamla Compact ibland.
Som vissa redan påpekat är det ju inte helt bekvämt men att köra någon ny EU-moped tar ju bort hela charmen med det, då kan man lika gärna åka bil...

En gammal moped med Sachs- eller Zündapp-motor borde inte vara några problem att hitta delar till i Europa.
Citera
2019-02-17, 16:56
Avstängd
448s avatar
Frågan är nog om ens compactens ramkonstruktion pallar mer vikt än föraren+snusdosa.

Antagligen inte en moppe och packning på.....
Citera
2019-02-17, 17:34
Medlem
godboys avatar
Visst, idén LÅTER kul, men att i verkligheten göra detta, nja. Detta nja av flera skäl:
- För det första, du är van att resa på annat sätt idag. Moppe var grymt när man var 15-17, och jag kuskade massa mil på min! Var praktiskt som sjutton när man skulle till kompisar som bodde en bit bort, men att kuska 3-4 mil landsväg var inte jättekul. Du kommer snart tycka att det är segt, och att köra trimmat i ditt läge idag skulle knappast vara så klokt.

- Du är van vid annan åkkomfort idag. Inte kul med moppe på Europaresa när det regnar. Och som sagt, låååååångsamt!

- Är osäker på om våra gamla 30 moppar är tillåtna i andra länder än Norden.

- Reservdelar och mecka ut med vägen, fy fasen vad trist!

- Dessutom är trafiktakten en helt annan idag än på 70-80 talet.

- Tanken är kanske "romantisk", men bara tanken, inte det praktiska genomförandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in