2019-02-17, 10:24
Medlem
SACO säger att det ofta är bättre att dela på föräldraledigheten (https://www.saco.se/karriar/jag-ar-e...draledigheten/).

Jag testade deras kalkylator med deras egna exempel, mamma 27k och pappa 44k, och varierade vem som fick 6mån föräldralön

Ingen: Bäst om mamma är ledig
Mamma: Bäst om mamma är ledig
Pappa: Bäst om båda delar på ledigheten
Båda: Bäst om båda delar på ledigheten

Hela grejen med sidan är att slå hål på den gamla myten att det är bäst att den med lägst lön stannar hemma. Och det verkar ju stämma (så länge den med högst lön har föräldrapenning).

Men förstår någon VARFÖR det är så här?
Det låter ju så logiskt att den med högst lön ska fortsätta jobba. Varför förändras det om man också får 10% extra av arbetsgivaren?
Citera
2019-02-17, 10:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
SACO säger att det ofta är bättre att dela på föräldraledigheten (https://www.saco.se/karriar/jag-ar-e...draledigheten/).

Jag testade deras kalkylator med deras egna exempel, mamma 27k och pappa 44k, och varierade vem som fick 6mån föräldralön

Hela grejen med sidan är att slå hål på den gamla myten att det är bäst att den med lägst lön stannar hemma. Och det verkar ju stämma (så länge den med högst lön har föräldrapenning).

Det låter ju så logiskt att den med högst lön ska fortsätta jobba. Varför förändras det om man också får 10% extra av arbetsgivaren?

Enkelt, då är det nästan full lön. Tar man hänsyn till att frånvaron troligen gör att man släpar efter lönemässigt jämfört med kollegor som inte tar ledigt så faller det hela troligen dock rätt platt.
Citera
2019-02-17, 19:12
Medlem
Sen räknar dom säkert in semestern i det, du har ju ett x antal semestergrundande föräld.dagar (x antal månader) och delar man på tiden (mamman o pappan) så förloras inte så stor del av dem (semestern) jämnfört med om en bränner av största delen av tiden.
Citera
2019-02-18, 15:22
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Sedan vill ju SACO att det skall löna sig att dela på föräldraledigheten eftetsom det stämmer med deras värdegrund.
Citera
2019-02-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss

Det enkla svaret varför man tjänar på att dela är att marginalskatten ofta är betydligt högre för den som tjänar mest.

Om vi antar 2018 års skatter, föräldralön för båda och 7 ersättningsdagar i veckan så tappar mannen i ditt exempel 4. 4k brutto på att vara hemma och kvinnan tappar 2.7k. Netto betyder det att mannen (54% marginalskatt) tappar 2024 kr och kvinnan (33% marginalskatt) tappar 1809kr brutto. Så i princip jämt skägg i ditt exempel.

När kvinnans 6 månader med föräldralön är slut så blir det såklart tydlig fördel att mannen stannar hemma sina 6 månader
Senast redigerad av ekonomi3 2019-02-18 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in