Citat:
Fast den äter ju torrfoder, tolkar jag iaf DÄs inlägg som. sen i vilken mängd...
Det går att kolla kalkbrist med blodprov, görs på tikar och kossor hela tiden. Även fosfatvärdet. Högt kalkvärde är lite mer komplicerat, och vill man ha exakta värden så är det lite mer komplicerat men ifall det är ren brist borde man kunna se på vanligt rutinprov.
Hos växande valpar (borde vara samma på kattungar) så är kvoten kalk o fosfor jätteviktig, för de kan inte reglera detta i kroppen. Vuxna djur kan det. Bara de får tillräckligt av båda. kattungar och valpar är dock känsligare för ren brist då de som sagt har svårt att reglera kalknivån.
Om den vuxna katten äter enbart fisk o liknande, ja då behöver den troligen tillskott, och då behöver djurägaren verkligen läsa på för det är bara ett av problemen, som du redan nämnt.
Sen finns det hos katt en hormonell sjukdom som orsakar urkalkning, hyperparatyroidism.
Edit: är som sagt lite trögtänkt på morgnarna, men iaf.
Ren brist kalk är ej troligt isåfall skulle katten krampa. det handlar isf om kvoten mellan kalk o fosfor. Men som sagt - en VUXEN katt/hund kan reglera det här rätt bra i kroppen. En kattunge/valp kan det inte utan kan få diverse sjukdomar/skador om kvoten är fel..
Det går att kolla kalkbrist med blodprov, görs på tikar och kossor hela tiden. Även fosfatvärdet. Högt kalkvärde är lite mer komplicerat, och vill man ha exakta värden så är det lite mer komplicerat men ifall det är ren brist borde man kunna se på vanligt rutinprov.
Hos växande valpar (borde vara samma på kattungar) så är kvoten kalk o fosfor jätteviktig, för de kan inte reglera detta i kroppen. Vuxna djur kan det. Bara de får tillräckligt av båda. kattungar och valpar är dock känsligare för ren brist då de som sagt har svårt att reglera kalknivån.
Om den vuxna katten äter enbart fisk o liknande, ja då behöver den troligen tillskott, och då behöver djurägaren verkligen läsa på för det är bara ett av problemen, som du redan nämnt.
Sen finns det hos katt en hormonell sjukdom som orsakar urkalkning, hyperparatyroidism.
Edit: är som sagt lite trögtänkt på morgnarna, men iaf.
Ren brist kalk är ej troligt isåfall skulle katten krampa. det handlar isf om kvoten mellan kalk o fosfor. Men som sagt - en VUXEN katt/hund kan reglera det här rätt bra i kroppen. En kattunge/valp kan det inte utan kan få diverse sjukdomar/skador om kvoten är fel..
Ok, tack för info. Det är nog som du antar, att kissen äter torrfoder också och får i sig tillräckligt. Ren torskfilé känns som total felnäring och jag tänkte extra kalk skulle vara till nytta, men tar tillbaks det rådet. TS kan istället låta ta proverna som Myrten tipsar om.
Har haft anledning att lite grann sätta mig in i kalkbrist, osteoporos och kompressionsfrakturer hos människa. Drog paralleller där som kanske inte alls finns. Det går inte att ta blodprov för att fastställa osteoporos utan man gör bentäthetsmätning med nån speciell röntgenmetod. Kompressionsfrakturer i ryggen kan ses på vanlig slätröntgen. Osteoporos är en folksjukdom bland äldre, drabbar främst kvinnor, men är kraftigt underdiagnosticerad. Tabletter med kalcium i kombination med D3 vet jag kan skrivas ut eller rekommenderas av läkare i förebyggande syfte fast patienten inte har nån röntgenverifierad osteoporos. Det är ett kosttillskott som inte skadar utan räddar många kvinnor från en smärtsam sjukdom. (Det finns andra tablettbehandlingar också men allt sånt är receptbelagt.) Så jag tänkte att bättra på en bristfällig diet av rent kött eller fisk (har för mig det var räkor i TS fall också) med kalktabletter skulle vara helt ok, i rekommenderad dos förstås. Men jag gör en pudel.

Har du nån koll på hur vanligt osteoporos är hos katter? Får de kompressionsfrakturer i ryggraden? Min släktings köttfärsätande katt hade ju en slags kompressionsfraktur (vad jag förstod) i bakbenets led motsvarande hälen och hon är 12-13 år. Hon får portionspåsar emellanåt men huvudfödan är kött och fisk utan ben. Det lönar inte säga nåt, släktingen har "minsann haft katt mycket längre och vet bättre", "det är hundar som äter ben". Vet inte om det tagits några kalciumprover på henne.