2019-02-17, 12:29
Avslutad
Det är uppenbart att folk skriver "Vad skall diskuteras?", för att verka viktiga, bara för att man typ glömt ett frågetecken...

Citat:
0.01. Rubrik
Trådens rubrik ska ge en rättvisande bild av vad tråden handlar om. Är startinlägget huvudsakligen en fråga ska rubriken sluta med ett frågetecken.

En del tror att ett startinlägg måste ha en frågeställning. Som just nu gillar jag att diskutera om varma mackor, men det behöver inte vara nån fråga, man kanske vill dela med sig av sina erfarenheter o liknande. Ge tips, även fast någon inte har frågat efter det.

Det finns naturligtvis belägg för att skriva "Vad skall diskuteras?" om trådstarten är kryptisk, men mest skriver folk det för att verka viktiga, eller såpass dumma att de inte ens förstår inlägget, bara för att det saknar ett frågetecken...
Citera
2019-02-17, 14:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Man ser ofta trådstarter med mer eller mindre text som följs av ett inlägg där en flashbackare frågar vad som ska diskuteras. Det är många olika fbare som gör det, jag har sett beteendet under flera år och det sker ofta med en ganska otrevlig attityd.

Jag har aldrig förstått varför frågan ställs, är folk verkligen så dumma att de/ni inte förstår vad som ska diskuteras, eller ställs frågan bara för att jävlas?
Eftersom man kan varnas för 0.03, Trams och Off Topic, är det rätt viktigt att vara säker på vad Topic är egentligen. Uttryck dig klart så ska iaf inte ett sådant klargörande behövas.

Annars är förstås ett alternativ att bara rapportera. Eller bara ignorera.
Citera
2019-02-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Det är mer irriterande när folk skriver en tråd som inte innehåller mer än en upplevelse eller ett påstående, helt utan något diskussionsunderlag, som det faktiskt är regel på att trådfan ska innehålla - därför skriver jag ibland så.

Men då vill TS diskutera upplevelsen eller påståendet. Det är väl hur enkelt som helst?
Citera
2019-02-20, 18:19
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Men då vill TS diskutera upplevelsen eller påståendet. Det är väl hur enkelt som helst?
Ja, om ingen ställer några krav på diskussionens kvalitet. Men det säger sig självt att en trådstart med ett bra diskussionsunderlag har bättre chanser att resultera i en kvalitativ diskussion än en hastigt ihopslängd trådstart av bajs. Och på Flashback ställs krav på trådars kvalitet och läsvärde, om man ska tro reglerna.
Senast redigerad av Drama-Llama 2019-02-20 kl. 18:25.
Citera
2019-02-26, 13:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För att trådstarten saknar diskussionsunderlag eller frågeställning.

Ibland är det dock mer fråga om att trådstarten saknar en tydlig och konkret fråga. Inte en frågeställning eller ett diskussionsunderlag.

Jag har ibland sett helt utmärkta trådar som har ett tydligt diskussionsunderlag eller en uppenbar frågeställning (som de flesta i alla fall har uppfattat det) men det saknas en tydlig fråga. Varvid någon kommer med just denna kommentar. Och ibland så låses även tråden av en moderator. Trots att en livlig diskussion redan pågår och de flesta redan vet vad de ska diskutera.

Vi kan ta ett hypotetiskt fall. En lokalpolitiker beskriver sin vardag i trådstarten. Postare nummer 2 undras vad som ska diskuteras. Övriga postare ignorerar honom och en intensiv diskussion om politikers arbete börjar i tråden. En moderator tittar in och tycker att en frågeställning saknas i trådstarten, och tråden låses.

Ett inte helt ovanligt scenario.

Dock kan jag till viss del förstå varför det är strikt här. Utan en tydlig fråga kan tråden blir väldigt spretig och utvecklas åt alla möjliga håll och kanter. Men ibland kan tråden bli bra ändå, om övriga hittar något (relaterat till ts) att diskutera om. Dessutom kan ju trådstartaren komplettera med frågor eller information efteråt, så att det går åt rätt håll.
Citera
2019-02-26, 14:31
Medlem
Det finns en del idioter som svarar så där om en tråd som postats under aktuella brott och kriminalfall som gäller ett brott där det enbart finns ett par rader information från Polisen.

Vad ska diskuteras?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in