2025-09-08, 08:43
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Varför gick Jessica (SD) med M som samarbetspartner om man har såna åsikter? Parisa har varit kulturminister i 3 år. Ska hon alltså vägra vissa arbetsuppgifter på grund av hennes bakgrund?

Det är precis på samma sätt som du menar Rubio inte får diskutera USA politik på grund av hans kubanska föräldrar?

Vart drar du gränsen? Får Parisas barn som kommer vara halv svenskar diskutera svensk politik eller svensk kultur?

Hur är det möjligt att det kan vi kan fokusera på det när massa människor lever på bidrag och vi har den högsta arbetslösheten.

SD + M gick in i ett samarbete och presenterade olika positioner för 3 år sedan. Jessica kunde sagt ifrån redan då att hon anser att en perser inte ska vara kulturminister ä. Hon vaknade väl inte nyss över att Parisa är kulturminister

I deras samarbete blev det en förhandling att den och den ska ha vissa positioner.
Politik handlar inte bara om praktiska uppgifter, utan också om symbolvärde och vilka signaler som skickas till medborgarna.

Parisa som kulturminister är en symbol för svensk kulturpolitik, och det är rimligt att diskutera hur det uppfattas i samhället
Citera
2025-09-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Politik handlar inte bara om praktiska uppgifter, utan också om symbolvärde och vilka signaler som skickas till medborgarna.

Parisa som kulturminister är en symbol för svensk kulturpolitik, och det är rimligt att diskutera hur det uppfattas i samhället

Så varför hade Jessica inga invändningar när SD och M inledde samarbetet för 3 år sedan?
SD har totalt kört över M och lurat dessa på sina väljare. Det är nog du som är naiv och resterande svenska befolkning.

Ingår du i ett samarbete för 3 år sedan måste du redan ifrån början att du inte önskar en svart Parisa som kulturminister men SD har tryckt på i 3 år om att man inte är rasist och alla kan ses som svenskar om man har rätt värderingar. Det är alltså deras egna ord
Citera
2025-09-08, 08:53
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Jessica är rasist och fokuserar på uppmärksamhet. Det vet du och hela befolkningen.

Tittar man på videos ifrån Israel så har en eritreansk IDF diskuterat Israels försvar och politik.

Det är ingen av judarna som markerat att han inte kan vara jude för att han är svart.

Så uppenbarligen så är det brist på kommunikation mellan SD och M om du efter 3 år tycker inte att Parisa ska diskutera kulturkanon på grund av hennes bakgrund men har inte haft problem med att Parisa suttit på posten i 3 år

Jessica visar bara varför hon och SD inte kommer fungera med någon annan än AFS.
Om man vill diskutera politik på riktigt bör man fokusera på sakfrågor och symbolik, inte reducera motståndare till epitet.

Att kalla Jessica rasist och uppmärksamhetssökande är en förenkling som inte förklarar problemet. Om bakgrund verkligen vore irrelevant hade man kunnat ställa exakt samma fråga om alla politiker, men debatten handlar om symbolvärde och representation och inte om personangrepp.
Citera
2025-09-08, 08:53
Medlem
Har hon pudlat nu?
SD-toppen Jessica Stegrud svarar nu på kritiken mot sitt omdebatterade inlägg på X, i samband med debatten om Sveriges kulturkanon.
Hon kallar det en ”illa formulerad tweet” som inte var menad att kränka någon.
Citera
2025-09-08, 08:57
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosen60
Har hon pudlat nu?
SD-toppen Jessica Stegrud svarar nu på kritiken mot sitt omdebatterade inlägg på X, i samband med debatten om Sveriges kulturkanon.
Hon kallar det en ”illa formulerad tweet” som inte var menad att kränka någon.

Ja nu har hon pudlat
Hon menade inte det hon skrev.

Pinsamt bara otroligt pinsamt!
Citera
2025-09-08, 08:57
Medlem
Citat:
Om man vill diskutera politik på riktigt bör man fokusera på sakfrågor och symbolik, inte reducera motståndare till epitet

Att kalla Jessica rasist och uppmärksamhetssökande är en förenkling som inte förklarar problemet. Om bakgrund verkligen vore irrelevant hade man kunnat ställa exakt samma fråga om alla politiker, men debatten handlar om symbolvärde och representation och inte om personangrepp.

Som sagt, du har inga argument på varför Jessica och SD inte hade några invändningar på Parisas post för 3 år sedan när man ingick samarbetet och varför SD påstått hela tiden att man inte har problem med bakgrund och någons religion så länge man har rätt värderingar och anser sig vara svensk.

Det är inte Parisa som ljugit eller hycklat utan det är SD och Jessica som är lögnare och hycklare som många politiker skrivit nu.

Det är bättre att du ifrån början är rak och tydlig med att du inte önskar Parisa som kulturminister än att Jessica attackerar henne 3 år efter.

Men tanken var att SD skulle parasitera sig på M. M har bara varit naiva och korkade som låtit SD ta all makten och nu förlorat en massa väljare och därmed sin egna position för gott.
Citera
2025-09-08, 09:20
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Så varför hade Jessica inga invändningar när SD och M inledde samarbetet för 3 år sedan?
SD har totalt kört över M och lurat dessa på sina väljare. Det är nog du som är naiv och resterande svenska befolkning.

Ingår du i ett samarbete för 3 år sedan måste du redan ifrån början att du inte önskar en svart Parisa som kulturminister men SD har tryckt på i 3 år om att man inte är rasist och alla kan ses som svenskar om man har rätt värderingar. Det är alltså deras egna ord
SD är inte rasistiskt, och jag tycker och står för det som det som bl.a. Jessica ger uttryck för, och ingen kan anklaga mig för att det är rasistiskt.
Citera
2025-09-08, 09:25
Medlem
Citat:
SD är inte rasistiskt, och jag tycker och står för det som det som bl.a. Jessica ger uttryck för, och ingen kan anklaga mig för att det är rasistiskt.

Jessica har inte samma åsikt som M och då kan man inte ingå i ett samarbetsparti med ett parti som M ifrån allra första början.

Människor är inte upprörda över att hon inte anser Parisa som svensk utan att SD är ett par lögnare och hycklare som under 3 år påpekat att det spelar ingen roll vilken vakgrund man har. Det viktigaste är att man har svenska värderingar. Det har Jessica bevisat nu är lögner. Även M förstår det nu och är välmedvetna att det här samarbetet inte kommer fortsätta mer även om man önskar det.

Det är bara att lyssna på vad Benjamin säger som själv var den första med att M ska samarbeta med SD
Citera
2025-09-08, 09:31
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Jessica har inte samma åsikt som M och då kan man inte ingå i ett samarbetsparti med ett parti som M ifrån allra första början.

Människor är inte upprörda över att hon inte anser Parisa som svensk utan att SD är ett par lögnare och hycklare som under 3 år påpekat att det spelar ingen roll vilken vakgrund man har. Det viktigaste är att man har svenska värderingar. Det har Jessica bevisat nu är lögner. Även M förstår det nu och är välmedvetna att det här samarbetet inte kommer fortsätta mer även om man önskar det.

Det är bara att lyssna på vad Benjamin säger som själv var den första med att M ska samarbeta med SD
Benjamin, jag har också varit där som MUF distriktsordförande, jag är inte imponerad av den "mannen"!

Tillbaka till ämnet:
Politik handlar inte bara om samarbete, utan också om vilka signaler man skickar till samhället, det är där debatten ligger.
Senast redigerad av Kallis 2025-09-08 kl. 09:35.
Citera
2025-09-08, 09:36
Medlem
Citat:
Benjamin, jag har också varit där som MUF distriktsordförande, jag är inte imponerad av den "mannen"!

Tillbaka till ämnet:
Politik handlar inte bara om samarbete, utan också om vilka signaler man skickar till samhället – och det är där debatten ligger.

Intressant
Så Jessica och SD har ljugit sig fram i 3 år men det anser inte du vara problematiskt för Ms kärnväljare. Det säger allt för mig.

Värderingar är också viktiga dvs att inte lura samarbetspartiets väljare eller sina egna. Det här är precis vad jag kunde genomskåda hos SD till skillnad ifrån Trump och Marie Le Pen
Citera
2025-09-08, 09:42
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Intressant
Så Jessica och SD har ljugit sig fram i 3 år men det anser inte du vara problematiskt för Ms kärnväljare. Det säger allt för mig.

Värderingar är också viktiga dvs att inte lura samarbetspartiets väljare eller sina egna. Det här är precis vad jag kunde genomskåda hos SD till skillnad ifrån Trump och Marie Le Pen
"Ms kärnväljare" / lura

Det Jessica gett uttryck för är något vi alla känner, förstår Du inte det?
Citera
2025-09-08, 09:45
Medlem
Parisa Liljestrand är en av de bästa kulturministrar vi haft. Kanske den bästa.

Här är listan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_kulturminister

Det är bara några år sedan vi hade Amanda Lind på den posten. Brrr.

(Ett bra exempel på att man absolut inte blir mer lämpad på sin post för att man har svenska rötter.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in