2019-02-15, 21:11
Medlem
Boosheids avatar
Hur kommer det sig att majoriteten av alla hyresvärdar tillåter rökning i deras lägenheter? Det måste ju kosta massor att återställa lägenheterna.

Det räknas ju som onormalt slitage att röka in en lägenhet och är något man kan bli betalningsskyldig för när man när man flyttar.

Men ska jag vara ärlig så är dom flesta inomhusrrökarna jag känner gamla fattigpensionärer eller långtidsarbetslösa personer. Har hyresvärdarna något att inkassera där?
Citera
2019-02-15, 21:16
Medlem
jagvillknarkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Hur kommer det sig att majoriteten av alla hyresvärdar tillåter rökning i deras lägenheter? Det måste ju kosta massor att återställa lägenheterna.

Det räknas ju som onormalt slitage att röka in en lägenhet och är något man kan bli betalningsskyldig för när man när man flyttar.

Men ska jag vara ärlig så är dom flesta inomhusrrökarna jag känner gamla fattigpensionärer eller långtidsarbetslösa personer. Har hyresvärdarna något att inkassera där?
Brukar man inte betala för sanering när man flyttar ut ifall man rökt inomhus? Det har jag i mitt kontrakt och den saneringen ligger på 25-30000kr.
Senast redigerad av jagvillknarka 2019-02-15 kl. 21:21.
Citera
2019-02-15, 21:20
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillknarka
Brukar man inte betala för sanering när man flyttar ut ifall man rökt inomhus? Det har jag i mitt kontrakt och den saneringen ligger på 25-30000.

Har jag aldrig haft i någon utav mina lägenheter. Haft hos fem olika hyresvärdar. Har heller aldrig behövt betala för någon sanering trots att jag emellan varven, själv och med vänner, rökt som en skorsten. Den mesta av lukten har släppt efter man vädrat rejält och flyttstädat. Inte fått det påpekat i efterhand heller.
Citera
2019-02-15, 21:28
Medlem
Citat:

dom kan inte hindra folk från att röka i sina hus/boenden i sådana fall så kan du lungt räkna med att du ska ge mig dina bil nycklar om du har en bil för du förstör miljön,,,,

men sen är det inte så svårt för liksom när folk bott liksom 10 år eller så i en lägenhet och folket flyttar då målar dom om och tapetserar om sen varken syns det eller luktas men sen finns det dom som går ut på sina balkonger och röker jag själv tillhör den skaran som går ut och ställer mig på balkongen och röker men om jag en dag skiljer mig så blir det nog fan att sluta med skiten och snusa i stället men igentligen är det helt meningslöst att sluta röka när bilar släpper ut betydligt mer farliga ämnen än vad ciggen gör
Citera
2019-02-15, 22:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Värdarna har inte stöd i lag för att förbjuda rökning inomhus, utom i de fall som fastigheten är ett så kallat "allergiboende".
Citera
2019-02-15, 22:36
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Har jag aldrig haft i någon utav mina lägenheter. Haft hos fem olika hyresvärdar. Har heller aldrig behövt betala för någon sanering trots att jag emellan varven, själv och med vänner, rökt som en skorsten. Den mesta av lukten har släppt efter man vädrat rejält och flyttstädat. Inte fått det påpekat i efterhand heller.
Nä den mesta lukten släpper INTE efter vädringar då röken går in i väggar och golv. Har bott i 7 år i lägenhet som renoverats efter rökare och lukten finns ännu kvar.
Fast sånt förstår inte rökare vilket faktiskt bevisar rökningens skadeverkningar på hjärnan och intellektet
Citera
2019-02-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Nä den mesta lukten släpper INTE efter vädringar då röken går in i väggar och golv. Har bott i 7 år i lägenhet som renoverats efter rökare och lukten finns ännu kvar.
Fast sånt förstår inte rökare vilket faktiskt bevisar rökningens skadeverkningar på hjärnan och intellektet
Ja det var dagens skratt när jag läste det där. Rökare förstår inte hur ett fungerande lukstinne funkar.
Citera
2019-02-15, 22:40
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja det var dagens skratt när jag läste det där. Rökare förstår inte hur ett fungerande lukstinne funkar.
Precis även så
Citera
2019-02-15, 22:41
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:

Eller en något föga troligare anledning, som också stämmer, är ju att man som rökare inte känner av röklukten i samma grad.

Har dock fått det bekräftat utav olika icke-rökare att det blivit så gott som borta, utav hyresvärd bland annat. Hur fan man bär sig åt för att röka in en lägenhet såpass som din är enligt utsago övergår mitt förstånd. Det måste ju ha varit ett paket om dagen inomhus under lång tid.
Citera
2019-02-15, 22:49
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Eller en något föga troligare anledning, som också stämmer, är ju att man som rökare inte känner av röklukten i samma grad.

Har dock fått det bekräftat utav olika icke-rökare att det blivit så gott som borta, utav hyresvärd bland annat. Hur fan man bär sig åt för att röka in en lägenhet såpass som din är enligt utsago övergår mitt förstånd. Det måste ju ha varit ett paket om dagen inomhus under lång tid.
All tobaksrök sätter sig i väggar, golv, kläder, tak, tyg, husdjur, rökaren själv, omgivningen - nä det behövs inte mycket för att röka in en lägenhet.
Överallt där en rökare vistas så finns stanken, mer eller mindre, men den finns där och stannar tyvärr för gott.
Citera
2019-02-15, 23:08
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
All tobaksrök sätter sig i väggar, golv, kläder, tak, tyg, husdjur, rökaren själv, omgivningen - nä det behövs inte mycket för att röka in en lägenhet.
Överallt där en rökare vistas så finns stanken, mer eller mindre, men den finns där och stannar tyvärr för gott.

Jag sätter mig emot och hävdar att så länge man röker under en fläkt eller vid altandörren så vill det till väldigt mycket för att väggar och skåp ska gulna. Det tar flera år, och så länge man vädrar regelbundet går röklukten att dölja hyfsat. Men lite lukt brukar dom inte ta betalt för, går det inte bort med Ozonmaskin får det målas med speciell rökfärg och det är möjligt att dom tar betalt för det. Värre är det om tapeter/mattor/skåp måste rivas. Då blir det dyrt.

Men jaa det är en ganska lustig regel som jag tror existerar pg.a man inte kan förbjuda någon att röka inne för det är ju inte säkert att det hinner bli slitage, det går att sköta det snyggt. I framtiden känns det dock mest sannolikt att det kommer förbjudas med tanke på hur mycket arbete och pengar det för med sig. I många fall kan inte hyresvärden betala för sig, vem får betala då? Skattebetalarna.
Citera
2019-02-15, 23:13
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Jag sätter mig emot och hävdar att så länge man röker under en fläkt eller vid altandörren så vill det till väldigt mycket för att väggar och skåp ska gulna. Det tar flera år, och så länge man vädrar regelbundet går röklukten att dölja hyfsat. Men lite lukt brukar dom inte ta betalt för, går det inte bort med Ozonmaskin får det målas med speciell rökfärg och det är möjligt att dom tar betalt för det. Värre är det om tapeter/mattor/skåp måste rivas. Då blir det dyrt.

Men jaa det är en ganska lustig regel som jag tror existerar pg.a man inte kan förbjuda någon att röka inne för det är ju inte säkert att det hinner bli slitage. I framtiden känns det mest sannolikt att det kommer förbjudas med tanke på hur mycket arbete och pengar det för med sig. I många fall kan inte hyresvärden betala för sig, vem får betala då? Skattebetalarna.
Att röka vid altandörren eller på balkongen får dessutom effekten att röken tar sig in i NÄSTA lägenhet - och så är vi tillbaka där vi började.
Det enklaste är därför att rökning i eller kring lägenheter eller bostadsfastigheter förbjuds. Så blir det förhoppningsvis i framtiden - precis som du påpekar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in