2019-02-15, 18:02
Medlem
ZeroskilledKiwis avatar
Tjena

Som rubriken säger har jag en BMW med ett knackande ljud från motorn på tomgång men går hur fint som helst när man kör och undrar om det är någon som har/haft samma problem med detta och vet vad det kan vara? Samt vad det isåfall skulle kosta att få lagat.
Kan också tillägga att bilen har rullat 26 000 mil
Tacksam för svar!

https://youtu.be/p16D5mGZaaE
Senast redigerad av ZeroskilledKiwi 2019-02-15 kl. 18:31.
Citera
2019-02-15, 18:21
Medlem
HiiriHazes avatar
Kan vara kamkedjan som blivit töjd och tar i ventilerna, räkna med ca 20 000 att reparera ifall större skador skett
Citera
2019-02-15, 18:48
Medlem
goin-xxxls avatar
Skulle köpa bil via blocket för länge sen.
Provkörde en liknande 3 mil hemifrån..
Den knackade som du beskrev och läckte nån form av vätska så jag tackade för mej och åkte hem igen.. ett par veckor senare stöter jag på en obekant granne.. ser på regskylten att det är ju samma bil jag provkörde men tacka nej till pga knackandet.. han sa då att han hällde nån vätska i tanken typ och sen försvann det.. kanske nån form av "rengöringsvätska"..
Minns ej men han kör den ännu, flera år senare..
Är inte så hajj på motorer.
Citera
2019-02-15, 20:16
Medlem
ZeroskilledKiwis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Skulle köpa bil via blocket för länge sen.
Provkörde en liknande 3 mil hemifrån..
Den knackade som du beskrev och läckte nån form av vätska så jag tackade för mej och åkte hem igen.. ett par veckor senare stöter jag på en obekant granne.. ser på regskylten att det är ju samma bil jag provkörde men tacka nej till pga knackandet.. han sa då att han hällde nån vätska i tanken typ och sen försvann det.. kanske nån form av "rengöringsvätska"..
Minns ej men han kör den ännu, flera år senare..
Är inte så hajj på motorer.

Var det möjligtvis en tjockare olja han hällt på? Har hört att det fixat problemet för vissa
Citera
2019-02-15, 21:40
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroskilledKiwi
Var det möjligtvis en tjockare olja han hällt på? Har hört att det fixat problemet för vissa

Det kan jag inte svara på tyvärr. Jag vart paff när jag hörde att han löste problemet såpass enkelt.
Vart o köpa en liknande med större motor och dubbelt så stor prislapp.
Citera
2019-02-16, 11:21
Medlem
ZeroskilledKiwis avatar
Någon som vet vad det kan vara?
Citera
2019-02-16, 11:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Kan vara kamkedjan som blivit töjd och tar i ventilerna, räkna med ca 20 000 att reparera ifall större skador skett
Jo hej du, det är det säkert... inte...

Citat:
Ursprungligen postat av ZeroskilledKiwi
Någon som vet vad det kan vara?
Gissar på ramlager.
Citera
2019-02-16, 17:54
Moderator
Sitter det måntro dämpad vevaxelremskiva på en sån bil? De kan låta som lagerknack. Det tystnar vid högre varv?
Citera
2019-02-16, 19:06
Medlem
Är det ett rasslande ljud när du står på tomgång och gasar till? Som sen tystnar när du kommit upp lite i varv?
Citera
2019-02-17, 17:15
Medlem
ZeroskilledKiwis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
Är det ett rasslande ljud när du står på tomgång och gasar till? Som sen tystnar när du kommit upp lite i varv?

Lagt upp en länk hur den låter på tomgång, ljudet blir inte värre när man gasar upp och inget man märker av när man kör den
Citera
2019-02-17, 20:22
Medlem
Hm. Sorry missade de. Nu hörde jag. Låter det från vattenpump eller liknande? Eller är det mitten på motorn?
Citera
2019-02-17, 20:25
Medlem
Swe1227s avatar
Kolla upp så inte ett tändstift håller på att gänga ur sig!! Hände på min så jag blev tvungen att göra nya gängor i toppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in