• 1
  • 2
2019-02-15, 15:53
Medlem
Jag hyr ut mig själv sedan 1/1 2019 och förväntar mig att få in omkring 500 000 + moms under 2019.
Jag har inte tänkt röra pengarna på företagskontot, alltså de som är kvar efter att jag betalt moms varje månad. Finns inga kostnader.

Samtidigt lever jag på besparingar.
1/1 2020 har jag typ 500 000 på företagskontot.

Hur mycket kan jag "få i handen" efter skatt om jag har ett aktiebolag respektive handelsbolag?
Andra tips?

Tack på förhand
Citera
2019-02-15, 15:58
Medlem
AX64s avatar
Du behöver nog läsa på om olika bolagsformer, några meningen kan räcka. När du funderar kring hur mycket pengar du kan få i handen genom ett aktiebolag - vad menar du? Att du äger 100% av aktierna och säljer dessa? Att företaget gör en utdelning? Att du tar ut lön eller bonus?
Citera
2019-02-15, 16:03
Medlem
Är det bättre att lämna in preliminär inkomstdeklaration och betala skatt i förskott varje månad?
Citera
2019-02-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Du behöver nog läsa på om olika bolagsformer, några meningen kan räcka. När du funderar kring hur mycket pengar du kan få i handen genom ett aktiebolag - vad menar du? Att du äger 100% av aktierna och säljer dessa? Att företaget gör en utdelning? Att du tar ut lön eller bonus?

Det har du nog rätt i.
Alltså jag har inte tänkt tömma företaget på pengar, men jag undrar hypotetiskt sett, hur mycket har jag tjänat.
Om jag har aktiebolag, får jag välja fritt fram mellan utdelning, lön och bonus (om det vore så borde skulle ju alla ta det med lägst skatt)?
Citera
2019-02-15, 16:12
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaCuba
Det har du nog rätt i.
Alltså jag har inte tänkt tömma företaget på pengar, men jag undrar hypotetiskt sett, hur mycket har jag tjänat.
Om jag har aktiebolag, får jag välja fritt fram mellan utdelning, lön och bonus (om det vore så borde skulle ju alla ta det med lägst skatt)?

Jag vet fortfarande inte riktigt vad du är ute efter. Jag tolkar det som att du tänker sälja en tjänst (som dig själv) och har ett kontrakt som innebär att någon betalar för dig. För det behöver du ett företag. Och sedan vill du att så stor del av pengen som någon betalar för din tjänst hamnar i din ficka, efter skatt. Är det så du tänker dig?
Citera
2019-02-15, 16:29
Medlem
Citat:
Jag vet fortfarande inte riktigt vad du är ute efter. Jag tolkar det som att du tänker sälja en tjänst (som dig själv) och har ett kontrakt som innebär att någon betalar för dig. För det behöver du ett företag. Och sedan vill du att så stor del av pengen som någon betalar för din tjänst hamnar i din ficka, efter skatt. Är det så du tänker dig?

Det stämmer och jag vill veta skillnaden på hur mycket skatt det blir, 500 000 är ett exempel.
Det andra jag skrev var förutsättningarna för mig, eftersom handelsbolag måste betala egenavgifter. Jag har redan startat handelsbolaget och börjat fakturera.
Citera
2019-02-15, 16:32
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Det stämmer och jag vill veta skillnaden på hur mycket skatt det blir, 500 000 är ett exempel.
Det andra jag skrev var förutsättningarna för mig, eftersom handelsbolag måste betala egenavgifter. Jag har redan startat handelsbolaget och börjat fakturera.

Ok. Jag utgår ifrån att du just nu bara har som plan att vara själv i bolaget och att du kanske helst vill slippa de 50.000 kronor det kostar att bilda ett aktiebolag (då det är en rätt stor del av dina planerade intäkter). Vill du komma åt dina intäkter enkelt så är det nog inte lika smidigt med ett AB.

Tror svar på din fråga finns här: https://www.nystartad.se/rakna-ut-lon/
Citera
2019-02-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ok. Jag utgår ifrån att du just nu bara har som plan att vara själv i bolaget och att du kanske helst vill slippa de 50.000 kronor det kostar att bilda ett aktiebolag (då det är en rätt stor del av dina planerade intäkter). Vill du komma åt dina intäkter enkelt så är det nog inte lika smidigt med ett AB.

Men 50.000 är en engångssumma.
Hur mycket ska man tjäna in innan AB tagit ikapp de högre skatterna för HB(om de är högre?) ?
Citera
2019-02-15, 16:50
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Men 50.000 är en engångssumma.
Hur mycket ska man tjäna in innan AB tagit ikapp de högre skatterna för HB(om de är högre?) ?

Ja, som du dessutom får tillbaka då det blir företagets kapital om du är den enda som tar ut det kapitalet senare.

Minns jag rätt så kan du få utdelning från ett AB med en skatt på 20%, vilket ju är rätt schysst. Problemet är att du inte kan göra utdelningar den 25:e varje månad för att ersätta lön. Ett AB är mer administrativt krävande och de avgifter man betalar är högre. Har du möjlighet att klara dig utan inkomst i 1 år eller mer så kan det alltså vara en idé att starta AB, slussa in pengarna dit, och avverka företaget när du sedan behöver få ut pengarna. Du bör då får ut mer utslaget per månad än om du hade tagit ut regelrätt lön eller annan ersättning månadsvis.
Citera
2019-02-15, 16:53
Medlem
Citat:

Tack för länken.
Men i kalkylatorn kan man bara välja mellan enskild firma och AB. Är HB samma som enskild firma?

500.000 / 12 = 41666
Står att enskild firma får 26.000 efter skatt.
AB får 23.500....
Senast redigerad av ColaCuba 2019-02-15 kl. 17:00.
Citera
2019-02-15, 17:00
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Tack för länken.
Men i kalkylatorn kan man bara välja mellan enskild firma och AB. Är HB samma som enskild firma?

500.000 / 12 = 41666
Står att enskild firma får 26.000 efter skatt.
AB får 23.500....

Handelsbolag förutsätter två eller fler personer i bolaget, oftast som partners. Det skiljer så från enskild firma på en hel del sätt. Det låter som att du borde ha en enskild firma eller (om du orkar och har tiden) ett AB. I en enskild firma blandas företagets och din ekonomi mer vilket kan vara enkelt i ditt fall, medan det hålls helt separat i ett AB. Ett AB kan ge dig ett betydligt bättre skydd vilket kan vara värt de pengar du skulle tjänat genom en enskild firma.

Exakt hur mycket skillnaden blir i kronor per månad behöver du nog kolla på med en företagsrådgivare helst.
Citera
2019-02-15, 17:01
Medlem
Svea.Folks avatar
Märklig tråd. Alltså inkomstskatten är densamma oavsett om du har HB eller AB. De sociala avgifterna/egenavgifter/arbetsgivaravgifterna är i princip desamma.

https://www.verksamt.se/driva/skatte...kommanditbolag

Ska du jobba som konsult och dra in 500k 2019 ska du utan tvekan ha ett AB. Sedan ser du till att ta ut basbeloppet i lön så du kvalificerar dig för lågbeskattad utdelning.

https://www.revideco.se/312-reglerna...for-utdelning/

Fördelarna med ett AB går knappt att beskriva. Du har en mycket bättre kontroll på din ekonomiska situation och kan påverka allt från pensionsavsättningar till andelen skatt. Du kan skjuta upp utdelning osv.
Senast redigerad av Svea.Folk 2019-02-15 kl. 17:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in