En vän till mig har en kompis som har sökt asyl i Sverige, låt oss kalla honom Mohammed.
Mohammed fick avslag på sin asylsökan men ville inte lämna landet så han har hittils gömt sig hos diverse kompisar och nu vill han då bo hos min vän, fallet överlämnades till polisen den 8:e februari och min vän är lite oroad över att hon kanske kommer bli straffad om hon blir påkommen med att gömma en flykting hemma - till saken, vad kan det bli för straff om något?
Kan straffet bli grövre om man t. ex. har fått betalt för att gömma flyktingen eller av andra orsaker?
OBS! Ja, jag vet, "ingen" gillar flyktingar som kommer hit och ställer till att, men låt oss hålla oss till kärnfrågan.
I det här fallet handlar det ju uppenbarligen inte om en flykting, eftersom han saknade asyskäl... illegal invandrare däremot.
Förstår inte hur det kan vara tillåtet att gömma såna.
Det borde ju jämställas med "skyddande av brottsling"
I det här fallet handlar det ju uppenbarligen inte om en flykting, eftersom han saknade asyskäl... illegal invandrare däremot.
Förstår inte hur det kan vara tillåtet att gömma såna.
Det borde ju jämställas med "skyddande av brottsling"
Det är skillnad att vara illegal invandrare och att vara brottsling. Förstå inte varför du är emot en illegal invandrare som sköter sig d.v.s. inte begå brott, inte kräva bidrag och kan försörja sig?