2019-02-15, 10:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Även om man kan skriva ända ut i kanten så är det någon millimeter kvar mellan texten och papperskanten.
https://www.astrixsoft.com/wW7rlDK9D/
Citera
2019-02-15, 10:54
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
https://www.astrixsoft.com/wW7rlDK9D/

A4 papper för skrivare ute i kanterna är rena läskpappret som suger åt sig, därför är det en mm mellan text och kant.
Citera
2019-02-15, 11:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
A4 papper för skrivare ute i kanterna är rena läskpappret som suger åt sig, därför är det en mm mellan text och kant.
Det är samma papper i mitten som i kanten på ett a4 ark vad jag vet...
Citera
2019-02-15, 11:10
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är samma papper i mitten som i kanten på ett a4 ark vad jag vet...

Försök att skära ut en tavla som ligger dikt mot ramen så får du se hur det ser ut. Du måste ha en distans till texten för att det inte skall se sjukt ut.
Citera
2019-02-15, 11:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Försök att skära ut en tavla som ligger dikt mot ramen så får du se hur det ser ut. Du måste ha en distans till texten för att det inte skall se sjukt ut.
Nu är det ju inte text ts vill skriva ut...
Citera
2019-02-15, 11:45
Medlem
Caspern50s avatar
Jag testade på min relativt nya HP skrivare.

Trots att jag valde "Fyll hela pappret" A4 så står det 98% ett bevis på att det måste finnas ett tomt utrymme mellan text/bild och papperskanten.

https://i.postimg.cc/dQ65KnH5/Ska-rmavbild-2019-02-15-kl-11-37-08.png
Citera
2019-02-15, 11:56
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag testade på min relativt nya HP skrivare.

Trots att jag valde "Fyll hela pappret" A4 så står det 98% ett bevis på att det måste finnas ett tomt utrymme mellan text/bild och papperskanten.

https://i.postimg.cc/dQ65KnH5/Ska-rmavbild-2019-02-15-kl-11-37-08.png
Nej, det måste inte finnas en marginal. Sök ”borderless printer” och du kommer kanske förstå att marginalerna du visar gäller DIN skrivare - inte alla skrivare.
Citera
2019-02-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Vill kunna utnyttja pappret fullt ut och skriva ut så mycket som
möjligt på pappret. Har ingen egen skrivare utan använder mig
av olika offentliga apparater, så hur ska jag göra för att vara
på den säkra sidan?

Brukar det vara lika tomt utrymme på alla 4 sidorna?

Finns det någon slags standardisering av det här?

Jag har googlat lite men svaren är många. En del säger
runt 1 inch, dvs 2,5 cm utrymme på alla sidorna men jag tycker det låter mycket.

Hur hade ni gjort?
Ska jag behöva fråga på alla olika ställen som jag ska skriva ut på?
De flesta kommer förmodligen ändå inte att veta.

Vilket program är bäst att använda sig av när man skriver ut och bildhanterar?
Jag skulle vilja öppna tex ett A4 ark eller Letter-Ark och klicka på Visa papper med
"margin" så kan man förhålla sig till det när man fördelar innehållet på varje sida (layouten).

Räcker det om jag använder endast Photoshop?

Hur gör ni?

Har olika pappersstorlekar olika "kant-magin"?

Det beror på skrivaren... De flesta skrivare har "greppkanter".
Standard när man vill skriva ut en "hel A4" - eller utfallande A4 som det egentligen heter, är att nyttja ett papper som som är större än A4 - SR A4. Det går ju även självklart även att skriva ut på A3, men papperssvinnet blir större. Gäller för alla pappersformat upptå. SR A3, SR A2. Neråt brukar det sluta med SR A4 - utfallande A5 kör man på A4.

OBS! SKRIVAREN MÅSTE SJÄLVKLART HANTERA SR-FORMAT.... Det går inte att köra i alla skrivare.

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_217
Citera
2019-02-15, 14:09
Medlem
Caspern50s avatar
Skrivtillverkarna gör skrivare som går att använda till det mesta för att slippa göra flera olika sorters skrivare. Självklart finns det specialskrivare till dom som behöver udda saker.
När jag försökte ändra 98% till 100% så hoppade den tillbaks till 98%. Ett bevis på att skrivaren kräver att det finns ett 2 % stort tomrum mellan kanten och texten/bilden.
Citera
2019-02-15, 14:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Skrivtillverkarna gör skrivare som går att använda till det mesta för att slippa göra flera olika sorters skrivare. Självklart finns det specialskrivare till dom som behöver udda saker.
När jag försökte ändra 98% till 100% så hoppade den tillbaks till 98%. Ett bevis på att skrivaren kräver att det finns ett 2 % stort tomrum mellan kanten och texten/bilden.
https://files.support.epson.com/htmldocs/r2400_/r2400_rf/vari_3.htm
Citera
2019-02-15, 17:18
Medlem
Citat:

Det är PRECIS DET som kalls greppkant...
det har med hur pappret matas i skrivaren att göra. För att komma runt detta använder man som jag skrev papper som är aningen STÖRRE än det skurna formatet. Dessa kallas SR.

Självklart kan du skriva ut i 100% - det är inte skrivare som ändra det till 98%. MEN då kommer objektet självklart att klippas av eftersom det inte får plats. Vad du valt är anpassa till sida - varvid drivrutinen skalar ner objektet så att det ryms inom den ytan som skrivan kan använda. Program som Indesign och Illlustrator har inbyggda funktioner som automatiskt lägger en för stor bild över flera sidor och sedan får man skära ner och passa ihop dessa.
Senast redigerad av martinator 2019-02-15 kl. 17:23.
Citera
2019-02-15, 17:32
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är PRECIS DET som kalls greppkant...
det har med hur pappret matas i skrivaren att göra. För att komma runt detta använder man som jag skrev papper som är aningen STÖRRE än det skurna formatet. Dessa kallas SR.

Självklart kan du skriva ut i 100% - det är inte skrivare som ändra det till 98%. MEN då kommer objektet självklart att klippas av eftersom det inte får plats. Vad du valt är anpassa till sida - varvid drivrutinen skalar ner objektet så att det ryms inom den ytan som skrivan kan använda. Program som Indesign och Illlustrator har inbyggda funktioner som automatiskt lägger en för stor bild över flera sidor och sedan får man skära ner och passa ihop dessa.

Bra namn på kanten. Har man ett A4 fullt med textrader så måste det finnas en "Greppkant" för annars blir det en ful sida. Skriv ut ett A4 med text och sedan klipper du av kanten intill texten så ser du hur fult det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in