2019-02-14, 20:02
Bannlyst
Vill kunna utnyttja pappret fullt ut och skriva ut så mycket som
möjligt på pappret. Har ingen egen skrivare utan använder mig
av olika offentliga apparater, så hur ska jag göra för att vara
på den säkra sidan?

Brukar det vara lika tomt utrymme på alla 4 sidorna?

Finns det någon slags standardisering av det här?

Jag har googlat lite men svaren är många. En del säger
runt 1 inch, dvs 2,5 cm utrymme på alla sidorna men jag tycker det låter mycket.

Hur hade ni gjort?
Ska jag behöva fråga på alla olika ställen som jag ska skriva ut på?
De flesta kommer förmodligen ändå inte att veta.

Vilket program är bäst att använda sig av när man skriver ut och bildhanterar?
Jag skulle vilja öppna tex ett A4 ark eller Letter-Ark och klicka på Visa papper med
"margin" så kan man förhålla sig till det när man fördelar innehållet på varje sida (layouten).

Räcker det om jag använder endast Photoshop?

Hur gör ni?

Har olika pappersstorlekar olika "kant-magin"?
Senast redigerad av fruciante 2019-02-14 kl. 20:06.
Citera
2019-02-14, 20:11
Medlem
Svea.Folks avatar
Olika skrivare har olika marginaler. Olika pappersstorlekar i olika skrivare har också olika marginaler. Inget du kan påverka. Se till att du har satt utskriften till 100% i det program som skriver ut.

Ska du skriva ut en fil i olika storlekar?
Citera
2019-02-14, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Olika skrivare har olika marginaler. Olika pappersstorlekar i olika skrivare har också olika marginaler. Inget du kan påverka. Se till att du har satt utskriften till 100% i det program som skriver ut.

Ska du skriva ut en fil i olika storlekar?

Tackar som fan för svar
Ja då var det som jag hade tänkt mig ungefär.

Pappersformatet kommer vara det samma, 21.6 x 27.9 cm.

Hur mycket kan det skilja mellan olika skrivare tror du?

Utskrifterna kommer att skötas av en annan person, kan vara olika varje gång. Det
jag kan göra är att förbereda allting på bästa möjliga sätt i Photoshop innan.

Idag använde dom Corel.
Citera
2019-02-14, 20:49
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det nedre prissegmentet har alltid lite marginaler. Gissar på runt 3-5 mm för vänster/höger/över men ofta mer i botten.

Du får kika efter skrivare som anger utfallande A4 eller A3, dessa modeller skriver hela vägen ut runt om.
Citera
2019-02-15, 04:07
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Har också sett 5 mm marginal runt om för A4.
Om du håller marginalen runt om på ett A4 till 10 mm så klarar 99% av skrivarna detta. Även något äldre modeller.
Citera
2019-02-15, 09:45
Medlem
Caspern50s avatar
Marginal kan du välja själv på alla moderna skrivare.

https://i.postimg.cc/rpLcTdBq/Ska-rmavbild-2019-02-15-kl-09-42-55.png
Citera
2019-02-15, 09:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Marginal kan du välja själv på alla moderna skrivare.

https://i.postimg.cc/rpLcTdBq/Ska-rmavbild-2019-02-15-kl-09-42-55.png
Det är dock inte många skrivare som klarar 0 i marginal och skriva fullt ut på alla sidor vilket det var det TS frågade om...
Citera
2019-02-15, 10:23
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är dock inte många skrivare som klarar 0 i marginal och skriva fullt ut på alla sidor vilket det var det TS frågade om...

Jag ser ingenstans att TS kräver att marginalen startat vid 0. Att skrivarna inte kan skriva utan marginal beror på att fabrikerna vet att det skulle bli fult om bokstäverna börjar exakt i kanten, men om man väljer Anpassad så kommer man så långt ut som fabriken tycker är bäst utan att det blir fult.
Citera
2019-02-15, 10:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag ser ingenstans att TS kräver att marginalen startat vid 0. Att skrivarna inte kan skriva utan marginal beror på att fabrikerna vet att det skulle bli fult om bokstäverna börjar exakt i kanten, men om man väljer Anpassad så kommer man så långt ut som fabriken tycker är bäst utan att det blir fult.
Vill man kunna skriva fullt ut som ts efterfrågar så köper man en skrivare som klarar det.
Citera
2019-02-15, 10:35
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vill man kunna skriva fullt ut som ts efterfrågar så köper man en skrivare som klarar det.

Även om man kan skriva ända ut i kanten så är det någon millimeter kvar mellan texten och papperskanten.
Citera
2019-02-15, 10:35
Medlem
systems avatar
Citat:
Om du verkligen själv tror på det där så undrar jag hur det egentligen står till.
Citera
2019-02-15, 10:42
Medlem
De Canon bläckstråleskrivare jag haft kan skriva ut bilder ända till kanten, ingen marginal alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in