2019-02-14, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det var en statskupp, men det var bara för att få bort den allmänt ansett olämplige mad cap king Gustav IV Adolf. När det var gjort återgick man till den reguljära tronföljden. Ett förfarande som väl historisk inträffat i snart sagt alla monarkier. För övrigt avsattes väl Erik XIV också på ett likartat sätt, och sedan Sigismund.

Så det är tillåtet att genomföra en statskupp om den nuvarande kungen "allmänt" anses vara olämplig?
Citera
2019-02-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Alltså... USA.

Dom har ju president, vilken är statschef. Dom har ju ett ganska speciellt system men operativ makt, lagstiftande makt och dömande makt separerade så fungerar det ju inte normalt inte normalt.

Länder som inte är monarkier, har i regel en premiärminister/statministerförbundskansler kombinerat med en president.
Citera
2019-02-14, 13:56
Medlem
Citat:
Så det är tillåtet att genomföra en statskupp om den nuvarande kungen "allmänt" anses vara olämplig?

Tillåtet eller inte, det sker ju rätt ofta i monarkier. Det intressant med dessa avsättande är att det vanligtvis blir någon nära släkting som i stället blir monark.
Citera
2019-02-14, 13:57
Bannlyst
Citat:
Dom har ju president, vilken är statschef. Dom har ju ett ganska speciellt system men operativ makt, lagstiftande makt och dömande makt separerade så fungerar det ju inte normalt inte normalt.

Länder som inte är monarkier, har i regel en premiärminister/statministerförbundskansler kombinerat med en president.

Det funkar ju för USA att ha det så.

Kungen fyller ju INGEN funktion politiskt, så uppenbarligen klarar sig det svenska politiska systemet utan statschef.
Så det var ett väldigt DÅLIGT argument du kom med.
Citera
2019-02-14, 14:01
Bannlyst
Citat:
Tillåtet eller inte, det sker ju rätt ofta i monarkier. Det intressant med dessa avsättande är att det vanligtvis blir någon nära släkting som i stället blir monark.

Mord sker rätt ofta också i världen. Ska vi acceptera mord också?
Citera
2019-02-14, 14:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag tänker att monarkin bör avskaffas så snart som möjligt, och vi bör INTE ha en president, utan enbart ha en regering. Detta för att det blir billigare och effektivare så.
Jag tänker också att vi bör sälja slotten och alla kronjuveler etc., men förstås filma/dokumentera allt innan, som ett minne.
Och kungafamiljen kan anlitas vid behov som diplomater, om de vill.

Argumentet att det är viktigt att bevara monarkin eftersom det är en svensk tradition, det faller pladask om man tänker på att vår nuvarande kung sitter där han sitter, pga statskuppen 1809:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Statskuppen_1809

Och om en statskupp INTE bryter mot den svenska traditionen, då borde ett avskaffande av monarkin INTE heller göra det. Och om en statskupp BRYTER mot den svenska traditionen, då är den nuvarande monarkin illegal och måste då avskaffas omgående.

Edit:
Den här tråden handlar specifikt om statskuppen 1809, och huruvida den innebär att den nuvarande monarkin är illegal och måste avskaffas, samt hur en sådan avskaffning i så fall ska gå till.

Det är statskicket och inte ätten som bär det kulturhistoriska värdet. Dina argument faller platt.
Citera
2019-02-14, 14:05
Bannlyst
Svensk juridik idag, tar ju (väl?) många gånger hänsyn till vad som hände på 1800-talet, när det gäller vem som äger vad etc. Så varför gör svensk juridik INTE det när det gäller statskuppen 1809?
Citera
2019-02-14, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är statskicket och inte ätten som bär det kulturhistoriska värdet. Dina argument faller platt.

Utveckla, för jag förstår INTE.
Citera
2019-02-14, 14:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Utveckla, för jag förstår INTE.

Precis, du förstår inte. Det är snarare du som behöver utveckla dina argument som inte håller ihop.
Citera
2019-02-14, 14:14
Medlem
Citat:
Det funkar ju för USA att ha det så.

Kungen fyller ju INGEN funktion politiskt, så uppenbarligen klarar sig det svenska politiska systemet utan statschef.
Så det var ett väldigt DÅLIGT argument du kom med.

Jag försökte ju säga usa har ett helt annorlunda politiskt system -med delad makt vilket vi inte har. Alla andra har en mer eller mindre poliskt president, vilken fyller rollen som statschef utöver regeringschef. Nu är jag inte statsvetare, men det finns säkerligen bra argument för detta förfaringssätt, utöver cermoniella
Citera
2019-02-14, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Precis, du förstår inte. Det är snarare du som behöver utveckla dina argument som inte håller ihop.

Då får du vara tydlig med vilka argument jag ska utveckla.
Citera
2019-02-14, 14:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Då får du vara tydlig med vilka argument jag ska utveckla.

Rubbet, för hela basen för ditt påstående vilar på fel grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in