• 1
  • 2
2019-02-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Jotun demmideek är svaret, allmänt tänkt: vissa färgkulörer bleknar före andra kulörer
Färgsumman är av mindre betydelse då ommålning tar sin tid, måla med Anza med svart handtag

Är du målare till yrket med erfarenhet?
Citera
2019-02-15, 15:27
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.

Nopp men dock hållit i pensel
Anza röd är bra men när du får Anza svart i handen så flyter det på, löjligt stor skillnad till liten kostnad samt det går fortare att pensla ut färgen.

För många tänker på färgkostnaden men om du får måla 2 ggr på 15-20 år i stället för 1 gång så är kostnaden uppäten färgmässigt och ska man betala någon för jobbet så blir det stor skillnad.
Summan är att gör det ordentligt 1 gång.
Citera
2019-02-15, 16:01
Medlem
bax88s avatar
Citat:

Lyssna på mig då istället för jag använder åtskilliga kubik färg, spackel och lim om året.
Citera
2019-02-15, 20:14
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Lyssna på mig då istället för jag använder åtskilliga kubik färg, spackel och lim om året.

Skojar du? Att hävda att man får efterstryka i 3 dagar är obegåvat dravel att komma med.
Finns givetvis några färger till men Jotun är med i toppen.
Citera
2019-02-15, 21:47
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Skojar du? Att hävda att man får efterstryka i 3 dagar är obegåvat dravel att komma med.
Finns givetvis några färger till men Jotun är med i toppen.

Är du autistisk eller? Det är väl självklart att det var en grov överdrift.
Men den fungerar som fingervisning om man jämför med t.ex Fluggers Woodtex, Alcros Bestå eller tom Jotuns Jotaproff jmfrt med Jotuns Demidekk Ultimate. Demidekken är mer som en alkydfärg, rinnig och jävlig jmfrt med de ovan nämnda akrylaterna.

Jag har målat såpass många kvadrat med Demidekken att jag kan säga att jag inte skulle rekommendera den till någon. Kulörbeständig? Inte bättre än någon annan kvalitetsfärg.

Sen är den äckligt snordyr kontra andra färger.
Citera
2019-02-17, 00:44
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Är du autistisk eller? Det är väl självklart att det var en grov överdrift.
Men den fungerar som fingervisning om man jämför med t.ex Fluggers Woodtex, Alcros Bestå eller tom Jotuns Jotaproff jmfrt med Jotuns Demidekk Ultimate. Demidekken är mer som en alkydfärg, rinnig och jävlig jmfrt med de ovan nämnda akrylaterna.

Jag har målat såpass många kvadrat med Demidekken att jag kan säga att jag inte skulle rekommendera den till någon. Kulörbeständig? Inte bättre än någon annan kvalitetsfärg.

Sen är den äckligt snordyr kontra andra färger.

Varit för länge i nån olämplig färgburk?
Rinnighet är inget jag känner att den är men allt är personligt tyckande.
Kulör menar då att tex gul, blå bleknar fortare än tex vit fast det är mindre skillnad på blekheten 2019 jämfört med färg från 1999.
Citera
2019-02-17, 22:05
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Varit för länge i nån olämplig färgburk?
Rinnighet är inget jag känner att den är men allt är personligt tyckande.
Kulör menar då att tex gul, blå bleknar fortare än tex vit fast det är mindre skillnad på blekheten 2019 jämfört med färg från 1999.

Nä, men kanske spärrmålat lite för många nikotinskadade lägenheter med KRAFT oljegrund...

Jag säger att den är klart rinnigast jämfört med alla klassiska kvalitetsakrylater. Jag har målat med dem flesta. Alcro, jotun, Flugger, Beckers, Norsjö, Teknos osv.

Sen blir den fläskblank också. Det är i mitt tycke oerhört fult. Men de börjar komma matta uteakrylater som funkar. Och där ligger Jotuns Demidekk i framkant. Mest bara för att de hade baser och kunde bryta kulörer. Flugger hade bara färdigbrutet i somras t.ex.
Citera
2019-02-18, 11:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ska måla om grind, vindskivor samt några mindre hus på tomten. Vilken är den bästa färgen? Med bäst menar jag den som håller längst! Vill måla så sällan som möjligt helt enkelt...

Du kommer bara att få personligt präglade svar. Fanns det en enda färg som var bäst hade det varit den enda på marknaden.

Jotun Demidekk ligger mina personliga fem cent på.
Citera
2019-02-18, 16:44
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Nä, men kanske spärrmålat lite för många nikotinskadade lägenheter med KRAFT oljegrund...

Jag säger att den är klart rinnigast jämfört med alla klassiska kvalitetsakrylater. Jag har målat med dem flesta. Alcro, jotun, Flugger, Beckers, Norsjö, Teknos osv.

Sen blir den fläskblank också. Det är i mitt tycke oerhört fult. Men de börjar komma matta uteakrylater som funkar. Och där ligger Jotuns Demidekk i framkant. Mest bara för att de hade baser och kunde bryta kulörer. Flugger hade bara färdigbrutet i somras t.ex.

Hoppas du slipper göra det i framtiden

Allt är ju lite personligt, som du säger mycket kulörer att välja på vid brytning samt man kan gå på det matta hållet nu för tiden. Beror ju lite på hur det som ska målas är placerat i för miljö och vad övriga huset/husen är målat med.
Men att gå på billig färg är dumsnålt, nu är det ju inga mängder ts ska ha verkar det som men tex i våras sedan så fick man en terassvärmare på köpet vid köp av 30 liter via en vis hemsida.
Citera
2019-02-18, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du kommer bara att få personligt präglade svar. Fanns det en enda färg som var bäst hade det varit den enda på marknaden.

Jotun Demidekk ligger mina personliga fem cent på.

Jag har en granne som har varit egenföretagare som målare i 40år och innan jag målade om huset så frågade jag han förstås om vad som är den bästa färgen.

Han sa 2017:
"Det beror på vad du målar, men grunda alltid med oljegrund och sedan finns det så mycket att välja på, de dyraste är Demidekk och Jotun men det är för de kör sin reklam hela tiden, jag var i Norge och vi fick göra om hela jobbet."

Vill du slösa pengar så bli en Demidekkare på TV, annars så köper du den färg där du får bra respons när du pratar, jag valde Alcro Bestå men du kan läsa själv på en sk. test som Folksam gjorde 2018 men kom ihåg när du läser att miljö får extra poäng.

https://www.folksam.se/media/fargrap...tcm5-38404.pdf

Ett litet tips, du kan köpa färgen till halva priset om du har en polare som har en målarfirma.
Senast redigerad av SaltLakeCity 2019-02-18 kl. 23:04.
Citera
2019-02-18, 22:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag har en granne som har varit egenföretagare som målare i 40år och innan jag målade om huset så frågade jag han förstås om vad som är den bästa färgen.

Han sa 2017:
"Det beror på vad du målar, men grunda alltid med oljegrund och sedan finns det så mycket att välja på, de dyraste är Demidekk och Jotun men det är för de kör sin reklam hela tiden, jag var i Norge och vi fick göra om hela jobbet."

Vill du slösa pengar så bli en Demidekkare på TV, annars så köper du den färg där du får bra respons när du pratar, jag valde Alcro Bestå men du kan läsa själv på en sk. test som Folksam gjorde 2018 men kom ihåg när du läser att miljö får extra poäng.

https://www.folksam.se/media/fargrap...tcm5-38404.pdf

Jag tittar aldrig på reklam, men har målat hus i snart 50 år.
Citera
2019-02-18, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag tittar aldrig på reklam, men har målat hus i snart 50 år.

Okey, är du en Demidekkare eller vad tycker du är bästa färgen?

En liten fråga om du har målat hus i 50år så har du förstört en hel del med att gå på hypen med att akrylat var bra när färgen lägger sig som en hinna på träet.

Hur tänkte man då, inte dig utan hur tänkte industrin om det nya, en släkting sa, som är i din branch att han trodde på skiten.
Senast redigerad av SaltLakeCity 2019-02-18 kl. 23:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in