2019-02-11, 21:39
Medlem
Den 1 februari lade Rättviseförmedlingen ned.

”Rättviseförmedlingen var en ideell partipolitiskt obunden stiftelse och digital rörelse vars vision var att stereotypa föreställningar om exempelvis kön och bakgrund inte ska begränsa människors möjligheter att göra vad de vill och kan. Rättviseförmedlingens kärna bestod av ett ständigt växande nätverk på sociala medier med fler än 140 000 följare som varje dag – helt ideellt – hjälptes åt att hitta kompetens som hamnat i skymundan.”

https://rattviseformedlingen.se/

”– Målet har hela tiden varit att inte längre behöva finnas. När vi blickade inför 2019 så kände vi att så mycket av det vi har velat göra har börjat hända alldeles på egen hand, det har dykt upp en hel branch. Då kände vi att nu är det dags att lägga ner, säger Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz till Kulturnyheterna.”

https://www.svt.se/kultur/rattviseformedlingen-lagger-ner

Vad innebär detta för det fortsatta arbetet för jämställdhet och mot diskriminering?
Citera
2019-02-11, 22:05
Medlem
negergubbes avatar
Eftersom att den Rättviseförmedling som fanns inte bara var ineffektiv utan också var kontraproduktiv,
Så skulle jag säga att nedläggningen innebär en större möjlighet för sann rättvisa.
Jag tror även att nedläggningen innebär en minskning av diskrimineringen och en höjning av jämställdheten i landet.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-11 kl. 22:31.
Citera
2019-02-12, 08:05
Medlem
Europes avatar
Uppenbarligen innebär det att rasismen och rasdiskrimineringen minskar. I vilken mån är svårt att sia om, då rasistiska arbetsgivare som anlitade dem sannolikt inte har slutat vara rasister.
Citera
2019-02-12, 10:47
Medlem
Paris24s avatar
Sannolikt las de ner efter sin "sista stora insats", ett förslag till bokstaveringsalfabet Adam-Berit där hälften av namnet var kvinnliga. Det vara bara det är den som gjort förslaget inte hade en susning vilka krav som det ställdes, användningsområdet för ett bokstaveringsalfabet. Förslaget krossades av en expert som skrev en åsikts-artikel i Expressen (tror jag). Kan inte hitta den men någon kanske kan länka, det var en riktigt kul läsning.

Efter den krossen var det så uppenbart att rättviseförmedlingen var en lekstuga som skämde ut orden rättvisa, jämställdhet, och kvinnor. En nerläggning gör alltså att jämställdheten ökar i Sverige: föreningar som skämmer ut kvinnor eller invandrare är inte någon vinst.
Citera
2019-02-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Sannolikt las de ner efter sin "sista stora insats", ett förslag till bokstaveringsalfabet Adam-Berit där hälften av namnet var kvinnliga. Det vara bara det är den som gjort förslaget inte hade en susning vilka krav som det ställdes, användningsområdet för ett bokstaveringsalfabet. Förslaget krossades av en expert som skrev en åsikts-artikel i Expressen (tror jag). Kan inte hitta den men någon kanske kan länka, det var en riktigt kul läsning.

Efter den krossen var det så uppenbart att rättviseförmedlingen var en lekstuga som skämde ut orden rättvisa, jämställdhet, och kvinnor. En nerläggning gör alltså att jämställdheten ökar i Sverige: föreningar som skämmer ut kvinnor eller invandrare är inte någon vinst.
Adam Berit har en egen hemsida.

http://adamberit.se/

Där anges:

”HUR HAR NAMNEN VALTS UT?
Namnen har tagits fram i samarbete med språkvetare och fonetiker, för att skapa ett så funktionellt bokstaveringsalfabet som möjligt. Som exempel innehåller vårt nya förslag samma vokalkombinationer lika många gånger som det gamla. För att säkra hörbarhet vid radiosändning. Och undvika att namn förväxlas. Namnen är tvåstaviga med en tydlig begynnelsebokstav. Namnen bygger på underlag från Statistiska Centralbyrån (SCB) för att säkra jämställdhet och representation. Så att det nya bokstaveringsalfabetet låter mer som Sverige faktiskt ser ut. Vi har inte bytt ut alla namn i det gamla, utan endast några namn för att uppdatera alfabetet.”
Citera
2019-02-13, 09:33
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observatorius
”HUR HAR NAMNEN VALTS UT?
Namnen har tagits fram i samarbete med språkvetare och fonetiker, för att skapa ett så funktionellt bokstaveringsalfabet som möjligt.
Det var exakt detta som krossades i artikeln nedan. Hemsidan du länkar till, och Rättviseförmedlingen, pratar bullshit i din refererade text. Namnlistan var kvoterad utan att vara funktionell, och därför oanvändbar. Precis som Rättviseförmedlingen.

Citat:
https://www.sydsvenskan.se/2018-10-04/tor-billgren-forslaget-till-nytt-bokstaveringsalfabet-ar-elandigt-hafsverk
Det nya förslaget är ett eländigt hafsverk. Skribenterna påstår att deras namn har granskats av ”experter inom språk och fonetik” från bland annat Lunds universitet. Verkligen? Vilka experter kan ha släppt igenom Doris, som rimmar på Boris? Eller Vicky, som rimmar på Ricky. Eller Tyra, som lätt förväxlas med fyra? Eller de likaljudande Xena och Zelda? Eller Jenny och Fanny? Eller Khaled, som inte ens uttalas med K?
Listan är så full av felaktigheter att den är omöjlig att ta på allvar. I bästa fall är den ett resultat av okunskap och slarv. I värsta fall ett medvetet försök att trolla och skapa polarisering. Oavsett vad devalverar utspelet de viktiga frågor som Fredrika Bremerförbundet och Rättviseförmedlingen har föresatt sig att arbeta med. Tore Rudolf Adam Martin Sigurd.
Senast redigerad av Paris24 2019-02-13 kl. 09:36.
Citera
2019-02-13, 10:08
Medlem
Citat:
Det var exakt detta som krossades i artikeln nedan. Hemsidan du länkar till, och Rättviseförmedlingen, pratar bullshit i din refererade text. Namnlistan var kvoterad utan att vara funktionell, och därför oanvändbar. Precis som Rättviseförmedlingen.
Han är bara en kulturskribent, dessvärre.

”’Jag bedömer att det nya förslaget är designmässigt likvärdigt det gamla bokstaveringsalfabetet.’

– Mattias Heldner, professor i fonetik och chef för fonetiklaboratoriet vid Institutionen för lingvistik på Stockholms universitet.”

Källa: http://adamberit.se/

Mer om professorn här: https://www.su.se/profiles/mheld-1.189092

Finns det något tyngre namn än en kulturskribent som kan avfärda professorns utsaga?

Det märks att Rättviseförmedlingen försöker förekomma sina kritiker. De verkar ha en effektiv strategi.
Citera
2019-02-13, 10:33
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Han är bara en kulturskribent, dessvärre.

”’Jag bedömer att det nya förslaget är designmässigt likvärdigt det gamla bokstaveringsalfabetet.’

– Mattias Heldner, professor i fonetik och chef för fonetiklaboratoriet vid Institutionen för lingvistik på Stockholms universitet.”

Källa: http://adamberit.se/

Mer om professorn här: https://www.su.se/profiles/mheld-1.189092

Finns det något tyngre namn än en kulturskribent som kan avfärda professorns utsaga?

Det märks att Rättviseförmedlingen försöker förekomma sina kritiker. De verkar ha en effektiv strategi.
Du verkar indoktrinerad, eller ha läst men inte förstått.

Förslaget krossas i artikeln, jag har sällan skrattat mer. Antingen är "professorn" bluff, eller så har han enbart kommenterat fonetiken, eller så har han felciterats. Jag vet faktiskt inte varför en professor ens ska uttala sig om ett alfabet, det är bättre om de som använder alfabetet ger sina synpunkter. KHALED, jisses, det uttalas CHAALED, inte ens med K. Fanny och Jenny, vad tänkte de på? Fanny, gissa vad det betyder på engelska. Det ordet skulle militärerna ha ropat i luren...

Det är säkert inte skribenten som "forskat fram artikeln". Han har väl plankat fakta från FB eller någon annan initierad källa, eller kontaktats av någon sakkunnig. Hur som helst är Adam-Bertil på sophögen pga inkvoterad oduglighet, liksom Rättviseförmedlingen. Gå vidare.
Senast redigerad av Paris24 2019-02-13 kl. 10:41.
Citera
2019-02-13, 10:49
Medlem
Citat:
Du verkar indoktrinerad, eller ha läst men inte förstått.

Förslaget krossas i artikeln, jag har sällan skrattat mer. Antingen är "professorn" bluff, eller så har han enbart kommenterat fonetiken, eller så har han felciterats. Jag vet faktiskt inte varför en professor ens ska uttala sig om ett alfabet, det är bättre om de som använder alfabetet ger sina synpunkter. KHALED, jisses, det uttalas CHAALED, inte ens med K. Fanny och Jenny, vad tänkte de på? Fanny, gissa vad det betyder på engelska. Det ordet skulle militärerna ha ropat i luren...

Det är säkert inte skribenten som "forskat fram artikeln". Han har väl plankat fakta från FB eller någon annan initierad källa, eller kontaktats av någon sakkunnig. Hur som helst är Adam-Bertil på sophögen pga inkvoterad oduglighet, liksom Rättviseförmedlingen. Gå vidare.
Jag struntar i vad du tror och tycker om min eventuella indoktrinering. Du vet inget om det. Jag struntar också i vad du tycker krossas, det är i bästa fall bara konfirmeringsbias. Det äger ingen som helst tyngd. Vad jag vill se är att Rättviseförmedlingen får mothugg av initierade experter på området.
Citera
2019-02-13, 11:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Vad jag vill se är att Rättviseförmedlingen får mothugg av initierade experter på området.
De finns inte längre, remember?
Citera
2019-02-13, 11:25
Medlem
Citat:
De finns inte längre, remember?
Jodå, men de tog fram alfabetet och i sak är det deras argument som ska bemötas.
Citera
2019-02-13, 12:09
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jodå, men de tog fram alfabetet och i sak är det deras argument som ska bemötas.
Sydsvenskan-artikeln gjorde det med utsökt raffinemang, bemötte förslaget med sakargument. Det är du som inte är mottaglig för sakargument utan fokuserar på att skjuta budbäraren. Typisk vinkling när man är svag i sak och drivs av en politisk agenda.
Senast redigerad av Paris24 2019-02-13 kl. 12:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in