2019-02-11, 21:42
Medlem
Knucklehugss avatar
Tycker du svarar på ditt problem här. Du säger att han kväver dig, då ska du prata med honom och berätta hur du känner dig. Kan han inte bättra sig och ge dig den space du behöver så är han inte rätt man för dig.
Citera
2019-02-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Hejsansvejsan! Jag har bott ihop med min kille i över ett år nu, det fungerade fint i början men nu känner jag nästan att jag kvävs! Han pluggar och jag jobbar, när jag kommer hem från jobbet säger han alltid något i stil med ''Kom så kan vi mysa lite i soffan, ligga och kramas'' eller liknande saker. Direkt känner jag bara ''Nej fy fan heller'', vill bara vara ifred, sitta vid datorn en stund eller kolla på tv i min ensamhet. Han är väldigt ''needy'' och krävande vad gäller att mysa, pussas osv medan jag inte alls känner att jag vill pussas speciellt ofta eller mysa. Vill ha mitt egna ''andrum'', sedan är han typ aldrig ute med kompisar eller festar fast jag föreslagit flera gånger att han borde gå ut mer, vilket resulterar att han alltid är hemma och jag aldrig får vara själv. Börjar få PANIK på detta.

Nu är frågan : Funkar det att bli särbos? Har någon erfarenhet av detta? Får man tillbaka glöden då kanske? Eller ska man göra slut? Isåfall: hur vet man om man bör göra slut?

Var och en har ett ansvar över att göra livet bra och behagligt för sig själv genom intressen, vänner, jobb, självutveckling och lära känna sig själv etc och sedan har båda ett ansvar för att livet tillsammans ska fungera ihop med. Så det finns tre olika att ta ansvar över i en relation: mannen för sig, kvinnan för sig och relationen tillsammans. Om något av de tre haltar går det ut över allt. Man måste hitta en balans som funkar bra.

Jag har samma erfarenheter som dig där mannen "överger" sig själv och fokuserar allt på relationen vilket gör att man känner sig kvävd, jagad, att man aldrig få vara ifred. Där mannen säger och uppvisar beteenden som -Här är jag - se på mig - prata med mig - umgås med mig - var med mig hela tiden. Det tar kraft istället för att en relation ska ge kraft till båda.

Jag hade försökt att först strukturera upp vardagen där båda får ge och ta för att den ska fungera. Annars sambo.

Vissa har ett väldigt stort bekräftelsebehov och måste bli bekräftade hela tiden för att de ska må bra. Men de tänker aldrig på att den som som ska bekräfta hela tiden tröttnar på att ge och ge och ge hela tiden.
Citera
2019-02-11, 22:02
Medlem
update011s avatar
Låter inte ens som att du är kär (längre) enligt mig, ställ dig själv frågan är du verkligen kär? Och acceptera svaret du känner inom dig positivt som negativt. Är man kär vill man nog mysa lite mer än vad du verkar vilja. Det där löser du nog bra. Gå på känsla
Citera
2019-02-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Jag instämmer med föregående uttalande.

Det är inte hemskt att låta människor växa upp,
det är hemskt att hålla era falska förhoppningar brinnande,
när det uppenbarligen slocknat för länge sen..

Ledsamt kan tyckas, men inte desto mindre sant.

Men är det mig det är fel på då? Då han inte delar samma uppfattning. Han älskar mig över allt annat och säger att han inte skulle klara sig utan mig. Vad fan är det för fel på mig då som inte vill vara med någon som älskar mig så mycket? Vill inte att det händer samma i nästa förhållande isåfall
Citera
2019-02-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Jodå, det kan säkert hjälpa på kort sikt, men vad hjälper det om det blir aningen bättre? Ni kommer ju inte kunna flytta ihop igen givetvis och gör ni det så kommer ni ju åter igen att hamna i samma situation. Det är kört helt enkelt. Att flytta isär när man väl har bott ihop så kommer man ju överens om att det inte funkar så man gör ju slut, men man kallar det för något annat och då kan jag ju tycka att det är bättre att riva av plåstret direkt snarare än att dra av det långsamt.

Men kan det inte hjälpa på kortsikt och sen kanske det funkar någon gång i framtiden..eller?
Citera
2019-02-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicchzo
Kommer nog inte fungera faktiskt. Han är för klängig och på - det är avtändande. Tvivlar starkt på att det kommer hålla livet ut om du redan har tröttnat såpass att du inte vill bo med honom. Det är inget bra tecken att flytta ihop för att sedan flytta isär.

Usch vad jobbigt detta är!!! Hur fan gör man slut isåfall, och hur vet jag att jag bör göra slut ens?
Citera
2019-02-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Tycker du svarar på ditt problem här. Du säger att han kväver dig, då ska du prata med honom och berätta hur du känner dig. Kan han inte bättra sig och ge dig den space du behöver så är han inte rätt man för dig.

Har pratat med honom och visst ger han mig mer space, men hans ''neeedyness'' lyser ändå igenom hela tiden...
Citera
2019-02-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
Var och en har ett ansvar över att göra livet bra och behagligt för sig själv genom intressen, vänner, jobb, självutveckling och lära känna sig själv etc och sedan har båda ett ansvar för att livet tillsammans ska fungera ihop med. Så det finns tre olika att ta ansvar över i en relation: mannen för sig, kvinnan för sig och relationen tillsammans. Om något av de tre haltar går det ut över allt. Man måste hitta en balans som funkar bra.

Jag har samma erfarenheter som dig där mannen "överger" sig själv och fokuserar allt på relationen vilket gör att man känner sig kvävd, jagad, att man aldrig få vara ifred. Där mannen säger och uppvisar beteenden som -Här är jag - se på mig - prata med mig - umgås med mig - var med mig hela tiden. Det tar kraft istället för att en relation ska ge kraft till båda.

Jag hade försökt att först strukturera upp vardagen där båda får ge och ta för att den ska fungera. Annars sambo.

Vissa har ett väldigt stort bekräftelsebehov och måste bli bekräftade hela tiden för att de ska må bra. Men de tänker aldrig på att den som som ska bekräfta hela tiden tröttnar på att ge och ge och ge hela tiden.

Precis. Man blir trött på att ge och ge hela tiden. Har pratat med honom om detta och han försöker ändra sig men hur mycket han behöver mig lyser alltid igenom. Vad gör jag?
Citera
2019-02-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av update011
Låter inte ens som att du är kär (längre) enligt mig, ställ dig själv frågan är du verkligen kär? Och acceptera svaret du känner inom dig positivt som negativt. Är man kär vill man nog mysa lite mer än vad du verkar vilja. Det där löser du nog bra. Gå på känsla

Nej det är väl det jag säkert inte är.. Men är man kär efter snart 3 år ihop? Har inte den ''fasen'' övergått som den gör i alla förhållanden? Eller ska man vara kär hela tiden?
Citera
2019-02-11, 22:18
Medlem
Du kanske är lesbisk.
Citera
2019-02-11, 22:19
Medlem
Nicchzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Usch vad jobbigt detta är!!! Hur fan gör man slut isåfall, och hur vet jag att jag bör göra slut ens?
Läste nu att ni varit tillsammans i 3 år, då är det självklart en annan sak eftersom känslorna inte är detsamma som från början när man är nykär dvs. Han bör dock lyssna på dig och ge dig lite egentid tycker man.
Citera
2019-02-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Du kanske är lesbisk.

Nä tyvärr inte :/ Hade dock varit nice
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto