2019-02-11, 21:30
Medlem
Hejsansvejsan! Jag har bott ihop med min kille i över ett år nu, det fungerade fint i början men nu känner jag nästan att jag kvävs! Han pluggar och jag jobbar, när jag kommer hem från jobbet säger han alltid något i stil med ''Kom så kan vi mysa lite i soffan, ligga och kramas'' eller liknande saker. Direkt känner jag bara ''Nej fy fan heller'', vill bara vara ifred, sitta vid datorn en stund eller kolla på tv i min ensamhet. Han är väldigt ''needy'' och krävande vad gäller att mysa, pussas osv medan jag inte alls känner att jag vill pussas speciellt ofta eller mysa. Vill ha mitt egna ''andrum'', sedan är han typ aldrig ute med kompisar eller festar fast jag föreslagit flera gånger att han borde gå ut mer, vilket resulterar att han alltid är hemma och jag aldrig får vara själv. Börjar få PANIK på detta.

Nu är frågan : Funkar det att bli särbos? Har någon erfarenhet av detta? Får man tillbaka glöden då kanske? Eller ska man göra slut? Isåfall: hur vet man om man bör göra slut?
Citera
2019-02-11, 21:32
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Hejsansvejsan! Jag har bott ihop med min kille i över ett år nu, det fungerade fint i början men nu känner jag nästan att jag kvävs! Han pluggar och jag jobbar, när jag kommer hem från jobbet säger han alltid något i stil med ''Kom så kan vi mysa lite i soffan, ligga och kramas'' eller liknande saker. Direkt känner jag bara ''Nej fy fan heller'', vill bara vara ifred, sitta vid datorn en stund eller kolla på tv i min ensamhet. Han är väldigt ''needy'' och krävande vad gäller att mysa, pussas osv medan jag inte alls känner att jag vill pussas speciellt ofta eller mysa. Vill ha mitt egna ''andrum'', sedan är han typ aldrig ute med kompisar eller festar fast jag föreslagit flera gånger att han borde gå ut mer, vilket resulterar att han alltid är hemma och jag aldrig får vara själv. Börjar få PANIK på detta.

Nu är frågan : Funkar det att bli särbos? Har någon erfarenhet av detta? Får man tillbaka glöden då kanske? Eller ska man göra slut? Isåfall: hur vet man om man bör göra slut?

Det fungerar ju aldrig att bo ihop och sen flytta isär för att får en paus eller whatever, det är tokkört och jag skulle bli förvånad om det ens är 1% av fallen där det lyckas och man faktiskt flyttar ihop igen och är ihop resten av livet. Så nej, antingen kör ni på, eller så går ni skilda vägar.
Citera
2019-02-11, 21:32
Medlem
Förnuftiga människor pratar med sin sambo om situationen.
Men själv så hade jag gjort slut.
Citera
2019-02-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det fungerar ju aldrig att bo ihop och sen flytta isär för att får en paus eller whatever, det är tokkört och jag skulle bli förvånad om det ens är 1% av fallen där det lyckas och man faktiskt flyttar ihop igen och är ihop resten av livet. Så nej, antingen kör ni på, eller så går ni skilda vägar.

Så du tror inte att bli särbos skulle kunna hjälpa vårt förhållande på den fronten att jag behöver ''andrum''? Är det verkligen bara svart på vitt, kört eller inte liksom?
Citera
2019-02-11, 21:33
Medlem
eurnachos avatar
Du känner som du gör för att du inte tänder på honom, du tänder inte på honom då förälskelsefasen är över och du inser att du tjänar mer än vad han gör. Han är klängig vilket indikerar att han inte har val mellan kvinnor vilket signlarerar din hypergami att du är högre status än honom. Det är flera nivåer det är fel på, detta kommer inte att lösa sig på något sätt, den enda lösningen är att dumpa honom.
Citera
2019-02-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Förnuftiga människor pratar med sin sambo om situationen.
Men själv så hade jag gjort slut.

Jo det har jag gjort, han vill inte flytta isär utan vill bo ihop, men detta beror mycket på att han är väldigt ''needy'' och behöver mig alltför mycket. Det slutar med att vi sagt att han ska kolla runt lite så får vi se...Inte speciellt givande konversationer, därför känner jag att jag behöver höra hur det gått för andra vad gäller särbos innan jag verkligen bestämmer mig för att ha ''the talk'' med honom...
Citera
2019-02-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eurnacho
Du känner som du gör för att du inte tänder på honom, du tänder inte på honom då förälskelsefasen är över och du inser att du tjänar mer än vad han gör. Han är klängig vilket indikerar att han inte har val mellan kvinnor vilket signlarerar din hypergami att du är högre status än honom. Det är flera nivåer det är fel på, detta kommer inte att lösa sig på något sätt, den enda lösningen är att dumpa honom.

Ouch vad hemskt det lät. Går inte det att lösa på något sätt alls tror du? Tex vara ifrån varandra lite mer, typ ses 1-2 gånger i veckan istället för varje dag...?
Citera
2019-02-11, 21:39
Medlem
eurnachos avatar
Citat:
Ouch vad hemskt det lät. Går inte det att lösa på något sätt alls tror du? Tex vara ifrån varandra lite mer, typ ses 1-2 gånger i veckan istället för varje dag...?

Du inser själv vad problemet är, dvs att han är för lättillgänglig vilket signlarerar att han är lägre status än du själv. Du vill på ett artificiellt sätt ge sken av att han är mindre tillgänglig och högre status än vad han egentligen är. Problemet är bara att han är lägre status än dig och inte ens på ett artificiellt sätt kan du på något sätt öka honom.

Han kan bara öka i status på några få sätt, tex tjäna mer pengar än vad du gör eller vara högre status än dig socialt (tex ha bra utseende och ha andra kvinnor som vill ha honom).
Citera
2019-02-11, 21:39
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Jag instämmer med föregående uttalande.

Det är inte hemskt att låta människor växa upp,
det är hemskt att hålla era falska förhoppningar brinnande,
när det uppenbarligen slocknat för länge sen..

Ledsamt kan tyckas, men inte desto mindre sant.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-11 kl. 21:48.
Citera
2019-02-11, 21:40
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Så du tror inte att bli särbos skulle kunna hjälpa vårt förhållande på den fronten att jag behöver ''andrum''? Är det verkligen bara svart på vitt, kört eller inte liksom?

Jodå, det kan säkert hjälpa på kort sikt, men vad hjälper det om det blir aningen bättre? Ni kommer ju inte kunna flytta ihop igen givetvis och gör ni det så kommer ni ju åter igen att hamna i samma situation. Det är kört helt enkelt. Att flytta isär när man väl har bott ihop så kommer man ju överens om att det inte funkar så man gör ju slut, men man kallar det för något annat och då kan jag ju tycka att det är bättre att riva av plåstret direkt snarare än att dra av det långsamt.
Citera
2019-02-11, 21:41
Medlem
Nicchzos avatar
Kommer nog inte fungera faktiskt. Han är för klängig och på - det är avtändande. Tvivlar starkt på att det kommer hålla livet ut om du redan har tröttnat såpass att du inte vill bo med honom. Det är inget bra tecken att flytta ihop för att sedan flytta isär.
Citera
2019-02-11, 21:42
Medlem
Citat:
Jo det har jag gjort, han vill inte flytta isär utan vill bo ihop, men detta beror mycket på att han är väldigt ''needy'' och behöver mig alltför mycket. Det slutar med att vi sagt att han ska kolla runt lite så får vi se...Inte speciellt givande konversationer, därför känner jag att jag behöver höra hur det gått för andra vad gäller särbos innan jag verkligen bestämmer mig för att ha ''the talk'' med honom...
Jag menade givetvis att prata om ditt behov av space och egentid efter jobbet och hemma. Dina behov av att slippa hans klängighet samtidigt som ni är sambo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in