Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Det tillagades schweinhaxe i fredags, s det kan vara p sin plats med en liten update.
Jag brjade allts med rimmad flsklgg, lade den i en kastrull och slog kokande vatten ver och lt det sedan koka ngon minut s att det brjade skumma. Drefter bytte jag vatten och la tillbaka kttet tillsammans med en lk, ngra lagerblad, ngra enbr, lite fnkls- och senapsfrn och kokade upp det igen. Detta fick sedan sjuda i 30-40 minuter. Lyfte sen upp kttet och lt det svalna en stund, skrade svlen och rubbade allt med en blandning av mortlade fnklsfrn och salt.
Lgget placerades sedan i en ugnsform med galler i botten och stlldes in i ugnen p 140 grader. Efter ca en timme tippade jag i en pilsner i formen, efter ytterligare en timme s brjade jag att pensla saltvatten p svlen, vilket sedan upprepades var 30-40 minut under ytterligare tv timmar.
Sedan slog jag ver p grill och krde p tills svlen brjade bubbla. Vnde runt p kttet ett par gnger fr att f svlen krispig runt om, men det var svrt att f det jmnt, s det hela avslutades med gasolbrnnaren. Serverades med ljummen rdkl och kall lagerl.
Erfarenhet till nsta gng: Med s lg temperatur s krvs det mer n 4,5 timmar, kttet blev mrt, men trillade inte direkt av benet. Temperaturen br nog ocks hjas till ca 200 grader sista timmen gr att f bttre krisp p svlen utan att brnna den.
Nice! En sak jag undrar i och med att du anvnde l i din tillagning: knde du att det blev en lite bitter smak (p ett inte helt nskvrt stt - lite som nr ngot r brnt) p det hela? Anvnder man pilsner som r lite bitter s blir humlen i let starkare och beskare vid lngre kokning, och det kan bli lite vl beskt fr ens smak. Det kan vara bttre att anvnda ett aromatiskt l med lg beska om man vill f lsmaken men undvika bitterheten. Vilken lsort som kan passa ser du hr dr hgre IBU allts innebr mer beska:
https://www.brewersfriend.com/2009/0...terness-range/
En vanlig pilsner klockar in p 25-45 IBU, rtt beskt. Vljer man en amerikansk lager s r dessa normalt mindre beska.