• 7
  • 8
2019-02-14, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Givetvis bör vi bojkotta alla kontant-"fria" butiker och aldrig använda oss av elektronisk förfrågan med plastkort till banker med maktlös vädjan till dem om de godkänner våra köp.
Möjligheten att använda kontanter som betalningsmedel minskar för varje dag som går och snart kan utvecklingen vara oåterkallelig.
https://www.svt.se/opinion/hog-tid-a...U1LLJpq0Af08go

jag är mer en dryg kund i dessa butiker , butiker ska veta att kontanter är ett lagligt betalningsmedel
samma med näthandeln , jag bojkottar tex KLARNA som betalnings alternativ , har fått många företag att backa med detta när jag handlat av de , postförskott eller förskott inbetalning funkar bra
och klarna grinar illa över detta

nej stå på er och va rädd om eran frihet att välja hur ni betalar
har inget i mot kort , det är försöket att förbjuda kontanter jag alltid kommer protestera över

Citera
2019-02-15, 06:53
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
har själv drivit detta rätt långt bara på ren jävulskap
ville betala med kontanter trots att de bara tog kort slutade med att den anställda bakom kassan fick betala med sitt privata kort och jag honom i rediga kontanter , visslade glatt när jag lämnade firman med mina grejer och kortet i säkert förvar i plånboken , oanvänt
företaget heter momentum och har kollat med en jurist om detta va ok , och det är det . . .

så kör detta när det behövs så ofta jag kan på dryga butiker i dag . det ska vara hårt i Sverige att bara sälja mot kortbetalning

Du är alltså dryg mot en anställd tills denne ger med sig och betalar med sitt eget kort? Detta trots att denna enskilde anställde inte har något med företagets policy att inte ta emot kontanter att göra? Trevlig människa. Hade du kommit till mig hade jag vänligt bett dig gå och aldrig komma tillbaka igen.
Citera
2019-02-21, 11:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
I Japan som är i särklass världens mest teknologiska land så använder man alltid kontanter.
Ja just det i världens tryggaste och med teknologiska land väljer man ändå att använda printad cellulosa.
För att japanska banker är korrupta.

All korrupt verksamhet finansieras med kontanta medel.
Citera
2019-02-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
För att japanska banker är korrupta.

All korrupt verksamhet finansieras med kontanta medel.

Dumheter, som om Ericsson och Telia-anställda skulle ha kånkat runt på stora resväskor med hundratals miljoner i kontanter när de mutar in sig på marknader i korrupta länder...
Citera
2019-02-21, 12:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Dumheter, som om Ericsson och Telia-anställda skulle ha kånkat runt på stora resväskor med hundratals miljoner i kontanter när de mutar in sig på marknader i korrupta länder...
Du har aldrig varit i Japan hör jag och vet vilka avgifter en japansk bank har gentemot sina privatkunder.

Men om du visste det så kanske du kan gissa dig till varför japaner hellre hanterar kontanter.
Citera
2019-02-23, 11:38
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Synd att man inte kan ta springnota på vårdcentralen.

Det kan man! Är ganska vanligt i USA att man uppger någon annans identitet och sedan får den personen vårdräkningen!

Prova att köra med brorsans personnummer nästa gång och be att få en faktura!
Citera
2019-04-04, 12:53
Medlem
EnGodForlorares avatar
Vänsterpartiets Ulla Andersson lämnade nyligen in en interpellation på
samma tema:

Citat:
Kontanter som betalningsmedel hos statliga myndigheter
Skriftlig fråga 2018/19:429 av Ulla Andersson (V)

Sverige blir alltmer kontantfritt. Denna utveckling har gått snabbt. Kontanter är dock fortfarande ett betalningsmedel som används och som staten i sina myndigheter borde acceptera, inte minst för att det är demokratiskt rimligt då riksdagen inte har fattat beslut om att avskaffa kontanter som betalningsmedel. Trots det finns det statliga myndigheter, till exempel Nationalmuseum, som nekar kontanter som betalningsmedel i sina verksamheter.

Jag vill därför fråga statsrådet Per Bolund:

Avser statsrådet att vidta åtgärder för att statliga myndigheter ska ta emot kontanter som betalningsmedel?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...atliga_H611429

Huruvida myndigheter får vägra ta emot kontanter eller inte verkar vara oklart.
Citera
2019-04-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vi borde gå samman på flashback och bara betala kontant

Jag vill nog inte gå samman med folk på flashback, fast jag betalar nästan alltid med kontanter, och det är något jag vill främja.

På så sätt spenderar jag mindre med.
Citera
2019-04-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det kan man! Är ganska vanligt i USA att man uppger någon annans identitet och sedan får den personen vårdräkningen!

Prova att köra med brorsans personnummer nästa gång och be att få en faktura!
Varje gång jag går till vårdcentralen så måste jag visa mitt körkort. och jag går ganska ofta.
Citera
2019-04-04, 18:18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suna
Varje gång jag går till vårdcentralen så måste jag visa mitt körkort. och jag går ganska ofta.

Bra att de är nogranna!
Citera
2019-04-05, 11:43
Medlem
Hade absolut inte haft något emot ett kontantlöst samhälle om det inte hade varit så jävla osäkert och oseröst med digitala svenska pengar.

Myndigheter kan hur lätt som helst ta dina pengar om de ligger i en svensk bank.

All information som behövs för att vem som helst ska kunna sno dina pengar står skrivet i klartext på ditt betalkort.

Jag har enbart så mycket pengar på banken som jag behöver för att kunna handla smidigt i matvaruaffären.
Resten av mina pengar har jag i svenska kontanter bra jävla gömt samt bitcoin.

Bitcoin går lätt att sälja av via decentraliserade plattformar, dvs ingen kys/aml trams som förövrigt inte är till för att stoppa terrorism och pengatvätt utan enbart för att myndigheter ska kunna skatta på dina pengar så lätt som möjligt.
Citera
2019-06-06, 19:47
Medlem
Snubblade in på en intressant sida som också försvarar kontanter, riktigt intressant info faktiskt:

användkontanter.se
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in