2019-02-11, 14:07
Medlem
Har precis installerat ny diskmaskin, och blir rätt less...på dessa energi-klassificeringar.
Det blir ju bara sämre och sämre för oss brukare då klassningar saknar verklighetsanknytning.

ex.vis helt ny, high end diskmaskin
+4h tidsåtgång för ett s.k "energiprogram" , men va fan! 250-300minuters skvalpande i köket.
+2h för det s.k "snabbprogrammet", var är 2h ett snabbprogram kan man undra.

Vidare...
Torktumlaren torkar inte tvätten, (det är en AAA+) till och med bestyckad med en värmepump med lokal värmeåtervinning. Tvätten är säkert enligt någon obskyr definition "skåptorr".
men upplevs av en människa som kall och fuktigt.
så hitintills har vi kört programmet en gång till för att få torr tvätt.

Vidare...
Tvättmaskin, med fler program och knappar än jag någonsin kommer använda, tar en massa tid på sig för vägning, fyllning etc skall ske, innan man kan fylla på tvättmedel i förhållande till smuts & vikt.
Programmet stannar alltså och väntar på "kvittens"(tvättmedel) innan det går vidare.
dessutom är det många, många timmars nötning på tvätten innan den kallas färdigtvättad.

Så nu kör jag alltid
- "snabb"- programmet på diskmaskin (max effekt på kortast tid)

- Torktumlaren ställs nu in på 3h/180min oavsett mängd & vattenhalt
dvs det blir inte s.k energibesparingsprogram med fuktmätning och automatisk avstängning.
Nu blir tvätten både (onödigt)varm och (onödigt)torr

- Tvättmaskin, nu låst till ett speciellt "kulörtvättprogram" 40 el 60grader
Så nu kan man fylla på tvättmedel och trycka på start och gå från maskin, medan den pysslar med vägning , vattenpåfyllnad och smutsmätning,
(dvs det blir absolut inte ett s.k vatten eller energibesparingsprogram)

Jag anser att denna energi- och effekt besparingshets kommer slå tillbaka
helt enkelt för att själva syftet urholkas då man som brukare/medborgare helt enkelt slutar bry sig
och det praktiska resultatet i princip blir tvärt emot det önskade.

Säkert en ickefråga för de flesta Vad säger ni andra ?
Citera
2019-02-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lightemitteddiod
Har precis installerat ny diskmaskin, och blir rätt less...på dessa energi-klassificeringar.
Det blir ju bara sämre och sämre för oss brukare då klassningar saknar verklighetsanknytning.

ex.vis helt ny, high end diskmaskin
+4h tidsåtgång för ett s.k "energiprogram" , men va fan! 250-300minuters skvalpande i köket.
+2h för det s.k "snabbprogrammet", var är 2h ett snabbprogram kan man undra.

Vidare...
Torktumlaren torkar inte tvätten, (det är en AAA+) till och med bestyckad med en värmepump med lokal värmeåtervinning. Tvätten är säkert enligt någon obskyr definition "skåptorr".
men upplevs av en människa som kall och fuktigt.
så hitintills har vi kört programmet en gång till för att få torr tvätt.

Vidare...
Tvättmaskin, med fler program och knappar än jag någonsin kommer använda, tar en massa tid på sig för vägning, fyllning etc skall ske, innan man kan fylla på tvättmedel i förhållande till smuts & vikt.
Programmet stannar alltså och väntar på "kvittens"(tvättmedel) innan det går vidare.
dessutom är det många, många timmars nötning på tvätten innan den kallas färdigtvättad.

Så nu kör jag alltid
- "snabb"- programmet på diskmaskin (max effekt på kortast tid)

- Torktumlaren ställs nu in på 3h/180min oavsett mängd & vattenhalt
dvs det blir inte s.k energibesparingsprogram med fuktmätning och automatisk avstängning.
Nu blir tvätten både (onödigt)varm och (onödigt)torr

- Tvättmaskin, nu låst till ett speciellt "kulörtvättprogram" 40 el 60grader
Så nu kan man fylla på tvättmedel och trycka på start och gå från maskin, medan den pysslar med vägning , vattenpåfyllnad och smutsmätning,
(dvs det blir absolut inte ett s.k vatten eller energibesparingsprogram)

Jag anser att denna energi- och effekt besparingshets kommer slå tillbaka
helt enkelt för att själva syftet urholkas då man som brukare/medborgare helt enkelt slutar bry sig
och det praktiska resultatet i princip blir tvärt emot det önskade.

Säkert en ickefråga för de flesta Vad säger ni andra ?

4*60 = 240. Inte 250- 300
Citera
2019-02-12, 19:03
Medlem
Slösa energin. Den går till spillo annars.

El-nätet är uppbyggt för att kunna 'svälja' all el som nyttjas. Den är som en slav.
När producerad el inte används, går den till spillo. Så har sveriges energi chef sagt på ett seminarium jag var på 2013.

Därför är el-snurror ett exceptionellt dåligt alternativ. Manipulerad är människan väldigt lätt.
Citera
2019-02-20, 11:35
Medlem
Ytterligare ett exempel på när det syftet inte uppnås pga av övernitiska sparkrav.

I moderna bilar har vi nu detta start/stopp för att spara på miljön
(som man iofs också kan diskutera nyttan av)

Men i vart fall, nu tycker jag att bilen stängs av alltför ofta/snabbt så det blir lite irritation,
och just in min bil finns ingen "snabbknapp" för att deaktivera Start/stopp utan man skall in i
digitalt menysystem som är lite pilligt så i ställer väljer jag snabbknappen "sport" som med automatik deaktiverar start/stopp.

Nu har det blivit en vana att när man startar bilen att trycka på sportknappen.
bilen varnar upp några 100:a varv, start/stopp är satt ur spel.

Vipps så är denna teoretiska "besparing" satt ur spel.
Citera
2019-02-24, 11:47
Moderator
manamanahs avatar
EU --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem