2019-02-10, 16:44
Medlem
Luness avatar
Kräver presentkort som mottas via email eller SMS att man legitimerar sig vid köp?
Citera
2019-02-10, 16:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Kräver presentkort som mottas via email eller SMS att man legitimerar sig vid köp?

Det bestäms helt av de som ställt ut presentkortet. Det är inget som regleras inågon lag.
Citera
2019-02-10, 17:11
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det bestäms helt av de som ställt ut presentkortet. Det är inget som regleras inågon lag.
Får man ångerrätt på varorna så de kan tas ut i kontanter, eller regleras det i lagen?
Citera
2019-02-10, 17:12
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Får man ångerrätt på varorna så de kan tas ut i kontanter, eller regleras det i lagen?

Det är upp till handlaren om denne vill ge tillbaka det som pengar eller som nytt presentkort. Sen så har saker köpta på plats i butik ingen lagstadgad ångerrätt öht så hur butiken vill hantera det är upp till dom.
Citera
2019-02-10, 17:21
Medlem
Luness avatar
Kan butiken jag handlar i se eller spåra presentkortet jag använder? Om jag t.ex fått ett presentkort via email, och handlar för det i butik, kan man se vilket presentkort som användes vid betalningen?
Citera
2019-02-10, 17:36
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Kan butiken jag handlar i se eller spåra presentkortet jag använder? Om jag t.ex fått ett presentkort via email, och handlar för det i butik, kan man se vilket presentkort som användes vid betalningen?

Butiken kan ju gissningsvis se när det aktuella presentkortet såldes. Samt se när det används. Dock vet man ju inte vem som köpt det om det betalats kontant, om inte kameror finns. Jag utgår från att du ska göra något fuffens med det baserat på typ dina 10 trådar angående liknande ämnen.
Citera
2019-02-10, 17:53
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Butiken kan ju gissningsvis se när det aktuella presentkortet såldes. Samt se när det används. Dock vet man ju inte vem som köpt det om det betalats kontant, om inte kameror finns. Jag utgår från att du ska göra något fuffens med det baserat på typ dina 10 trådar angående liknande ämnen.
Om man inte kan knyta det till någon specifik position eller butik, vet man ju inte om det handlas med i Malmö eller Umeå. Men de kanske kan se vilken butik det användes i? Isåfall vore det lätt att matcha tiden med övervakningsbilder..
Citera
2019-02-10, 20:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Samma svar där. Helt upp till säljaren. Men i 99.9999999% av fallen är svaret ”Nej”
Citera
2019-02-10, 20:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Ja självklart.
Citera
2019-02-10, 21:26
Medlem
y.ys avatar
Citat:
De flesta butiker idag brukar betala tillbaka öppetköp på samma vis kunden betalade för att inte bli inblandad i penningtvätt. Betalade du med kontanter får du kontanter tillbaka, betalade du med presentkort får du presentkort tillbaka etc.
Citera
2019-02-11, 03:48
Medlem
Det är ju inte utan att man blir nyfiken på vad det är för typ av affärer TS har tänkt sig göra med tanke på de senaste dagarnas trådstarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in