Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Och sedermera så verkar ni kanske bortse från att även vetenskapen motsäger sig själv ibland. Är det eller är det inte en ekonomisk vinst med massinvandring? Hur står det egentligen till med den globala uppvärmningen? Är LCHF bra eller mindre bra? Var inte Jorden platt förr? Var inte religiös övertygelse diagnostiserat som en psykisk sjukdom förr i Sverige?
Alla dessa fakta som förr eller senare falsifieras eller klyvs itu för att ha lika många försvarare på vardera sida. Men 1+1 är ändå två, så det känns ju i alla fall tryggt.
Du verkar fundamentalt missförstå hur vetenskap och forskning fungerar. Dessa handlar inte om att bara pusha för någon "SANNING", ungefär som någon sorts religion. Vetenskap är en METOD, eller snarare flera. Det är lite som med en kockskola. Blivande kockar läser bara inte om hur man lagar mat, de lär sig att själva laga mat. Samma gäller alla forskarstudenter. De läser inte alls bara om vad andra har sagt, de lär sig att själva forska inom sina områden och kolla upp allting inom det med t ex experiment. Och då upptäcker de ibland att vissa saker kan göras bättre än hittills och att gamla "sanningar" måste överges till förmån för nya. Processen är så långt från indoktrinering man öht kan komma.
Dina exempel, så vitt jag förstår dem:
- Invandringen: Det där verkar vara en rätt så komplex fråga, och är nog inte så konstigt om det är lite olika bud. När det gäller
flyktingar så är det ju i huvudsak inte ekonomiska överväganden bakom, utan humanitära.
- De 20 varmaste åren sedan man började mäta har hänt de 22 senaste åren. Go figure. Förvisso har det varit rekordkallt i USA i vinter, men samtidigt har det ju varit rekordvärme i Australien. Och väder är inte klimat.
- LCHF är utanför mitt kompetensområde. Högst personligen tror jag dock att det är bättre att äta fett än socker.
- Nej, jorden har aldrig varit platt. Och det har bildade människor känt till i ca 2000 år, inkl under "den mörka medeltiden".
- Betr religion och psykisk ohälsa verkar du blanda ihop Sverige med Sovjetunionen. Nej, här har det aldrig varit så.