2006-02-23, 14:06
Medlem
Vi har en kvot på vårt användarkonto som begränsar antalet utskrifter på nätverksskrivaren. Någon som känner till ett sätt att ta sig förbi detta? Nere i aktivitetsfältet finns en ikon som heter "wbalance" där man kan se hur många utskrifter man har kvar. Pcounter 2.12 står det också.
Citera
2006-02-23, 14:51
Medlem
En liten gissning, men som jag tyvärr inte orkar beskriva hur man gör, är att leka lite med strängarna i minnet på programmet. Någonstans borde din balance sparas i minnet på programmet ifall det inte är server -> klient baserat vill säga.

Jag hade alltså tagit en så kallad RAM-cheater och tagit en massa snapshot på alla värden i den körande applikationen och sedan injicerat ett nytt värde ifall jag hittar rätt.
Citera
2006-02-23, 17:31
Medlem
^swestres^s avatar
Nu gissar jag också, men måste man inte vara privilegiad användare för att skriva till minnet på det viset? Det borde man inte vara på en skola/arbetsplats.

Jag skulle kunna tänka mig att programmet i fråga kollar efter API anrop (WritePrinter(), StartDoc() och liknande) och håller koll på antalet utskrifter på det sättet.

De flesta nätverksskrivare jag stött på kör PJL och/eller PCL. Mer om det här: http://www.digitalissues.co.uk/html/software/utils/pcl_index.html
Om det är så, så borde det gå att gå runt genom att skriva en nätverksapplikation som kommunicerar direkt mot skrivaren via TCP. Något snabbt sockets jobb. Dock känner jag inte till någon applikation där ute som gör detta.
Citera
2006-02-23, 17:39
Medlem
Irongeek har ett papper med ämnet "Hacking Network printers" kanske finns något användbart där?

http://www.irongeek.com/i.php?page=security/networkprinterhacking

Annars kanske det fungerar att fråga snällt?
Citera
2006-02-25, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dragonlord130
Vi har en kvot på vårt användarkonto som begränsar antalet utskrifter på nätverksskrivaren. Någon som känner till ett sätt att ta sig förbi detta? Nere i aktivitetsfältet finns en ikon som heter "wbalance" där man kan se hur många utskrifter man har kvar. Pcounter 2.12 står det också.

hehe, en lite enklare lösning än dom tidigare kanske Vad sägs om att bara stänga ner wbalance a.k.a Pcounter?

Gjorde en snabb sökning nyss:

http://www.winguides.com/forums/showflat.php?Board=secwin&Number=90629

Let me know..hehe.

("The program sits in systray when it is started. However, the user can simply right click on the icon, and then choose Exit, and then the user can print as much as he/she wants.")
Citera
2006-02-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragonlord130
Inte mycket till info från dig, men jag gissar att ni kör i en Windowsmiljö mot en Windows 2000/2003 server som skrivareserver. Där finns Pcounter installerat och "Wbalance" är bara ett litet verktyg ute på klinterna för att kunna se hur mycket man använder skrivarna.. inte lätt att gå förbi..
Men det många administratörer missar är att man kan enkelt styra om utskriften från klienten direkt mot skrivaren (LPR).. och då alltså inte gå "omvägen" via skrivarservern.. IP-adressen till skrivaren får du enkelt genom att gå till skrivaren och skriva ut en konfigurationssida. Happy printing!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in