2019-02-08, 23:45
Medlem
Luness avatar
Till att börja med, varför finns 1.09. Narkotikahandel då den redan inbegrips av 1.01. Reklam och annonsering?

Sedan, varför tillåter inte flashback försäljning? En försäljningstråd alternativt en försäljningstråd för respektive forumdel hade inte varit ivägen för diskussioner på forumet.

När det kommer till 1.09, hade det varit olagligt för flashback att tillåta sådan handel på forumet? Hade flashback begått ett brott om de tillät illegal handel?
Citera
2019-02-08, 23:52
Bannlyst
Om admin tillhandahåller en tjänst där en kriminell knarklangare kan langa knark, så är admin medskyldig till det (i Sverige) väldigt allvarliga brottet.

Att jag skriver "gå in på freesex.se och köp min senaste porrfilm" så faller det inte på något sätt under 1.09, däremot 1.01.

Om jag skriver "PMa mig (inte) för att köpa 100kg knark för femtio spänn" så är det bra om admin klargör att DET DÄR ÄR INTE OKEJ, ALLT MED DROGFÖRSÄLJNING ÄR MOT REGLERNA, TITTA VI HAR T.O.M. EN REGEL MOT DET! Istället för att skriva "hmm, din tråd var rätt schysst, men det här är reklam"

Det ser då ut som att... Vadå? Hade drogförsäljning varit okej om jag utformat meddelandet mindre reklamaktigt? T.ex. "Jo jag har droger i lager och jag är villig att sälja till alla som kontaktar mig". Det är inte 1.01 men tack vare 1.09 så kan man ändå banna sånt.
Citera
2019-02-08, 23:54
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Till att börja med, varför finns 1.09. Narkotikahandel då den redan inbegrips av 1.01. Reklam och annonsering?

Sedan, varför tillåter inte flashback försäljning? En försäljningstråd alternativt en försäljningstråd för respektive forumdel hade inte varit ivägen för diskussioner på forumet.

När det kommer till 1.09, hade det varit olagligt för flashback att tillåta sådan handel på forumet? Hade flashback begått ett brott om de tillät illegal handel?
Det ena är en lag, det andra en regel på Flashback. Förstår du skillnaden?
Citera
2019-02-09, 00:01
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det ena är en lag, det andra en regel på Flashback. Förstår du skillnaden?
Jo jag förstår, men regeln på flashback inbegriper ju all handel, men de vill väl vara extra tydliga för att ha händerna fria juridiskt. Det är alltså förbjudet enligt lag för flashback att tillåta olaglig handel på forumet. Jag antar att det inte spelar någon roll var servrarna är lokaliserade, eller? Är det bara svenska lagar som hindrar det? Flashback flyttade ju till New York vid något tillfälle för att det blev problem med att ha det kvar i Sverige.

Men, varför tillåts inte laglig handel på forumet?
Citera
2019-02-09, 00:03
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Jo jag förstår, men regeln på flashback inbegriper ju all handel, men de vill väl vara extra tydliga för att ha händerna fria juridiskt. Det är alltså förbjudet enligt lag för flashback att tillåta olaglig handel på forumet. Jag antar att det inte spelar någon roll var servrarna är lokaliserade, eller? Är det bara svenska lagar som hindrar det? Flashback flyttade ju till New York vid något tillfälle för att det blev problem med att ha det kvar i Sverige.

Men, varför tillåts inte laglig handel?

Ja, det är för att Flashback är ett diskussionsforum, inget köp och säljställe.
Ja, självklart är det det. Precis som du säger spelar det ingen roll var servrarna är placerade, riktar de sig mot den svenska befolkningen gäller de svenska lagarna.
Citera
2019-02-09, 02:45
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Därför att det är ett anonymt diskussionsforum.

Ja det är förbjudet med narkotikahandel.

All försäljning oavsett av vilken produkt det än handlar om skulle totalt (bortsett från lagen) förstöra hela meningen med Flashback.
Citera
2019-02-09, 03:46
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Angående narkotikahandel så har du redan fått svar på att det är olagligt.

Men du kan faktiskt annonsera på Flashback. Det finns många som gör det. Men då får du betala för annonsplatsen. Det är så forumet tjänar pengar. Utan dessa inkomster skulle forumet inte existera.

Flashback är ett diskussionsforum. Om någon vill köpa eller sälja saker finns ju trots allt lämpligare platser, t.ex. Blocket eller Tradera. Är det inte bättre om försäljning sker där och diskussioner här?

Fördelen för den som vill sälja sitt skit genom att bombardera trådar och spamma PM till varenda stackare de kan finna förstår jag. Men för oss andra finns bara nackdelar. Jag skulle själv bli vansinnigt irriterad och sannolikt lämna forumet. Jag utgår ifrån att väldigt många andra, sannolikt de allra flesta, skulle agera precis likadant. Att bli av med läsare och skribenter är rimligen inget forumet strävar efter.
Senast redigerad av Ancistrus 2019-02-09 kl. 04:20.
Citera
2019-02-09, 07:14
Moderator
Tinuviels avatar
Forumförslag --> Flashback
/Moderator
Citera
2019-02-11, 00:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Men, varför tillåts inte laglig handel på forumet?
Är nog lika olagligt i USA som i Sverige att bedriva knarkhandel. Dock är det nog så att riktas verksamheten mot Sverige så gäller nog svensk lag. Sedan är det väl så att bolaget är registrerat i USA. Behöver inte betyda att servrarna står där för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in