• 1
  • 2
2019-02-09, 04:09
Medlem
room6527s avatar
Det där gick jag igenom för nåt år sedan med en gammal 2012:a typ 9.2

Då var det att man tvingades ladda ner 2st Macosx update combo för att mac:en sen skulle kunna uppgradera sig till nyare osx-versioner, annars var den låst till Mountan Lion, du får söka på apple:s sidor för dom ändrade igen efter införandet av Mojave som kom nu på senhösten.

Det finns en stor fara här, när du ev uppdaterar till nyare osx kommer cpu:n i din Mac:en att få jobba mycket hårdare-med stor risk för överhettning, speciellt om det är i7 chippet i den.
Så innan du börjar labba med att uppgradera ska du leta efter smcfan control på nätet och ladda hem (gratis).

Går du t.ex in på Aftonbladets hemsida efter att ha uppgraderat din Mac, med nyare osx, kommer du att se att temp på ditt chip tokrusar från +35 till +90 på 1-2 minuter om du har låg inställning, fläktarna får gå upp till typ 3800-4200rpm för att hålla nivå runt 65-75. Låter du temp närma sig 100 riskerar du sprickor i lödningarna på chipet, och med en gammal 2012:a är det garanterat att du har mycket skit som samlats runt fläkt och kylare inne i maskinen.

Apple är ökända för problemet med blyfritt lödtenn som får sprickor när temp närmar sig 100+:
https://arstechnica.com/gadgets/2014...ere-defective/

Så innan du ev laddar hem nyare osx, öppna upp bottenplattan som har 10 skruv och kör med tryckluft, det lär vara duktigt med dammråttor där inne. Proffsen skruvar ur logikkortet och byter kylpastan på cpu:n som är urusel.
Citera
2019-02-09, 06:05
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Det där gick jag igenom för nåt år sedan med en gammal 2012:a typ 9.2

Då var det att man tvingades ladda ner 2st Macosx update combo för att mac:en sen skulle kunna uppgradera sig till nyare osx-versioner, annars var den låst till Mountan Lion, du får söka på apple:s sidor för dom ändrade igen efter införandet av Mojave som kom nu på senhösten.

Det finns en stor fara här, när du ev uppdaterar till nyare osx kommer cpu:n i din Mac:en att få jobba mycket hårdare-med stor risk för överhettning, speciellt om det är i7 chippet i den.
Så innan du börjar labba med att uppgradera ska du leta efter smcfan control på nätet och ladda hem (gratis).

Går du t.ex in på Aftonbladets hemsida efter att ha uppgraderat din Mac, med nyare osx, kommer du att se att temp på ditt chip tokrusar från +35 till +90 på 1-2 minuter om du har låg inställning, fläktarna får gå upp till typ 3800-4200rpm för att hålla nivå runt 65-75. Låter du temp närma sig 100 riskerar du sprickor i lödningarna på chipet, och med en gammal 2012:a är det garanterat att du har mycket skit som samlats runt fläkt och kylare inne i maskinen.

Apple är ökända för problemet med blyfritt lödtenn som får sprickor när temp närmar sig 100+:
https://arstechnica.com/gadgets/2014...ere-defective/

Så innan du ev laddar hem nyare osx, öppna upp bottenplattan som har 10 skruv och kör med tryckluft, det lär vara duktigt med dammråttor där inne. Proffsen skruvar ur logikkortet och byter kylpastan på cpu:n som är urusel.
Det fetmarkerade, kanske ska TS skippa just det, eftersom han inte är så teknisk, det finns gott om andra som kan hjälpa honom.
Citera
2019-02-09, 18:48
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
det vore väl synd.
vilken version försökte du med?
prova med en lägre (äldre) men nyare än din, t ex 10.10 eller 10.11

Vad var det för problem med film?

typ hbo säger att mitt internet (safari, google chrome etc) inte stödjer längre för att kolla eller liknande.
Går inte att uppdatera chrome till nyare utan att uppdatera datorn. får ju fan spader här hemma
Citera
2019-02-10, 18:14
Medlem
Du ska kunna gå till 10.9 - 10.11 utan problem. Senaste version är 10.14 och det är ju ett hopp.

Kan vara så att när du försöker med Chrome händer samma sak. Senaste är för ny men en något äldre kanske går OCH funkar med hbo.

Häng inte upp dig på tekniksnack. Min MacBook är ett år äldre än din och fungerar utmärkt. Har 10.10

Hade tidigare ett liknande problem med Firefox, lastgammal version som knappt funkade ens på blocket och fick "din dator stöds inte"-meddelande när jag skulle uppgradera. Hittade då en äldre FF (men mycket nyare än min) som funkade och alla mina problem var lösta. Streamar dock inte.
Citera
2019-02-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Du ska kunna gå till 10.9 - 10.11 utan problem. Senaste version är 10.14 och det är ju ett hopp.

Kan vara så att när du försöker med Chrome händer samma sak. Senaste är för ny men en något äldre kanske går OCH funkar med hbo.

Häng inte upp dig på tekniksnack. Min MacBook är ett år äldre än din och fungerar utmärkt. Har 10.10

Hade tidigare ett liknande problem med Firefox, lastgammal version som knappt funkade ens på blocket och fick "din dator stöds inte"-meddelande när jag skulle uppgradera. Hittade då en äldre FF (men mycket nyare än min) som funkade och alla mina problem var lösta. Streamar dock inte.

Man ska inte tro på alla ”domedagsprofetior” som folk sprider om saker och ting, då de ofta är rejält överdrivna.

Att det kan bli problem ibland med Apples datorer är som med allt annat, det händer. Men att folk har sån noja med att det ska laddas hem SMC-fancontrol är i de allra flesta fall överdrivet, onödigt. Normalt sköter Macen om kylning och fläktar helt ok utan nån hjälp.

Har själv en mid 2009 MBP 15” som gått i ur o skur i alla år sen ny, stått i flera dygn och jobbat med tunga redigeringar etc med CPU-temper konstant på 90-102 grader och aldrig krånglat eller gått sönder. Och alltid skött fläktstyrningen själv. Kör High Sierra på den sen över ett år utan minsta problem mer ön att det i vissa fall märks att det är en dator som är till åren sett till prestandan. Men den tuffar på bra än.

Har dessutom aldrig bytt nån kylpasta på den, och aldrig hittat nåt damm i den heller mer än lite lite beläggning på kanterna på fläktbladen. Detta fast jag väldigt ofta haft den i knät i sängen eller på andra ställen där det vanligen brukar finnas lite mer damm.
Citera
2019-02-11, 11:30
Medlem
Här är en länk som kanske hjälper dig:
https://support.apple.com/en-us/HT208202
Citera
2019-02-15, 09:42
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man ska inte tro på alla ”domedagsprofetior” som folk sprider om saker och ting, då de ofta är rejält överdrivna. ....

Har själv en mid 2009 MBP 15” som gått i ur o skur i alla år sen ny, stått i flera dygn och jobbat med tunga redigeringar etc med CPU-temper konstant på 90-102 grader och aldrig krånglat eller gått sönder. ..

Läs data innan du yttrar dig.
Snubben sitter med en 2012:a som har intel i7 i sig, du sitter med en gammal 2009:a med duo-chip som har en helt annan konfiguration och helt annat grafikchip. Idag är just 2010:an till 2012 ökända för grafikproblemet där värmen gör att det blyfria tennet spricker på logikkortet med haveri som följd.
Bara att googla på problemen som ledde till flera masstämmningar, så det finns en anledning till att kolla kylningen när man t.ex uppgraderar sin macbook med en SSD som då medför att chipen får jobba ännu hårdare genom att snabbheten höjs på chipet.
Citera
2019-02-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Läs data innan du yttrar dig.
Snubben sitter med en 2012:a som har intel i7 i sig, du sitter med en gammal 2009:a med duo-chip som har en helt annan konfiguration och helt annat grafikchip. Idag är just 2010:an till 2012 ökända för grafikproblemet där värmen gör att det blyfria tennet spricker på logikkortet med haveri som följd.
Bara att googla på problemen som ledde till flera masstämmningar, så det finns en anledning till att kolla kylningen när man t.ex uppgraderar sin macbook med en SSD som då medför att chipen får jobba ännu hårdare genom att snabbheten höjs på chipet.

Jag vet mer om detta än du tror...

Jag skrev inte att det aldrig händer, för det gör det. Men det händer inte alla med den modellen/generationen. Utan som vanligt händer det vara ett litet antal sett till det totalt sålda antalet. Illa nog såklart, men fortfarande ska man inte tro på alla domedagsprofetior som basuneras ut om t ex Apples grejor. De är oftast satans överdrivna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in